شناسهٔ خبر: 41186464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کرونا در منزل | چگونه قرنطینه مناسب برای مبتلایان فراهم کنیم؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در کردستان گفت: قرنطینه به معنی درمان محسوب نمی‌شود، برخی از بیماران طبق دستور پزشک نیازمند بستری هستند اما متقاضی قرنطینه در منزل می‌شوند که این نقش درمان را برای بیمار ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهزاد رحمان پور با بیان اینکه هرچه ما بتوانیم اصول قرنطینه را رعایت کنیم به روند پیشگیری و کنترل بیماری کمک کرده‌ایم، اظهار کرد: درمان متعلق به مبتلایان است و کمکی به عدم انتقال بیماری و پیشگیری نمی‌کند و بیماری که نیاز به بستری شدن داشته باشد باید حتما طبق دستور پزشک عمل کند.

به عقیده وی در قرنطینه فقط سعی می‌شود که تماس‌ها به حداقل برسد، افزود: فرم عالی قرنطینه این است که مراکزی برای به این منظور ایجاد شود و بیماران در آن مراکز بمانند، که این امر مشکلات خاصی به لحاظ امکانات لجستیک و فرهنگی دارد و مردم کمتر راغب این هستند که بستگان خود را در چنین مراکزی قرنطینه کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: به طور کلی سه نوع بیماری برای افرادی که کرونا در آن ها تشخیص داده می‌شود وجود دارد که شامل افراد مثبت و بدون علائم، افراد با علائم خفیف و افراد با علائم شدید است؛ بیماران بدون علامت با تست مثبت باید ۱۰ روز در قرنطینه بمانند و در منزل و در یک اتاق مجزا با تهویه مناسب شامل پنجره‌ای باز و نور خورشید کافی استراحت کنند.

وی ادامه داد: در این موارد، فرد بیمار در اتاق خود می‌ماند و فقط در مواقع ضروری خارج می‌شود و در صورت دست زدن به محیط اطراف، باید با محلول های رقیقی ضد عفونی شود، وسایل شخصی فرد با شستشوی عادی کفایت می‌کند و ملحفه و پتو و ... می‌تواند در لباس شویی شسته شود و نیاز به اقدامات دیگری ندارد، همچنین برای فرد با علائم متوسط دو هفته قرنطینه لازم است.

رحمان پور، در پاسخ به این سوال که چه علائمی می‌تواند نشانه ماندن در منزل محسوب شود، پاسخ داد که علائمی چون سردرد، بی اشتهایی، احساس درد، خستگی، علائم گوارشی، سرفه‌های خشک و تنگی نفس که ممکن است همه با هم یا جزیی از آن‌ها نمایان شود، از جمله علائم بیماری کرونا محسوب می‌شود؛ اگر این علائم به صورت خفیف در افراد اتفاق بیفتد باید ۱۴ روز و اگر شدید و گاها نیازمند استفاده از دستگاه اکسیژن باشند، حدود ۲۱ روز باید در قرنطینه بمانند.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، استفاده از ماسک در مراقبت از بیمار کرونا بسیار ضروری است؛ همچنین ماسک فیلتردار (ان ۹۵) برای بیمار کرونایی مناسب نیست بلکه افراد سالم باید از آن استفاده کنند، در افراد بیمار ماسک های ساده یا جراحی کفایت می کند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد فضای آرامش بخش و قابل تحمل برای قرنطینه الزامی است، عنوان کرد: منازلی که فضای مناسبی برای ایجاد قرنطینه ندارند می توانند در صورت نیاز به بیمارستان مراجعه کنند.

نظر شما