شناسهٔ خبر: 41196860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی:

کارگاه‌های مهارت‌آموزی در شهرهای استان خراسان رضوی ایجاد می‌شود

جواد افتخاري

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی از ایجاد کارگاه‌های مهارت‌آموزی در شهرهای مختلف بر اساس پتانسیل‌های آن منطقه خبر داد.

صاحب‌خبر -

افشین رحیمی ۱۷ تیر ماه در اولین جلسه شورای مهارت شهرستان کاشمر که در محل تالار همایش‌های فرمانداری برگزار شد، عنوان کرد: متأسفانه مأموریت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای برای بسیاری در سطح کشور ناشناخته است.

وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای دو مأموریت مهم دارد که آموزش به افراد جویای کار و همچنین افرادی که شغل دارند اما به دلیل تغییر تکنولوژی در معرض از دست دادن شغلشان هستند، از آن جمله است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: تلاش می‌شود آموزش‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای مبتنی بر کار عملی باشد، اکنون ۷۰ درصد از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عملی و فقط ۳۰ درصد نظری است.

وی مطرح کرد: چون برنامه‎ریزان معتقدند هر خطایی که می‌خواهد انجام شود باید در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای باشد و در محل کار واقعی نباید خطایی صورت گیرد به همین دلیل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سنگین و گران تمام می‌شود.

رحیمی عنوان کرد: وقتی با صاحبان صنایع صحبت می‌شود اذعان دارند که نیروهای فنی و حرفه‌ای بسیار خوب هستند اما نیاز به آموزش اخلاق حرفه‌ای هم دارند به همین علت سازمان فنی و حرفه‎ای به مهارت‌های غیر فنی نیز وارد شده است.

وی گفت: در شرایط امروزی صرفاً با داشتن مهارت‌های فنی نمی‌توان در بازار کار موفق بود و باید مهارت‌های کسب‌وکار، تجارت الکترونیک و اخلاق حرفه‌ای را هم فرا گرفت، قطعاً برای رسیدن به شعار امسال که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده باید تولید محصولات با کیفیت را افزایش داد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: تولید محصولات با کیفیت تابع عوامل بسیاری هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیروی ماهر است، پیش‌نیاز داشتن جهش تولید در جامعه جهش مهارت است و محصولات باید از نظر کیفی ارتقاء یابند.

وی عنوان کرد: متأسفانه با محدودیت‌های بسیاری در منابع مواجه هستیم و این موجب شده آموزش‌های مهارتی گران باشند به ‌طوری‌ که سرانه آموزش ۱۸ ماهه برابر ۲۵ میلیون تومان است.

رحیمی گفت: باید آموزش‌ها هدفمند شوند و از ارائه آموزش‌هایی که منجر به اشتغال نمی‌شوند و یا اشباع شده‎اند، جلوگیری شود. اگر هم فردی اصرار بر فراگیری آموزش‌ها را داشت می‌تواند با پرداخت شهریه به سمت بخش خصوصی برود.

وی در ادامه از تشکیل شورای مهارت در سطح شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: یکی از مأموریت‌های شورای مهارت اجرایی کردن سند مهارتی است تا بدانیم در هر شهرستان به چه میزان نیروی کار نیاز داریم و برای آینده بازار کار چه تعداد نیرو باید تربیت شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: تلاش می‌شود در کارگاه‌های مهارت‌آموزی آموزش، بازاریابی، تولید، فروش تا خلق اشتغال را آموزش دهیم، البته آموزش‌های تخصصی در شهرهای مختلف بر اساس پتانسیلی که دارند، متفاوت هستند.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه اولین مرکز آموزش و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در شورای مهارت شهرستان کلات مصوب شده و به‌ عنوان اولین مرکز تخصصی دامپروری و کشاورزی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد جامعه این شهرستان کشاورز و دامدار هستند، تمامی امکانات شهرستان در یک مرکز جمع‌آوری و خدمات را ارائه می‌دهند تا به زودی نتایج اقدامات صورت گرفته در اقتصاد خانواده روستایی دیده ‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در کل کشور طرح وقف، مهارت، آموزش و اشتغال فقط در خراسان رضوی اجرا شده که در همین راستا در شهرستان بردسکن دو قطعه زمین اهدا شد.

وی با تأکید بر اصلاح نظام آموزشی از امضای تفاهم‌نامه با ۲۲ دانشگاه مختلف خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم اولین تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری طلا و جواهر را در کشور به امضا برسانیم و دومین مرکز نوآوری نیز به‌ زودی در حوزه بازی‌سازی یارانه‌ای تشکیل می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی همچنین مطرح کرد: در سنگان خواف نیز به زودی کارگاه‌هایی تجهیز می‌شوند تا فرزندان همان منطقه پس از فراگیری آموزش‌های لازم در مجموعه مهارتی-صنعتی در معادن سنگان خواف به‌ کارگیری شوند.

وی اعلام کرد: کارگاه‌های مهارت‌آموزی شهرستان‌های کلات و خواف هم‌زمان با هفته دولت راه‌اندازی خواهند شد، در تربت‌حیدریه نیز مرکز پژوهش‌های زعفران راه‌اندازی می‌شود، همچنین در کاشمر آمادگی داریم پس از اعلام پتانسیل‌های منطقه این کارگاه‌ها هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شوند.

برای صنوف مختلف باید برنامه آموزشی تدوین شود

فرماندار کاشمر نیز در این جلسه گفت: با تشکیل شورای مهارت، مهارت‌آموزی در سطح شهرستان تسریع، تسهیل و هدفمند خواهد شد، شورای مهارت جایگاه قانونی پیدا کرده و بر اساس اسناد بالا دستی تشکیل شده است.

مسلم ساقی افزود: با توجه به اینکه توانمند سازی نیروی انسانی از اهداف تشکیل شورای مهارت است به همین دلیل در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع‌ دستی باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم و صرفاً به آموزش‌های تئوری بسنده نشود.

وی اظهار کرد: نباید به یک‌باره همه آموزش‌ها به یک حوزه معطوف شوند و برخی حوزه‌ها مغفول بمانند، همچنین سند توسعه مهارت‌آموزی شهرستان کاشمر باید تدوین شود، این سند باید چشم‌انداز داشته و برای هر روستا یک محصول تعریف و بر اساس آن مهارت‌آموزی آغاز شود.

ساقی با تأکید بر اینکه برای صنوف مختلف باید برنامه آموزشی تدوین شود، اظهار کرد: بین حوزه مهارت، دانشگاه، آموزش‌ و پرورش و حوزه واحدهای صنفی و تولیدی باید ارتباط نظام‌مندی تعریف و مکتوب شود.

وی گفت: در حال حاضر ۴۳ سمن در حوزه روستاهای بخش مرکزی در ۱۱ عنوان ایجاد شده که باید از این ظرفیت‌ها استفاده نمود، اگر بخواهیم به آموزش نگاه هزینه‌ای داشته باشیم بدون شک متضرر خواهیم شد.

در پایان مراسم تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان خراسان، فرمانداری و شرکت پیشرو صالح نیز به امضا رسید.

انتهای پیام

نظر شما