شناسهٔ خبر: 41186562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ثبت صدای ۱۰۵۱ قرقاول در سرشماری بهاره

کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از ثبت هزار و ۵۱ مورد صدای قرقاول در سرشماری بهاره این پرنده در گلستان خبر داد.

صاحب‌خبر -
فرزاد اکبرنژاد کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: همه ساله دوبار در طول سال شمارش قرقاول‌ها در استان گلستان انجام و جمعیت این گونه ثبت می‌شود.

او افزود: این شمارش یک بار در فصل بهار و در زمان جفتگیری قرقاول بر اساس مشاهدات و ثبت صدا انجام شده و یک بار دیگر در فصل پاییز و پایان برداشت محصولات کشاورزی بر اساس مشاهدات انجام می‌شود.

اکبرنژاد ادامه داد: در سرشماری انجام شده بر اساس ثبت صدا هزار و ۵۱ مورد ثبت صدا و ۵۶۳ مورد مشاهده ثبت شده است.

کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: پراکنش قرقاول در استان گلستان از بندر گز شروع شده و تا پارک ملی گلستان به طول ۲۰۹ کیلومتر در حاشیه جنگل ها، زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و بوته زار‌های تمشک ادامه دارد.

اکبرنژاد افزود: سایت‌های مهم در در سرشماری این پرنده پارک ملی گلستان، شهرستان کلاله (منطقه شکار ممنوع عزیز آباد)، گنبدکاووس (منطقه جنگلی ششاب رامیان)، مینودشت (منطقه شکار ممنوع نیشاک و منطقه حفاظت شده لوه) است.

او ادامه داد: شکار غیرمجاز، تخریب زیستگاه این پرنده و تبدیل آن به زمین کشاورزی، از بین رفتن تمشک زار‌ها از جمله تهدیداتی است که جمعیت این پرنده را تهدید می‌کند.

کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: سال گذشته در سرشماری‌ها ۴۲۲ مورد بر اساس مشاهده و ۸۷۲ مورد ثبت صدا انجام شده است.

قرقاول پرنده‌ای است که به خاطر داشتن دم بلند و راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان متمایز می‌شود.

قرقاول‌ها روی درختان زندگی می‌کنند و انواع بالغ از برگ‌های درختان، حشرات، تمشک، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی تغذیه می‌کنند و افزایش و کاهش میوه‌های جنگلی و حشرات در جمعیت این پرنده مؤثر است.

انتهای پیام/ق

نظر شما