شناسهٔ خبر: 41191534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گفت وگوی «جمله» با نیلوفر هوشمند، نرگس در سریال فوق لیسانسه‌ها: به سروش صحت مدیون هستم

صاحب‌خبر -

 

 

روحیه بسیار شاد و پرانرژی خانم نیلوفر هوشمند در گپ‌وگفتی که با وی داشتیم بر خلاف نقشِ نرگس در سریال لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها است.
نیلوفر هوشمند در اسفند ماه ۱۳۶۷ به دنیا آمده است و تئاتر صورت پنهان با بازی وی بهانه ای شد تا باز نزدیک با این بازیگر آینده دار کشورمان گفت وگویی اختصاصی داشته باشیم:

شما سال‌ها است که از دوران نوجوانی بازیگری می‌کنید. این علاقه به دلیل دیدن فیلم بوده یا علاقه به این کار باعث شد وارد دنیای هنر بشوید؟
اوایل دوران راهنمایی بود که علاقه به بازیگری در من شکل گرفت. فیلم و سریال ایرانی می‌دیدم و بعد، خیلی سریع همان نقش‌ها را به تنهایی بازی می‌کردم و با علاقه ای که به این حرفه پیدا کردم دوست داشتم یک روزی بازیگر بشوم که خداراشکر این اتفاق افتاد.
این حرفه را آکادمیک دنبال کردید؟
بله، من وارد مدرسه صدا سیما شدم تا به صورت آکادمیک وارد دنیای بازیگری بشوم و بعدها هم در دانشگاه رشته کارگردانی خواندم.
به کارگردانی بیشتر علاقه‌مندید یا بازیگری؟
بازیگری برای من اولویت دارد. اما شما وقتی رشته کارگردانی می‌خوانید در بازی کردنتان بی تاثیر نیست و یکسری قواعد را به خوبی آموزش می‌بینید که در کار بازیگری تاثیرگذار است اما بدم نمی‌آید کاری را هم کارگردانی کنم.
سروش صحت اتفاق خوبی در زندگیت بود. از آقای صحت بگویید؟
من به سروش صحت مدیون هستم و خیلی دوست دارم در این مصاحبه این جمله من بولد شود. من قبل از لیسانسه‌ها زیاد بازی کرده بودم اما با دیده شدن نرگس در لیسانسه‌ها خیلی متفاوت بودم و خدا را شکر با مهربانی‌‌های مردم روبه‌رو شدم. و بعد از آن، فن بازیگری در من تغییر کرد و از ایشان و بچه‌های مجموعه خیلی چیزها یاد گرفتم.
این آشنایی از کجا کلید خورد؟
برنامه ریز سریال از دوستان من بود که من را به آقای صحت معرفی کردند و در نهایت آقای صحت افتخار دادند و من را برای نقش نرگس انتخاب کردند.
بازی خوب آقای هوتن شکیبا هم در نوع خودش به بیشتر دیده شدن این سریال کمک کرد. درست است؟
دقیقا؛ شاید اغراق نباشد بگویم مجموعه لیسانسه‌ها را بیشتر با بازی‌های طنازانه حبیب می‌شناسند که بسیار نقش مثمرثمری در سریال داشته اند. البته این سریال با تیم بسیار خوب و حرفه ای همراه شده است و برای همین مورد رضایت و استقبال قرار گفته است.
در سایتی خوانده بودم که عده ای هوادار از آقای صحت انتقاد کرده اند که چرا حبیب به نرگس نرسید. نظر شما چیست؟
من تازه این جمله را از زبان شما می‌شنوم اما به هر حال روند قصه و شخصیت حبیب در لیسانسه‌ها اینگونه بود که اگر با پاسخ مثبت نرگس روبه‌رو می‌شد، قصه به آن شکل طنازانه پیش نمی‌رفت. حبیب باید با بی محلی و جدی بودن نرگس روبرو می‌شد تا طنز داستان زیباتر جلوه کند.
از شخصیت نرگس بیشتر بگویید؟
نرگس در قامت یک دندانپزشک خیلی شخصیت جدی، خشک و منظم و با زندگی برادرش مشکل دارد که چرا روی روال نیست که این باعث شود شخصیت مسعود و حبیب و مازیار در قالب طنز بیشتر دیده شود.
شخصیت نرگس با شخصیت نیلوفر خیلی متفاوت است. نظر مردم را شنیده اید؟
وقتی مردم عزیز، من را از نزدیک می‌بینند می‌گویند چقدر با نرگس سریال فرق داری و معمولا لطف دارند و من را خیلی خوش اخلاق می‌دانند که کاملا برعکس نرگس است.


از فوق لیسانسه‌ها هم بیشتر بگویید؟
من فوق لیسانسه‌ها را خیلی دوست دارم و به نظرم دیالوگ‌ها خیلی مفهومی تر و لایه پذیر تر شده و می‌خواهد در قالب طنز، پیام اصلی خودش را برساند. من احساس می‌کنم بازتاب اجتماعی فوق لیسانسه‌ها خیلی بیشتر از لیسانسه‌ها است.
خاطره ای از لیسانس‌ها یا فوق لیسانسه‌ها دارید؟
یک روز در منزل جعفر باید سکانسی را بازی می‌کردیم و من پشت درب دستشویی در حال تمرین دیالوگ بودم که یکباره درب دستشویی باز شد و محکم به سر من برخورد کرد و بدجور دچار سرگیجه شدم اما برای اینکه کسی نفهمد به زور تحمل کردم و سکانس را با حالت سرگیجه بازی کردم و هنوز این خاطره کمی تلخ اما بامزه در ذهنم مانده است.
آقای صحت قصد ساخت دکتری را ندارند؟
( خنده ) احتمالش کم نیست.
عکس العمل مردم در مورد بازی شما در این دو سریال چه بوده است؟
مردم خیلی به من لطف دارند و من در فضای مجازی هم با فن پیج‌های عزیزم ارتباط دارم که این محبت‌ها به ما خیلی انرژی مثبتی می‌دهد . خداراشکر تا حالا از هیچ فردی کامنت بد نداشتم و همیشه با مهربانی مردم روبرو شده ام.
پس هنوز برای بازیتان فحش نخورده اید؟
( خنده ) فعلا که تا به امروز فحش نخوردم.
با انرژی که شما دارید لطفا بی پرده تر از خرابکاری دوران بچگی و مدرسه بگویید؟
من اتفاقا خیلی آرام و مظلوم بودم و بعضی وقت‌ها به مامانم می‌‌گفتند ما صدای نیلوفر را نشنیده ایم. اما بعد از اینکه به کلاس‌های بازیگری رفتم و این حرفه را شروع کردم تازه روحیه اجتماعی بودن من بسیار تقویت شد.
فکر می‌کردید یک روزی در قاب تلویزیون، در سریال پربیننده ای بازی کنید؟
واقعا فکر نمی‌کردم و همیشه می‌گفتم یا می‌شود یا نمی‌شود اما این اتفاق خوب در زندگی ام افتاد و واقعا چسبیدم به کارم و لذت می‌برم.
تئاتر «صورت پنهان» هم به موضوع کلیشه ای خیانت پرداخته است اما با دیدن تئاتر متوجه شدم به لایه‌های پنهان تری از این نوع معضل اشاره شده. از نقش خودتان در این تئاتر بفرمایید؟
این تئاتر بر اساس یک فیلم اسپانیایی ساخته شد و ما با توجه به زمان کوتاهی که داشتیم خداراشکر کار را رساندیم و من نقشم را خیلی دوست داشتم چرا که یک نقش منفی بوده است چرا که مدل صورتم اینگونه است که معمولا دوست دارند نقش مثبت به من پیشنهاد بدهند اما در این تئاتر یک نقش خاکستری یا منفی بازی می‌کنم که بعد از اجراء کلی حرف می‌شنوم ( خنده ). من وارد زندگی یک مرد متاهلی شده ام که ماجراهای مختلفی را به وجود می‌آورد.
اولین کار تلویزیونی‌تان چه بود؟
اولین کاری که من را با دنیای قاب تلویزیون با یک کارگردان خوب و کاربلد آقای قاسم جعفری آشنا کرد و کمکم کن اولین تجربه من بود که با دنیای بازیگری در قاب دوربین آشنا شدم و خیلی تجربه خوبی بود که جا دارد از آقای جعفری تشکر داشته باشم.
گفتید که خواهر ندارید، خواهر نداشتن سخت است؟
همیشه دوست داشتم داشته باشم اما چون علاقه شدید و وابستگی به برادرانم دارم شاید حسودی می‌کردم که این عشق و علاقه بین ما تقسیم می‌شد. من خواهر کوچک هستم و خیلی من را دوست دارند.
دوستانی دارید که برایتان مانند خواهر باشند؟
آهنگ و کتی که مثل خواهرای من هستند و جالب است بدانید خیلی دوست کم دارم و زیاد رفیق باز نیستم.
کلا وجوه آشکار و پنهان وجودتان متفاوت است. بر خلاف تصوری که از شما می‌شود باید دوران کودکی شیطنت آمیزی داشته باشید یا رفیق باز باشید اما اینگونه نیست. کلا غیر قابل پیش بینی هستید؟
کسی تا به حال نتوانسته شخصیت نیلوفر هوشمند را بررسی کند و لایه‌های پنهان در من وجود دارد.
شما اسفندی هستید. به خصوصیات ماه تولدتان نزدیک هستید؟
یک جا خوانده بودم اسفندی‌ها شبیه ظرف عسلی هستند که داخلش فلفل است در عین حالی که شیرین است تندی هم دارد. مثل من ( خنده ).
یک جا خوانده بودم که غذای مورد علاقه‌تان املت است؟ واقعا می‌گویید؟
چرا واقعا نگویم؟ این همه غذا. اولین بار است یکی املت را غذای مورد علاقه خود می‌داند. خب شرط دارد. باید پوست گوجه گرفته شود و بعد از تفت زیاد، با تخم مرغ‌های کمتر از گوجه با نان سنگگ داغ خورده شود. من کلا غذاهای اختراعی هم دوست دارم و کلا شکمو هستم.
قشنگترین سکانس زندگی نیلوفر هوشمند؟
عروسی برادرم قشنگترین سکانس زندگیم بود.
فضای اینترنت را جستجو می‌کنیم صحبت از همسر شما است. خودتان دیده اید؟
آره بارها دیده ام و من از همین جا اعلام می‌کنم که مجرد هستم اما زیاد به این چیزها توجه ندارم. کلا ادم بی حاشیه ای هستم و این نوع حاشیه برای خیلی از همکاران من و حتی در جهان شایع است و این اتفاق خاصی نیست.
قصد ازدواج ندارید؟
فعلا نه.
به عنوان حرف آخر چه صحبتی دارید؟
من خیلی کشورم را دوست دارم و یک عرق خاصی به هنر کشورم دارم و دوست دارم فیلم‌ها و تئاترهایمان در جهان بدرخشد چه من باشم چه نباشم. به امید روزهای طلایی تر برای هنر کشورمان.

نظر شما