شناسهٔ خبر: 41195007 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

حزب حاکم ژاپن خواستار لغو سفر رئیس‌جمهور چین به توکیو شد

اعضای حزب «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در قطعنامه‌ای از وی خواستند سفر آتی رئیس‌جمهور چین به این کشور را در اعتراض به تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ لغو کند.

صاحب‌خبر -

العالم - آسیا

حزب حاکم ژاپن با اتخاذ قطعنامه‌ای از دولت این کشور خواست سفر آتی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به ژاپن را به دلیل اجرای قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ لغو کند.

«یاسوهید ناکایاما» رئیس هیئت دیپلماتیک حزب لیبرال دموکرات ژاپن امروز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: هیچ انتخابی نداریم جز این که (از دولت) بخواهیم سفر رئیس‌جمهور شی را لغو کند.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» گزارش داد در این قطعنامه همچنین اقدام چین در تصویب و اجرای قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ محکوم شده است.

«یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه و سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت زمانبندی برای ترتیب دادن جزئیات سفر رئیس‌جمهور چین مناسب نیست و هنوز در خصوص چیزی تصمیم‌گیری نشده است.

وی افزود موضع دولت ژاپن این است که این کشور و چین باید مسائل مهم را از طریق مذاکرات سطح بالا از جمله بین سران دو کشور حل کنند. او از اظهارنظر در خصوص تاثیر احتمالی این قطعنامه بر روابط ژاپن و چین خودداری کرد.

دبیر کابینه و سخنگوی دولت ژاپن پیش از این هم در واکنش به تصمیم دولت چین برای تصویب قانون امنیتی هنگ‌کنگ، ابراز نگرانی کرده بود. سوگا طی سخنرانی در نشست خبری روزانه گفت وضعیت هنگ‌کنگ بسیار نگران‌کننده است زیرا ثبات در این منطقه حائز اهمیت است.

پکن نیز در واکنش از موضع توکیو و ابراز تاسف در خصوص رویکرد چین در قبال هنگ‌کنگ، انتقاد کرده بود.

ابتدا قرار بود شی جین پینگ بهار امسال به ژاپن سفر کند که این سفر به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. آبه بهبود روابط با چین را یکی از اهداف دیپلماتیک اصلی خود قرار داده است.

دو کشور در خصوص تاریخ جنگ، مالکیت جزایر مورد مناقشه و ذخایر دریایی در دریای چین شرقی با یکدیگر اختلافات طولانی داشته‌اند.

به تازگی مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ‌‌کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد. مقامات آمریکایی مدعی هستند که تصویب این قانون در چین باعث محدودیت آزادی و خودمختاری هنگ‌کنگ خواهد شد. دولت چین در واکنش به منتقدان می‌گوید که هدف این لایحه مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است.

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

فارس

نظر شما