شناسهٔ خبر: 41196844 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

رفتار نمایندگان با ظریف باعث خوشحالی آمریکا شد!

روزنامه گاردین نکته قابل‌توجهی داشت که رفتار نمایندگان مجلس با وزیر امورخارجه را مایه دلگرمی آمریکا دانست.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| نخستین میزبانی مجلس یازدهم از وزیر امورخارجه بازتاب وسیعی در بیرون مجلس داشت. یکشنبه گذشته نمایندگان تازه‌کار مجلس، محمدجواد ظریف را خواسته بودند تا در جلسه علنی مجلس درباره حوزه عملکرد خود گزارش بدهد، اما در بحبوحه توهین‌ها و هیاهوی جمعی از نمایندگان علیه ظریف که او را دروغگو، خائن و ذلیل می‌خواندند، کمتر کسی در مجلس شنونده سخنان ظریف بود. با تندی‌های نمایندگان، ظریف اما عنان از کف نداد و ایستاد و با صبوری گفت: «از انتقادها و تندی‌های شما تشکر می‌کنم، اما بدانید که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و با هم هستیم.»

 

طی 2روز گذشته، رفتار نمایندگان مجلس مورد تقبیح اغلب فعالان سیاسی کشور از اصلاح‌طلب و اصولگرا و حتی مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت. عطاء‌الله مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اصلاحات در واکنش به شکل میزبانی نمایندگان مجلس از وزیر خارجه در توییتی نوشت: «مجلس پنجم که استیضاح شدم، جناب آقای ناطق رئیس مجلس بودند و مهندس باهنر، کارگردان استیضاح. یک روز تمام گفت‌وگو و مجادله احسن استیضاح بود. اکثریت مجلس با اصولگرایان بود. سخنان بسیار تندی موافقان استیضاح مطرح کردند، اما مجلس از وقار و طمأنینه خارج نشد. جلسه امروز مجلس، چیز دیگری بود!»

 

مصطفی کواکبیان، نماینده سابق تهران در مجلس نیز در این‌باره در حساب توییتری خود نوشت: «منکر تأثیر تحریم خارجی و ناکارآمدی دولت در تنگناهای معیشتی مردم نیستم، اما چرا عده‌ای تندرو به جای ارائه طرح دوفوریتی برای حل اساسی مشکل تحریم و مهار رشد نرخ سکه و ارز و مواد غذایی و... تنها با امضای سؤال از رئیس‌جمهور و ایجاد جنجال جناحی علیه ظریف می‌خواهند شق‌القمرکرده و باری از دوش مردم بردارند؟!»

 

علیرضا رحیمی، نماینده سابق مجلس نیز طی یادداشتی در توییتر نوشت: «فن بیان و درایت دکتر ظریف، پرده‌ای از مجلس را عیان کرد تا مردم، از فریادهای کوچه بازاری نمایندگان در صحن، منطق مجلس انقلابی را با عیار اخلاق بسنجند. همزمانی عربده‌های دیروز در مجلس با هتاکی رژیم صهیونیستی علیه دکتر ظریف، نشان از غلبه عقلانیت دیپلماسی ایران در مقابل جنجال‌آفرینان بود.»

 

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس هم درباره حاشیه‌های ایجادشده در جریان گزارش روز یکشنبه وزیر امور خارجه، به ایرنا گفت: اگر مسلمان هستیم و حرف و نقدی برای گفتن داریم، منطقی عمل کنیم. توهین و برخورد غیرمنطقی در ‌شأن نمایندگی و مجلس شورای اسلامی نیست. پزشکیان گفت: چنین برخوردها، توهین‌ها و حرف‌هایی نه اسلامی، نه انسانی و نه شرعی و اخلاقی است و از نظر منطقی هم پذیرفتنی نیست.

 

سیدصادق طباطبایی‌نژاد، دیگر نماینده مجلس با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه به خبرآنلاین گفت: اگر تصمیم داریم در مسیر منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی حرکت کنیم، باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که در نقد دولت و عملکرد خود، آب به آسیاب دشمن نریزیم. این عضو فراکسیون روحانیت پارلمان با تأکید بر «اخلاق نقد»، عنوان داشت: نقد یک نماینده مجلس باید براساس «انصاف» باشد؛ زیرا نقدی که از دایره انصاف خارج می‌شود، معنای «تخریب» پیدا می‌کند.

 

عباس سلیمی‌نمین از فعالان سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با جماران درباره شکل برخورد مجلس با دولت، گفت: متأسفانه برخی نمایندگان در ظاهر انقلابی‌گری، به‌دنبال به بن‌بست رساندن روابط میان این دو قوه هستند. سلیمی‌نمین با اشاره به رفتار نمایندگان مجلس در حضور ظریف، گفت: ما با استفاده از ادبیات غیرمتداول در عرصه سیاسی نمی‌توانیم مجریان را در مسیر درست هدایت کنیم، بلکه آنها را در موضع لجاج و تقابل قرار خواهیم داد. وی افزود: وقتی ما به ریاست محترم جمهور یا برخی وزرا لقب خائن دهیم، طبیعتا قادر به این نخواهیم بود که تعاملی داشته باشیم. برخی آقایان ظاهرا صحن مجلس را با محلی برای سخنرانی‌های آتشین یکی می‌دانند.

 

محمد مهاجری، دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز با اشاره به حواشی رخ داده هنگام سخنرانی ظریف، به ایرنا گفت: اهانت عده‌ای که سیره‌شان شعار است، روشی است که باید در 4سال آینده به آن عادت کنیم. متأسفانه اکثر افرادی که امروز در جلسه داد می‌زدند، درک حداقلی هم از سیاست خارجی ندارند. خیلی دوست دارم در جایی جمعشان کنم و از آنها بخواهم 200کلمه درباره محتوای برجام بنویسند؛ نتیجه‌اش روشن است و مطمئنم نمی‌توانند. مهاجری افزود: اگر کسی منطق داشته باشد، نیاز به داد و بیداد و عصبانیت ندارد. همین که داد می‌زنند، یعنی حرفی برای گفتن ندارند. نماینده‌ای که همه مشکلش با وزیر امور خارجه این است که چرا وی را وقتی که در دوره قبلی نماینده بوده با خودش به سفر خارجی نبرده، چه انتظاری باید از او داشت؟

 

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در واکنش به برخوردهای توهین‎آمیز برخی از نمایندگان مجلس در مواجهه با عضو کابینه دولت دوازدهم، به اعتمادآنلاین گفت: از این مجلس که به قول آقاتهرانی اکثریت اعضای آن نمی‌دانند کمیسیون، فراکسیون، لایحه و طرح چیست، بیش از این انتظاری نیست. تا زمانی که دولت روحانی سرکار است، کار برخی اصولگرایانِ مجلس، دادن شعار است. این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: با فرض بر اینکه شورای حکام می‌خواهد پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرد، در این شرایط که وزارت امور خارجه تحت فشار است و همه کشورها علیه ما بسیج شده‌اند، این شعار دادن‌ها برخلاف منافع ملی است. این را هم باید درنظر بگیریم که ظریف توانسته است تا حدودی امور را پیش ببرد. هم‌اکنون تضعیف کردن وزیر امور خارجه به ضرر منافع ملی است و اگر فردی به منافع ملی فکر کند، چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد.

 

از میان واکنش‌های خارجی به اتفاقات جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، بازتاب یک خبر در روزنامه گاردین نکته قابل‌توجهی داشت که رفتار نمایندگان مجلس با وزیر امورخارجه را مایه دلگرمی آمریکا دانست. گاردین با انتشار تصویری از ظریف به انتقاد نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه واکنش نشان داد و نوشت: وزیر خارجه ایران در مجلس، دروغگو خطاب شد و به باد طعنه گرفته شد! این نمایشِ خشم، احتمالا، آمریکا را دلگرم می‌کند که تحریم‌ها به تنش داخلی دامن زده است.

 

منبع: همشهری

نظر شما