شناسهٔ خبر: 41196210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در جلسه بررسی مسایل و مشکلات آب شرب شهر کرمان مطرح شد

از تاثیر آپارتمان سازی در افزایش مشکلات آبی شهر کرمان تا لزوم بازچرخانی آب

سارا سلطانی

فرماندار کرمان تاکید کرد: ساختار و شبکه آبی شهر کرمان متناسب با رشد این شهر نبوده است. به طور مثال در شهرک مطهری برای احداث مسکن مهر هیچگونه سیستم آبی پیش بینی نشده بود.

صاحب‌خبر -

"علی بابایی" شامگاه سه شنبه ۱۷ تیرماه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات آب شرب شهر کرمان گفت: برنامه جدی برای تامین آب شرب شهر کرمان نیاز داریم زیرا شهرک‌های جدیدی در شهر کرمان در حال شکل گیری هستند که مشکلات آبی ما را سال به سال بدتر می‌کند.

وی بر لزوم مدیریت وضعیت موجود تاکید کرد و افزود: تا چندی پیش ۸۵ حلقه چاه آب، آب شرب شهر کرمان و اطراف آن را تامین می‌کرد که اکنون تعداد این حلقه چاه آب به ۹۴ مورد رسیده است.

فرماندار کرمان تاکید کرد: ساختار و شبکه آبی شهر کرمان متناسب با رشد این شهر نبوده است. به طور مثال در شهرک مطهری برای احداث مسکن مهر هیچگونه سیستم آبی پیش بینی نشده بود.

وی افزود: در خیابان‌های خورشید و جهاد، هم اکنون هر واحد در حال تبدیل به مجتمع ها و آپارتمان های ۱۰ واحدی هستند که  قطعا با ادامه این وضعیت نمی‌توانیم مشکل آب شهر کرمان را حل کنیم.

بابایی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی شهروندان و ادارات تاکید و عنوان کرد: هر اداره و دستگاهی که از آب شرب برای آبیاری فضای سبزشان استفاده می‌کردند آب آنها را قطع کرده‌ایم تا آب شرب و آبیاری فضای سبزشان را تفکیک کردند.

براساس این گزارش، دکتر "محمدجواد فدایی" استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت: آب شهر کرمان به دلیل مشکلاتی که دارد، باید هر چند وقت یکبار جلساتی برای هماهنگی‌های لازم در این خصوص برگزار می‌کنیم.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با اشاره به طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای تامین آب شرب شهر کرمان اظهار کرد: بکی از راه های تامین آب شرب شهر کرمان استفاده از چاه‌های آبی اطراف شهر کرمان است که کیفیت آب و امکان اتصال آنها به شبکه آبی را داشته باشند ضمن آنکه باید عنوان کرد چاه‌های آبی که در شهر هستند از کیفیت مناسب برای شرب برخوردار نیستند.

دکتر "مصطفی آیت‌الهی‌موسوی" معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه پیشنهاد کرد: می توانیم با سیستم بانکی هماهنگ کرده تا طرح جایگزینی کولرهای آبی را در کرمان اجرا کنند که از این طریق بخش عمده‌ای از کولرهای آبی را از مدار خارج کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون فرماندار کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: کمبود آب خطر جدی برای توسعه استان است بنابراین یکی از راهکارهای رفع این مشکل، بازچرخانی سیستم آب است که می‌تواند تاحدودی و در کوتاه مدت ما را از مشکلات آبی نجات دهد تا زمانی که طرح‌های بلندمدت ما به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در بسیاری از نقاط آب با کیفیت قابل شرب داریم که به کشاورزی غیر بهره‌بردار اختصاص یافته که با طرح‌های تشویقی و استفاده از بازچرخانی آب کشاورزی، می توان آن را تامین کرد یا کشاورز را برای سوق دادن به سمت کشت‌های گلخانه ای ترغیب کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما