شناسهٔ خبر: 41185633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| کشف ۳ هزار ثوب البسه نامتعارف در طرح ضربتی پلیس مازندران

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی مازندران گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۱ ثوب انواع البسه و پوشاک نامتعارف و منقوش به تصاویر موهن و شیطان‌پرستی در طرح ضربتی پلیس که نظارت بر اماکن عمومی و در حوزه برخورد با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان البسه و پوشاک نامتعارف در سطح استان کشف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سواحل جنوبی دریای خزر در طول بیش از ۷۰۰ کیلومتر، با برخورداری از جنگل‌های انبوه با طروات و سرسبز دامنه‌ها و ارتفاعات البرز در یک سمت و چشم انداز آب‌های نیلگون دریای خزر در سمت دیگر و همچنین وجود رطوبت نسبی مطلوب و هوای معتدل تا گرم در طول سال و به ویژه در فصل تابستان، از شلوغ‌ترین و پرجاذبه‌ترین نواحی توریستی و گردشگری ایران محسوب می‌شود و از این نظر در کل ایران شرایط منحصر به فردی دارد.

استان مازندران با توجه به طبیعت منحصر به فرد خود در مقاطع مختلف سال و خصوصاً در تعطیلات عید نوروز و تابستان، پذیرای گردشگران از نقاط مختلف کشور است و اجتماع گردشگران در محیط ساحل دریا به نوعی، اجتماع فرهنگ‌های مختلف  است.

مناطق گردشگری چون سواحل دریا، همانند محیط جامعه، شهرها و روستاها می‌تواند آبستن حوادث، جرایم، ناهنجاری‌ها و کجروی‌ها مختلف باشد و با توجه به حضور فرهنگ‌های مختلف و همچنین تأثیر فرهنگ‌های بیگانه با فرهنگ بومی، ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی به عنوان یک مسئله مهم و قابل تأمل مطرح می‌شود.

با توجه به باز بودن محیط در ساحل دریا و همچنین حضور اقشار و سنین خاصی از گردشگران، وقوع ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی محتمل‌تر از محیط‌های دیگر جامعه است.

مدیریت سواحل در اغلب نقاط از جمله مازندران، بین تعداد زیادی از بخش‌ها و سازمان‌ها در سطوح مختلف دولتی و غیردولتی پراکنده شده و تشکیلات منسجمی برای هماهنگی بخش‌ها و گروه‌های مختلف بهره‌بردار و ذینفع در مناطق ساحلی ایجاد نشده است، بنابراین نوعی مدیریت یکپارچه به جای مدیریت پراکنده و ناهماهنگ مورد نیاز است.

یکی از چالش‌های مهم که پیش روی مازندران و سواحل دریا و چالش‌های فرهنگی است که منجر به بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلافی در این مناطق می‌شود.

مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من با این سوال که چرا با بی‌حجابی و لباس‌های نامتعارف در شهرهای گیلان و مازندران برخورد نمی‌شود؟ خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این زمینه شدند.

*کشف ۳ هزار ثوب البسه نامتعارف در طرح ضربتی پلیس

سرهنگ محمد باقرزاده رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی استان مازندران افزود: طرح ضربتی پلیس نظارت بر اماکن عمومی در حوزه برخورد با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان البسه و پوشاک نامتعارف در سطح استان با هماهنگی مرجع قضائی طی ۴۸ ساعت با بسیج کلیه امکانات به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی با بیان اینکه این طرح در اجرای تکالیف ذاتی، قوانین و مقررات با آن دسته از متصدیان کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنفی که مبادرت به تولید، عرضه و فروش هرگونه البسه غیرمتعارف می‌کنند به مرحله اجرا درآمد، خاطرنشان کرد: در این طرح از یک هزار و ۱۸۵ واحد صنفی تولیدی و عرضه کننده پوشاک در سطح استان بازدید به عمل آمد که در نتیجه بیش از ۳ هزار و ۵۱ ثوب انواع البسه و پوشاک نامتعارف و منقوش به تصاویر موهن و شیطان پرستی کشف شد.

 

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی استان مازندران افزود: در این طرح ۴۹ واحد صنفی متخلف پلمب شد و برای ۸۷ واحد صنفی دیگر نیز اخطار پلمب صادر شد، همچنین طرح ۲۳ متهم به تهیه و توزیع البسه نامتعارف شناسایی و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

*خدشه‌دار شدن فضای معنوی حاکم بر استان مازندران 

سردار "مرتضی میرزایی" فرمانده انتظامی استان مازندران نیز در این زمینه می‌گوید: گردشگران و مسافران با تفکر رها بودن از نظارت‌های محیط‌های شهری در سواحل دریا بعضاً رفتارهایی همچون بدحجابی، کشف حجاب، شنای مختلط و... را بروز می‌دهند که نه تنها شایسته نظام اسلامی نیست بلکه فضای معنوی حاکم براستان مازندران که دیار علویان است را خدشه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه بر این اساس، مقابله با این نوع رفتارها تنها از سوی نیروی انتظامی با توجه به گستره محیطی و جغرافیایی این استان اعم از ساحل و جنگل، دشوار خواهد بود، افزود: در بررسی‌های انجام شده در سواحل دریا، نشان از آن دارد که افراد تمایل به این دارند که با خانواده خود در آب باشند و نمی‌خواهند از خانواده، اعم از همسر و فرزندان خود جدا شوند، از طرف دیگر در بسیاری از سواحل شهرستان‌ها فضای کم و محدود طرح خانم‌ها و حضور جمعیت بالا و متراکم، خانم‌ها را متمایل به حضور در منطقه عمومی می‌کند.

فرمانده انتظامی استان مازندران ادامه داد: از طرف دیگر در دسترس نبودن و دور بودن طرح‌های سالم‌سازی موجبات این را فراهم می‌کند تا خانم‌ها در ساحل عمومی به درون آب بروند و همچنین باید این را باید گوشزد کرد تعدادی از افراد، سواحل دریا را برای نشان دادن فرهنگ بی‌بند و باری و اشاعه آن در بین سایر افراد جامعه انتخاب می‌کنند هر چند تعداد اینگونه افراد کم هست لیکن اثر روانی بر سایر شهروندان خواهد داشت.

*علل ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی در سواحل

 میرزایی با اشاره به علل ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی در سواحل بیان کرد: نبود بسترهای اجتماعی، فرهنگی مناسب برای کسب یا ابراز هویت‌های خاص در مقوله‌های سن و جنس سبب شده است که اقشار طبقه‌های مختلف برای ابراز هویت خود به یک طریق اقدام کنند و آن روی آوردن به سواحل، البته نه به منظور استفاده از کارکرد اصلی آن (ورزش مفرح شنا) بلکه فقط برای ابراز هویت به این دلیل که امکان آن در داخل شهر و محله زندگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به همین دلیل، ناهنجاری‌های بسیاری را در سواحل شاهد هستیم، زیرا امروزه در محیط‌های بزرگ و ناشناخته، افراد به‌دلیل گمنام بودن بهتر از مکان زندگی، هویت خود را ابراز کرده و یا کسب می‌کنند، خاطرنشان کرد: احتمالاً به دلیل فشار اجتماعی ناشی از قیود اجتماعی الزام‌آور در زندگی شهری و نیز کمبود امکانات لازم برای پر کردن اوقات فراغت، افراد سعی می‌کنند به سواحل روی بیاورند، چون هم شکستن قیود اجتماعی در آنجا عادی است و هم امکانات طبیعی و کم هزینه وجود دارد تا از این طریق اوقات فراغت خود را پر کنند.

*دلایل میزان انحرافات اجتماعی در سواحل 

فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به اینکه میزان انحرافات اجتماعی در سواحل به این دلیل زیاد است که امکان شکستن قیود اجتماعی الزام‌آور در آن راحت است، بیان کرد: از آنجایی که دست یابی به امکانات ورزشی و تفریحی سالم در زندگی شهری برای جوانان‌ها ، آسان و برای اکثریت در شرایط فعلی ناممکن است، لذا رفتارهای ناهنجار در سواحل برای طبقات پایین، جبران مافات است، با توجه به اینکه قسمت عمده ساحل شمال یا در اختیار نهادهای رسمی و یا در مالکیت اشخاص حقیقی است، قسمت زیاد جمعیت بومی و یا توریسم در حداقل فضای اجتماعی و فیزیکی ساحل باید به ارضای نیازهای عاطفی، زیستی و اجتماعی خود بپردازند.

میرزایی ادامه داد: تراکم و انبوه افراد در مکان‌های ساحلی با وسعت محدود، خود می‌تواند محل و بستر مناسبی برای مسائل اجتماعی باشد زیرا براساس اصول روانشناسی، تراکم بالای جمعیت در مکانی محدود با اختلالات رفتاری و ناهنجاری‌های اجتماعی رابطه مستقیم دارد، تا زمانی که ساحل دارای اولویت کارکرد اجتماعی بالاتری نسبت کارکرد زیستی خود باشد، امکان بروز مسائل اجتماعی در آن زیاد هست.

وی حضور فعالانه رسانه‌های گروهی، بالاخص صدا و سیما برای روشنگری و پیشگیری از ترویج فرهنگ ابتذال در استان مازندران را مهم دانست و افزود: بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی و گروه‌های همسو برای القاء قانون‌مندی و ارتقاء سطح آگاهی عموم پیرامون پیشگیری از شیوه‌های نو در ترویج رفتارهای غیرهمسو با هدایت راهبردی دستگاه‌ها، راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی با مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی فرهنگ در استان برای تقویت باورهای ملی و مذهبی و کاهش گرایش به فرهنگ ابتذال در بین خانواده‌ها و نسل جوان و نوجوان می تواند در پیشگیری از ناهنجاری‌های فرهنگی در سواحل باشد.

*استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد

فرمانده انتظامی استان مازندران ادامه داد: استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد تقویت گروه‌های تبلیغی در طرح‌های دریا، مسؤولیت اقدامات فرهنگی را به این گروه‌های واگذار و از سوی دستگاه‌ها پشتیبانی و حمایت شوند و هر آنچه که در چارچوب سیاست های دستگاه‌ها است به این گروه‌ها سپرده شود.

میرزایی در ادامه بیان کرد: ترتیبی اتخاذ تا نیروی انتظامی با همکاری رسانه ملی آموزش‌های پیشگیرانه خود را برای پیشگیری از رفتارهای ضدارزشی و اجتماعی در سواحل استان مازندران را در استان‌های مبدأ بالاخص تهران بزرگ آغاز تا دیدگاه برخی از افراد را که استان مازندران را بهترین مکان برای انجام رفتارهای غیرقانونی و بی‌بندوباری می‌دانند، تغییر دهند.

وی افزود: فرمانداری‌ها و شهرداری‌های شهرهای ساحلی با انجام نظارت‌های کاربردی، ضمن مدیریت صحیح بر نحوه ارائه خدمات توسط مجریان طرح‌های سالم سازی دریا برای عموم مسافران و شهروندان، الزامات مورد نظر برای پیشگیری از رفتارهای غیراخلاقی و ضداجتماعی را پیش از آغاز طرح ساماندهی دریا ابلاغ و بر حسن اجرای این الزامات نظارت مستمر داشته باشند و در این راستا از همفکری و همکاری نیروی انتظامی بهره‌مند خواهند بود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

نظر شما