شناسهٔ خبر: 41188295 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هیل | ادعاهای اشتباه ترامپ، بحران کرونا در آمریکا را تشدید کرده است

کارشناسان درمان و بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بر این باورند که «دونالد ترامپ» با ادعاهای جعلی درباره کرونا به تشدید این بحران در ایالات متحده کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با افزایش آمار روزانه مبتلایان به ویروس «کووید-۱۹» در ایالات متحده آمریکا، موج انتقادات از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل کم اهمیت جلوه دادن شیوع کروناویروس در حال افزایش است.

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» در این خصوص گزارش کرد، کارشناسان بهداشت و درمان عمومی آمریکا و دموکرات‌ها تأکید دارند که ترامپ با نادیده گرفتن این مسئله که روند افزایشی شیوع کرونا به یک معضل تبدیل شده، تنها به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان بهداشت آمریکا، احتمال می‌رود در روزهای آتی، آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده به ۶۰ هزار نفر برسد که این رقم بسیار بیشتر از زمانی است که نیویورک در ماه آوریل و در اوج شیوع کرونا بعنوان کانون بیماری همه‌گیر کرونا در ایالات متحده شناخته شده بود.

در حال حاضر، چهار منطقه در آمریکا بعنوان کانون بیماری همه‌گیر کرونا شناخته شده است که ظرفیت بیمارستان‌ها در این مناطق به سرعت در حال اتمام است.

بر اساس این گزارش، شیوع ویروس کرونا در آریزونا، تگزاس، فلوریدا و کالیفرنیا به شدت رو به گسترش است به طوریکه کارشناسان می‌گویند این مناطق به کانون‌های جدید شیوع کرونا در ایالات متحده تبدیل شده‌اند.

مروری بر آمار و ارقام ارائه شده نیز نشان می‌دهد که چشم‌اندازی در خصوص کاهش شیوع کرونا در آمریکا مشاهده نمی‌شود و تعداد مبتلایان در ۴۰ ایالت آمریکا رو به افزایش است و این در حالی است که چندماه پیش این رقم تنها ۱۰ ایالت بود.

با اینحال، اوایل هفته جاری ترامپ مدعی شد که کووید-۱۹ برای ۹۹ درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، «کاملاً بی ضرر» بوده است و افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به کرونا را به افزایش تست‌های کرونا ارتباط داد و این در حالی است که کارشناسان بهداشت تأکید دارند که هردو ادعای ترامپ اشتباه بوده است و می‌تواند تأثیر منفی بر رفتارهای افراد در دوران شیوع کرونا بگذارد.

«اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک روز گذشته (دوشنبه) در خصوص اظهارات ترامپ در خصوص کم اهمیت دادن شیوع کرونا گفت: «او کار ویروس را راحت‌تر می‌کند. او با اظهارات این چنینی، توانمندی ویروس را بیشتر می‌کند و شاهد هستید که میزان ابتلا در حال افزایش است و شاهد هستید که اقتصاد در حال لطمه خوردن است و او (ترامپ) جزئی از این افتضاحی است که اکنون در آن قرار گرفته‌ایم».

وی سپس با تأکید بر ارتباط مستقیم بین اظهارات عمومی ترامپ و اقدامات مردم آمریکا گفت: «وقتی به مردم آمریکا می‌گوید مشکلی وجود ندارد، آنها نیز دیگر ماسک نمی پوشند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و رفتارهای احتیاطی را انجام نمی‌دهند و سپس ویروس نیز این چنین روند صعودی را پیش می‌گیرد و منتقل می‌شود».

طبق این گزارش، کارشناسان بر این باورند که اظهارات ترامپ منجر می‌شود که یک حس امنیت اشتباه در مردم آمریکا ایجاد شود و در همین راستا نحوه پاسخگویی به وخامت بحران کووید-۱۹ تضعیف شود زیرا برخی افراد در پی اظهارنظرات ترامپ دیگر حاضر نیستند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و ماسک استفاده کنند.

«اشیش جها» مدیر موسسه بهداشت جهانی هاروارد در این خصوص می‌گوید:‌ «عدم ارتباط صریح و کم اهمیت جلوه دادن این ویروس بسیار مضر است. در نهایت، بخش اعظمی از نحوه عملکرد ما در کنترل مناسب این ویروس به نحوه رفتار افراد و تاحدی به آندسته از رهبران مورد اعتماد بخش بزرگی از جمعیت کشورمان بستگی دارد که می‌گویند مسئله مهمی نیست، و همه‌چیز به خاطر بالا بودن میزان تست‌ها است و اکثراً خوب عمل کردند و ویروس برای ۹۹ درصد از افراد ضرری ندارد. این حرف دو چیز را منتقل می‌کند: اینکه اینجا شیوع وجود ندارد یا اینکه شیوع زیاد نیست و دوم اینکه حتی اگر آلوده به ویروس شدید، اصلا مسئله مهمی نیست. این در حالی است ما می‌دانیم که هر دو این مسئله حقیقت ندارد».

طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها، اکثر مردم آمریکا از مدیریت ترامپ در کنترل بحران کرونا ناراضی هستند و حمایت‌ها از ترامپ در حالیکه چهارماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا زمان باقی مانده است، رو به کاهش است.

«آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی فدرال آمریکا اخیراً در یکی از کمیته‌های سنا هشدار داد با توجه به اینکه کروناویروس در آمریکا تحت کنترل درنیامده است، احتمال می‌رود آمار روزانه مبتلایان به کرونا در این کشور به ۱۰۰ هزار برسد.

ترامپ نه تنها هرگز در ملاء عام ماسک به صورت خود نزده است، بلکه رقبای سیاسی خود را به دلیل پوشیدن ماسک مورد تمسخر قرار می‌دهد و هفته گذشته نیز در مصاحبه‌ای گفت که به اعتقاد وی، به همین زودی‌ها، کرونا از بین می‌رود.

از طرف دیگر، ترامپ همچنان به برگزاری همایش‌های انتخاباتی گسترده و پرجمعیت ادامه می‌دهد و در همایش‌های وی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک علیرغم توصیه‌های کارشناسان بهداشت و درمان، اجرا نمی شود.

دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۸ نفر جدید بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان این ویروس در این کشور به ۱۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر برسد.

این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۷ هزار و ۱۳۱ مورد جدید به مبتلایان به «کووید-۱۹» در ایالات متحده آمریکا افزوده شد و شمار کلی مبتلایان به این ویروس ناشناخته در آمریکا به دو میلیون و ۹۳۵ هزار و ۷۱۶ نفر رسید.

علیرغم افزایش انتقادات از ترامپ، هیچ‌گونه نشانه‌ای از احتمال تغییر رویه کاخ سفید در قبال ویروس کرونا مشاهده نشده است و آنطور که پایگاه اطلاع‌رسانی هیل گزارش کرده است روز دوشنبه، مقام‌های کاخ سفید از ۹۹ درصد از اظهارنظرات ترامپ حمایت کردند.

«کیلی مک انانی» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز گذشته خود ضمن حمایت از اظهارنظرات ترامپ گفت: «آنچه که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد....بر اساس واقعیت بوده است. اظهارنظرات وی ریشه علمی دارد و اینکه اظهارات وی به این حقیقت اشاره دارد که میزان مرگ و میر در این کشور بسیار پایین است».

طبق این گزارش، احتمال اینکه افراد بهبود یافته از کرونا،بعدها بیماری‌های جدی را تجربه کنند که نیازمند بستری شدن باشد، همچنان وجود دارد و همچنین افرادی که پس از ابتلا به کرونا نیازمند استفاده از ونتیلاتور می‌شوند احتمالاً دچار عوارضی شوند که تا مدتها گریبانگیر آنها است که از آن جمله می‌توان به مشکلات تنفسی و ریوی اشاره کرد. برخی نیز احتمالاً بیماری‌های طولانی‌مدتی را که چندین هفته با آن درگیر خواهند بود، تجربه کنند.

از آنجایی که ویروس کووید-۱۹ یک بیماری جدید است، عوارض طولانی‌مدت آن برای افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، هنوز نامشخص است اما آنطور که جها گفته است، به اعتقاد وی، ۱۰ تا ۲۰ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، عوارض طولانی‌مدت و جدی ناشی از ابتلا به این ویروس را با خود به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/م

نظر شما