شناسهٔ خبر: 41195704 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

رشد تولید لوازم خانگی داخلی/ نصب کد رهگیری برای شناسایی کالای قاچاق

مدیر کل دفتر صنایع برقی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: تولید لوازم خانگی در کشور رشد ۳۰ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گردان مدیر کل دفتر صنایع برقی ،فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: برنامه ریزی شده تا پایان امسال ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار لوازم خانگی در کشور تولید شود. از این میزان ۵ میلیون واحد لوازم خانگی کوچک و مابقی  لوازم بزرگ همچون یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، پکیج و کولر است.

او ادامه داد: تا چند سال پیش بخشی از تامین لوازم خانگی از برندهای خارجی بود و  حدود دو سال است که واردات ممنوع شده و ما با خوداتکایی مهندسان داخلی برای تامین نیاز کشور، ۳۰ درصد رشد تولید داخلی در حوزه لوازم خانگی داشتیم. 

بیشتر بخوانید

گردان در خصوص تعیین قیمت های اقتصادی برای این کالا تصریح کرد: برنامه ریزی انجام داده ایم که اقشار آسیب پذیر و زوج های جوان از طریق سازمان های حمایتی  لوازم خانگی با قیمت مناسب دریافت کنند.

این مقام مسئول درباره افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات تولید گفت:  ساماندهی برای تخصیص ورق با قیمت مناسب به تولیدکنندگان انجام شده و  راهکارهایی در جهت افزایش عرضه در بورس و کنترل قیمت اجرایی شده است.

او افزود: بخش تولید لوازم خانگی نیاز به ورق فولادی دارد ما زمینه را فراهم کرده ایم که تولیدکنندگان دیگر آن را از بازار آزاد تهیه نکنند.

مدیر کل دفتر صنایع برقی ،فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت  تاکید کرد: تولید ماشین لباسشویی ۱۰۳ درصد و تولید تلویزیون ۵۰ درصد در کشور رشد داشته و کار تولید به جلو پیش می رود.

او در خصوص شناسه دار کردن کالا و دریافت کد رهگیری تصریح کرد: برای ۱۶ هزار و ۱۸۶ کالای تولیدی و وارداتی شناسه کالا صادر شده است.

گردان افزود: در سامانه جامع گارانتی هم کد رهگیری درج می شود و افراد می توانند از طریق این سامانه از قاچاق نبودن کالا اطمینان حاصل کنند و ارائه خدمات پس از فروش منوط به داشتن کد رهگیری کالا است.

ضرورت تسریع رفع موانع تولید

در ادامه غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات تولید لوازم خانگی اعلام کرد: با وجود این اقدامات اما تولیدکنندگان همچنان با چالش مواجه هستند و با این سرعت به تولید دلخواه نمی‌‌رسیم.

او تصریح کرد: فرصت خوبی برای رشد تولید داخلی به وجود آمده است  و اگر موانع برداشته شود شتاب تولید زیاد می شود به گونه ای که یک کارخانه در سه ماهه اول امسال رشد هزار درصدی تولید داشته است.

غزنوی گفت: اما اگر با این سرعت  پیش برویم نمی توانیم به رشد تولید دلخواه برسیم و سیستم پشتیبانی تولید کند است.

تشخیص کالای قاچاق با استفاده از کد رهگیری


دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ادامه  با اشاره به راه اندازی سامانه جامع گارانتی و الزام درج کد رهگیری تصریح کرد: مردم از طریق کد رهگیری می‌توانند به تشخیص کالای قاچاق کمک کنند.

او افزود: بعد از برخورد با تولیدکنندگان و واردکنندگانی که برای  شناسه کالا اقدام نکرده بودند میزان صدور شناسه کالا رشد ۱۰ برابری داشت و اکنون بیشتر لوازم خانگی دارای کد رهگیری و شناسه کالا هستند.

انتهای پیام/

نظر شما