شناسهٔ خبر: 41195603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ادعای جواد کریمی قدوسی درباره دلایل حادثه نطنز

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۶ مرتبه از سایت هسته‌ای آسیب دیده نطنز بازدید کرده بودند، گفت: به نظر بخشی از خرابکاری به دلیل حضور مستمر بازرسان آژانس در این منطقه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خانه ملت، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در توضیح حادثه سایت هسته‌ای نطنز گفت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قالب پروتکل الحاقی ۶ بار از نقطه‌ای که در سایت هسته‌ای نطنز خرابکاری صورت گرفت، بازدید کردند. این اتفاق را ناشی از نفوذ بازرسان و جمع آوری اطلاعات و اخبار به نفع رژیم صهیونیستی نیز می‌توان تحلیل کرد و معتقدیم بخشی از خرابکاری به دلیل حضور مستمر بازرسان آژانس در این منطقه بوده است.

  • رخداد نطنز، پروتکل الحاقی را زیر سوال می‌برد

نماینده مرم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: رخداد پیش آمده و بازدیدهای انجام گرفته موضوع پروتکل الحاقی را زیرسوال می‌برد زیرا دسترسی بازرسان به این مراکز فقط با تمسک به پذیرش ایران طبق پروتکل الحاقی ممکن است.

وی افزود: در صورتی که پروتکل الحاقی در میان نبود، مانند کشورهای دیگر بازرسی‌های آژانس خیلی محدود بود و آنها هم هیچ حق و ادعایی نمی‌توانستند داشته باشند.

  • بازرسان آژانس اجازه بازدید از ماشین‌های غنی‌سازی را ندارند

کریمی قدوسی تصریح کرد: ما در قالب معاهده پادمان و آژانس فقط مراکز را معرفی می‌کنیم، آنها حتی اجازه بازدید از شکل و قواره ماشین های غنی سازی را ندارند. کما اینکه بسیاری از کشورهای عضو آژانس موقع بازدید و ورود به سایت، ماشین های غنی سازی را می پوشانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایت هسته‌ای آسیب دیده نطنز یکی از مراکز مونتاژ ماشین های غنی سازی بوده است، گفت: این سایت پیش از این به بهره برداری رسیده و ما هم حدود سه ماه پیش از این سایت بازدید کردیم. رخداد نطنز ابعاد مختلفی دارد که به لحاظ امنیتی امکان رسانه‌ای شدن ندارد .

در همین زمینه:

نظر شما