شناسهٔ خبر: 41189619 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نامزد جایزه قلم زرین روی پله سوم نشست

چاپ سوم «کتیبه ژنرال» (نامزد هجدهمین جایزه قلم زرین) رمانی بر اساس زندگی سردار بی‌سر، شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری روانه کتابفروشی‌ها شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، چاپ سوم «کتیبه ژنرال» (نامزد هجدهمین جایزه قلم زرین) رمانی بر اساس زندگی سردار بی‌سر، شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری روانه کتابفروشی‌ها شد.

رمان «کتیبه ژنرال» در دو جلد و هزار صفحه جلد اول «قصرالدشت» و جلد دوم «قمحانه» در انتشارات شهید کاظمی به رشته تحریر در آمده است. رمان «کتیبه ژنرال» یکی از پرحجم‌ترین رمان‌هایی است که در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم تا به امروز توسط نویسنده معاصر کشور اکبر صحرایی تالیف شده است.

رمان با کتیبه ۲۲ شروع شده و از همان آغاز فرم ساده و تقویمی را می‌شکند و از حال به گذشته رجوع می‌کند. اکبر صحرایی به مخاطب و علاقه‌مندان آثارش می‌گوید: شما با خوانش و فرم متفاوتی از رمان این حوزه روبرو هستید! مخاطب و خواننده با فرم روایتی نو روبرو است. درست عین محتوای متفاوت و تو در توی کتیبه ژنرال. رمان در ادامه با کتیبه یک، ادامه پیدا می‌کند تا دایره وار می‌رسد به نیمه دوم کتیبه بیست و دوم. عددی که تعمدا انتخاب شده است و می‌تواند المان روز پیروزی انقلاب اسلامی بیست و دوم بهمن هم تصور شود.

غیر از فلاش بک شروع رمان، نویسنده در لایه‌ها و فواصل دیگر متن، فلش بک‌های کوچک‌تری هم ایجاد می‌کند. یعنی همان بازگشت به عقب؛ اما محتوا: ورود شخصیت اصلی رمان عبدالله اسکندی و حضورش در اولین عملیات تهاجمی جنگ سوریه، بهانه می‌شود تا نویسنده ضمن تشریح و شکافتن کامل شخصیت اسکندری، خواننده را به تماشای دقیق تاریخ ۶۰ تا ۷۰ سال معاصر ایران ببرد. اوج این نمایش و سفر خواننده از پیروزی انقلاب تا پایان جنگ ایران و عراق و تشریح وقایع و اتفاقات ریز و درشت انقلاب اسلامی است. اسکندری در اصل، نماد و میوه انقلاب اسلامی ایران معرفی می‌شود و نویسنده به دور از شعار با شکافتن لایه‌های شخصیت اسکندری به خواننده اجازه می‌دهد تا در مورد این شخصیت خود قضاوت کند.

قضاوتی عملگرانه و ملموس. به نحوی رمان «کتیبه ژنرال» در اصل کتیبه انقلاب اسلامی و رمانی تاریخی است. رمانی که می‌تواند جنگ و صلح ایران هم به نحوی باشد. چنان که تالیف آن پنج سال با انجام تحقیقات میدانی و سفر به طول انجامید. در آخر خواننده با خواندن کتیبه ژنرال می‌تواند تا حد زیادی پاسخ پرسش‌های خود از اهداف و چگونگی انقلاب را دریافت کند. جایی که هومن نسل چهارمی ذهنش پر است از پرسش‌های متعدد از چرایی و ادامه انقلاب اسلامی.

اسامی و عنوان‌های رمان کتیبه هم حرف دارند. کتیبه که جای فصل نشسته است. قصرالدشت اسم جلد اول رمان، قصه‌ای زیبا و تاریخی در جوار شهر شیراز که نمی‌توان شیراز را بدون آن شیراز نامید و «قمحانه» نام جلد دوم به معنای انبار گندم. دو اسمی که به نحوی پیوند و اشتراک بین ایران و سوریه در چهل و اندی سال اتفاقات مشترک این دو کشور محور مقاومت و پایداری است.

«کتیبه ژنرال» جدا از روایت داستان جذاب و خواندنی آن با محور شخصیت عبدالله اسکندی و اعظم همسر باوفایش، تاریخ معاصر را زیبا و جذاب به تصویر می‌کشد؛ جایی که از علی ده تیری، قوام، باغ ملی، اصغر، حلیمه خاتون و... می‌گوید.

تاریخ فارس و ترویج و زنده کردن لغات فرهنگ بومی فارس به خصوص شیراز از ویژگی‌های رمان کتیبه ژنرال است.

چاپ سوم کتیبه ژنرال (نامزد هجدهمین جشنواره قلم زرین) در دو جلد به نام‌های قصر الدشت و قمحانه در ۱۰۱۵ صفحه و در قطع رقعی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه کتابفروشی‌ها شد./826/د102/ب1

نظر شما