شناسهٔ خبر: 41188700 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

پاسخ ابهام فدراسیون جهانی توسط فدراسیون شطرنج ایران

فدراسیون شطرنج ایران در پاسخ به نامه فدراسیون جهانی، درباره ابهام و سؤال مطرح شده توضیحاتی ارائه و از رئیس این فدراسیون برای سفر به کشورمان دعوت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه" به نقل از تسنیم، سایت فدراسیون جهانی شطرنج از نامه‌نگاری با فدراسیون ایران خبر داد و اعلام کرد نامه فیده به ایران روز 8 ژوئن یعنی یک ماه قبل خطاب به فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون ارسال شده و نیکوخصال نیز روز 22 ژوئن پاسخ نامه «آرکادی دوورکوویچ» رئیس فیده را داده است.

 

در نامه دوورکوویچ به نیکوخصال آمده است:

 

«جناب آقای نیکوخصال

 

احتراماً به شما یادآوری می‌کنم که فیده هرگونه تبعیض علیه یک کشور، شخصیت یا گروهی از افراد به دلیل نژاد، رنگ پوست، قوم، منشأ ملی یا اجتماعی، شهروندی، تولد، سن، وضعیت، ثروت، ناتوانی، زبان، دین، جنس و جنسیت یا هویت، بارداری، گرایش جنسی، عقاید سیاسی یا هر دلیل دیگری را رد می‌کند.

 

این قانون محکم و مورد تاکید است و به عنوان یکی از اصول اساسی فیده معین شده و به طور صریح در منشور فیده (ماده 4.4) بیان شده است.

 

در عین حال، در سال‌های اخیر، مواردی مکرری بوده که ورزشکاران ایرانی حاضر نشده‌اند در مسابقاتی که ورزشکاران اسرائیلی حضور دارند، شرکت کنند. در برخی موارد، حتی اظهارنظرهایی دریافت شده که چنین بازی‌هایی به دلایل سیاسی و عقیدتی به طور عمدی نادیده گرفته می‌شوند.

 

برای فدراسیون جهانی شطرنج مهم است که همه از منشور پیروی کنند، بنابراین ما از فدراسیون شطرنج ایران می‌خواهیم موضع خود را در مورد پذیرش بازی‌های ذکر شده در نامه‌ای اعلام کند. عدم ارائه چنین تأییدیه‌ای، FIDE را وادار می‌کند تا پیرامون انطباق ارز‌ش‌های فدراسیون شطرنج ایران با اصول فدراسیون جهانی شطرنج و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)، درباره این وضعیت بحث کند.

 

ارادتمند شما

رئیس فیده
آرکادی دوورکوویچ»

 

همانطور که عنوان شد، فدراسیون ایران در روز 22 ژوئن پاسخ نامه فیده را داده که متن آن به شرح زیر است:

 

«به رئیس فیده
جناب آقای آرکادی دوورکوویچ

 

پیرو نامه شما به تاریخ 6 ژوئن 2020، می‌خواهم به شما اطلاع بدهم که فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران همیشه مطابق با قوانین و تلاش‌های فیده کار و به اساسنامه فیده عمل کرده است. همانطور که می‌دانید، شطرنج یک رشته ورزشی پرطرفدار و محبوب در ایران است به ویژه نسل جوان رفتار و برخورد مناسب و مطلوبی نسبت به آن داشته است.نام حدود 44 هزار بازیکن شطرنج ایرانی در فیده ثبت شده که این نشان از میزان و سطرح اهمیت این رشته در کشور ما دارد.

 

فدراسیون شطرنج ایران همواره به منشور المپیک پایبند بوده است. همانطور که در مکاتبات قبلی به شما اطلاع داده شده، در مسابقات بین‌المللی و آزاد، ورزشکاران تصمیم می‌گیرند که در هر نوع رقابتی شرکت کنند و خودشان مراحل ثبت‌نام را انجام می دهند. بنابراین، این ورزشکار است که بدون ارائه نظرات مشورتی، درباره شرکت در انواع رویدادها تصمیم‌گیری می‌کند، از این‌رو، مسئولیت تمام تصمیمات باید برعهده خود ورزشکاران باشد.

 

علاوه بر این، با توجه به همکاری موثر میان فیده و فدراسیون شطرنج ایران، می‌خواهم از شما دعوت کنم برای بازدید از کشورمان، تجهیزات و امکانات ورزشی و ظرفیت کشور، در اولین فرصت مدنظرتان به ایران سفر کنید.

 

ما برای هرگونه همکاری برای رشد و توسعه این ورزش در چارچوب‌های فیده آماده هستیم.

 

ارادتمند شما

فرهاد نیکوخصال»

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما