شناسهٔ خبر: 41183559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا نفس عروس زاگرس را به شماره انداخت

ایلام - ایرنا - صدای زنگ تلفن فضای اتاق را پر کرده است، آن طرف گوشی خبری ناگوار و صدای هق هق بلند گریه، هراسناک به سمت همکارم می‌روم پایم به میز عسلی شیشه‌ای که کنار میزش گذاشته است تا ارباب رجوع زیاد نزدیکش نشوند، می‌خورد و یادم می‌آید حالا دیگر نمی شود شانه‌ام را تکیه‌گاه وجود غمبارش کنم.

صاحب‌خبر -

آرام به عقب بر می‌گردم و نگران جویای حال عزیزانش می‌شوم، بغض گلویش را فرو می‌برد و از کرونا و کمای خاله‌اش می‌گوید، حالا با صدای بلند گریه می‌کند و از بیهوش کردن خاله‌اش توسط پزشکان برای تحمل درد می‌گوید.

نفس‌هایش به شماره افتاده و بریده بریده می‌گوید یعنی حتی نمی‌توانم از خاله‌ام حلالیت بگیرم، نه وصیتی نه پیامی، حتی نمی‌شود بروم کنار تابوتش و بغض‌ام را فریاد بزنم.

غمی بزرگ همه وجودم را فرا می‌گیرد، از وقتی که کرونا نفس یک به یک عزیزان هم‌وطن را بشماره انداخت، موجب مرگ ده‌ها پزشک، پرستار و پرسنل درمان شد، به همه مشکلات ریز و درشت جامعه بیش از پیش دامن زد، قرنطینه‌ها و محدودیت‌های رفت و آمد در شهرها اعمال شد، بوی تند الکل و وایتکس برای ضدعفونی از در و دیوار شهر استشمام شد، لبخند زیبای عزیزان در زیر ماسک‌های سیاه و سفید محو شد و دستکش‌ها گرمای احساس و محبت دوستی‌هایمان را زدود، زندگی هم سبکی دیگر به خود گرفت.

حالا برای حفظ  جان خود و عزیزانت باید از آنها فاصله بگیری و برگزاری مراسم عزا و عروسی و خاطره‌های خوب همدردی با غم عزیزان و خوشی در شادی‌شان برای همه ما رویا شده است زیرا که نمی‌شود تجمع کرد چه در عزا و چه در عروسی، نمی‌شود به بازار رفت و لذت حضور در میان مردم بودن و زندگی و تکاپوی مردم در زیر پوست شهر را شاهد بود.

با آغاز شیوع کرونا در کشور و به تبع استان ایلام دوری از هم و رعایت فاصله بهداشتی، شستن مکرر دست‌ها، عدم حضور در اجتماعات و ماندن در خانه‌ها برای مدتی چاره نجات شد و آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا تا حدودی فروکش کرد اما پس از مدتی زندگی به حالت عادی برگشت و دوباره همه جا مملو از جمعیت شد، دوباره تالارها مملو از شادی عروسی و آیین‌های عزا مملو از جمعیت سیاه‌پوش شد.

دیری نپایید که آتش زیرخاکستر کرونا آنچنان وحشیانه سلامت عمومی را تهدید کرد که دوباره آمار سه رقمی ابتلای روزانه، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در شهرها و روستاهای استان ایلام بشدت اوج گرفت.

این روزها پیک شیوع کرونا استان ایلام را در وضعیت قرمز قرار داده است و هر روز بر تعداد مبتلایان، بستری‌ها، بیماران بد حال و نیازمند مراقبت‌های ویژه و فوتی‌های کرونا افزوده می‌شود.

این وضعیت نتیجه هفته‌ها بی‌توجهی مردم این استان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است زیرا به اشتباه تصور می‌شد کرونا از بین رفته است اما نه تنها اینگونه نبود بلکه با چهره خشن‌تری نمایان شد و حتی نوزادان را نیز مبتلا کرد.

ادامه این روند پاییز و زمستان وحشتناکی را پیش‌روی ایلامی‌ها قرار می‌داد زیرا همزمانی آنفلوآنزای فصلی و کرونا شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای ایجاد می‌کند و مبارزه توامان با هر ۲ بیماری با دشواری بسیار زیادی مواجه خواهد بود خصوصا اینکه نیروی انسانی، توان، انرژی و تجهیزات زیادی در این چند ماه برای مقابله با کرونا در این استان بکار گرفته شده است.

اما این روزها و پس از قرار گرفتن وضعیت استان ایلام در حالت بحران کرونا و با اعلام هشدارهای فراوان رعایت و توجه مردم نسبت به زدن ماسک و پروتکل‌های بهداشتی تا حدود زیادی افزایش یافته است که نشان می‌دهد به عادت همیشه بسیاری به فکر علاج واقعه قبل از وقوع نیستند.

حالا که کرونا نفس‌های عروس زاگرس را به شماره انداخته است تعداد بسیار زیادی از افراد در اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کنند که هر چند جای امیدواری دارد اما این نگرانی هم هست که با فروکش کردن نسبی بیماری دوباره حساسیت‌ها کاهش پیدا کرده و رعایت پروتکل‌ها در بین مردم کمرنگ شود آنوقت است که پاییز و زمستان سختی را پیش‌رو خواهیم داشت.

به طور قطع تنها راه مبارزه با این بیماری که هر روز چهره جدیدی از خود نشان می‌دهد رعایت مداوم، مستمر و اصولی پروتکل‌های بهداشتی است، خیال خامی است که تصور کنیم کرونا به این راحتی‌ها از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود پس تا زمانی که درمان یا واکسنی برای آن پیدا می‌شود چاره‌ای جز زدن ماسک به عنوان راهی کم‌هزینه و پرفایده نداریم.

همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در صورت رعایت نکردن مردم ترسناک خواهد بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اگر هم‌اکنون سیر گسترش کرونا با همکاری و همراهی مردم کند شده و تا مهرماه فروکش کند می‌توان بر بیماری غلبه کرد اما اگر این روند ادامه یابد و به مهرماه و فصل پاییز برسد همزمانی آنفلوآنزا با کرونا ترسناک خواهد بود.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: اسفند و فروردین‌ماه استان‌های غربی ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند اما با از سرگیری فعالیت‌ها این میزان کاهش یافت و به تدریج در منطقه غرب کشور به پایین‌ترین حد ممکن و حدود پنج درصد رسید.

وی افزود: در مناطق گرمی مانند خوزستان، بوشهر و بندرعباس چون مردم در فضای بسته‌ای قرار دارند و هیچ تهویه‌ای در خانه‌ها نیست همچنین ایجاد هوای سرد توسط کولرها، منجر به گردش ویروس در فضای بسته می‌شود و شدت بیماری را افزایش داده است.

دکتر کریمیان در خصوص ارائه آمار بیماران کرونایی گفت: ارائه آمار صادقانه صورت گرفت و تاثیرگذاری بر مردم مشهود بود اما عدم اعلام آن بر اساس دستورالعمل وزارتخانه بود که هم‌اکنون با هماهنگی وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی بهتر بار دیگر این اطلاعات در اختیار مردم با شفافیت کامل قرار می‌گیرد.

۱۶۰ نفر از پرسنل درمانی ایلام به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۶۰ نفر از پرسنل درمانی این استان شامل نیروهای بهداشتی، کارکنان شاغل در بیمارستان‌ها و تعدادی از پرسنل اداری و اعضای هیات‌ علمی به کرونا مبتلا که از این تعداد تنها ۲ نفر بستری شدند.

دکتر کریمیان اظهار داشت: حال عمومی همه مبتلایان پرسنل درمان مناسب است و افرادی که در بیمارستان بستری نشدند دوره بیماری را در منزل طی کردند.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در این استان دارای بیماری زمینه‌ای هستند و ۲۰ درصد که بیماری زمینه نداشته‌اند دست‌کم دارای کهولت سن بوده‌اند.

ایجاد نقاهت‌گاه در برنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام/کمبود تخت بیمارستانی نداریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص ایجاد نقاهتگاه نیز گفت: در همه کشور نقاهتگاه‌هایی ایجاد شد که استقبال از آن‌ها بسیار کم بود و ایلام تنها استانی است که تا حدودی از این مکان استفاده کرد.

دکتر کریمیان اظهار داشت: با فروکش کردن بیماری کرونا و کاهش تعداد مبتلایان با توجه به دستورالعمل این نقاهتگاه‌ها جمع‌آوری شدند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون در بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) ایلام با وجود افزاش بستری‌های کرونا کمبود تخت نداریم اما ایجاد یک نقاهت‌گاه در برنامه دانشگاه وجود دارد و در صورت ضرورت در سریع‌ترین زمان ایجاد شده و مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد.

استان‌های مرزی نیز باید پیک بیماری را بگذرانند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: متخصصان و صاحبنظران تصور می‌کردند این بیماری مانند سایر بیماری‌هاست و پس از مدتی فروکش می‌کند و از بین می‌رود اما از نظر سیر اپیدمیک متفاوت ظاهر شد.

دکتر کریمیان اظهار داشت: اما نه تنها این سیر را طی نکرد بلکه با وجود ریتم سینوسی که داشت باعث ابتلای همه انسان‌ها شده است و با توجه به مطالعات صورت گرفته همه استان‌ها نهایتا به این بیماری تا درصد خاصی مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در ابتدا استان‌های شمالی و مرکز کشور مبتلا شدند اکنون نیز این بیماری به سمت مناطق مرزی رسیده است و تا زمانیکه استان‌های مرزی همان پیک گیلان و قم را سپری نکنند کماکان این روند ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تنها می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سیر بیماری را کند کرده و این فرصت را برای بیمارستان‌ها ایجاد کنیم که بیماران بد حال کمتری داشته باشند هرچند تاکنون بیماران ما بدون تخت و دارو نمانده‌اند و همه مراقبت‌ها در سطح استان بطور کامل انجام شده است.

همه بیماران کرونایی از خدمات یکسان بهره‌مند می‌شوند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همه بیماران کرونایی که نیاز به بستری داشته باشند از هر قشری چه معتاد و بی‌خانمان از خدمات درمانی یکسانی بهره‌مند می‌شوند.

دکتر کریمیان افزود: مواردی گزارش نشده که افراد نیاز به بستری داشته است اما بیمارستان امتناع کرده باشد در صورت مشاهده چنین رفتاری به طور قطع برخورد صورت می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص بیماران زیر دستگاه بیهوشی گفت: ۲ گروه متخصص بیهوشی و فوق تخصص ریه می‌توانند به این بیماران رسیدگی کنند و صلاحیت ویزیت بیماران را دارند.

کریمیان با بیان اینکه جایگاه فوق تخصص ریه در آی‌سی‌یو بالاتر است، افزود: در بیمارستان مصطفی ۲ فوق تخصص ریه داریم که این افراد بصورت شبانه‌روزی زحمات را متحمل می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: بیمارستان مصطفی خمینی (ره) ایلام بهترین خدمات را در سطح کشور با آخرین متدها و درمان به بیماران ارائه می‌دهد.

برخورد با مطب‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با پزشکان متخصصی که پروتکل‌های بهداشتی را در مطب‌ها رعایت نکنند برخورد می‌شود و در صورت ادامه تعطیل می‌شوند.

دکتر کریمیان اظهار داشت: ۶ مطب که پروتکل‌ها را رعایت نکردند شناسایی و با آنها برخورد صورت گرفته و توبیخ شدند.

وی افزود: امیدواریم با نظارت بیشتر دانشگاه، تعزیرات و دادستانی در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از انتشار بیشتر این بیماری جلوگیری شود.

دکتر کریمیان تصریح کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم ممکن است زمان محدودیت‌ها تمدید شود.

هشت مورد مثبت کرونا به ازای هر ۱۱ تست در آبدانان

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان گفت: افزایش آمار مبتلایان کرونا در این شهرستان بسیار نگران کننده است و از هر ۱۱ مورد تست کرونا هشت مورد آن مثبت است.

علی نیکونهاد اظهار کرد: عدم رعایت دستورالعمل ها و موازین بهداشتی توسط مردم و شرکت در مراسم عزا و شادی آمار مبتلایان کرونا در این شهرستان را به نقطه اوج رسانده و زنگ خطر به صدا درآمده است.

وی از ابتلای ۱۸ نفر از پرسنل پزشکی و پرستاری این شهرستان به کرونا خبر داد و افزود: آمار بالا و بی سابقه بیماران کرونایی و پنج برابر شدن تعداد مراجعه روزانه به‌ مراکز بهداشتی درمانی، پزشکان، پرستاران و نیروهای اداری و خدماتی را خسته و کم توان کرده است.

وی یادآور شد: نیروهای پزشکی و پرستاری بخش های خصوصی نیز حاضر نیستند با مراکز دولتی همکاری‌ کنند و یا به استخدام قراردادی در این مراکز دربیایند بطوریکه این موضوع، متولیان امر سلامت را بخاطر مشکلات آینده نگران کرده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آبدانان با تاکید بر ممنوعیت کامل همه تجمعات در شهرستان اضافه کرد: در یک عروسی در آبدانان، هفت نفر از اعضای خانواده داماد که عروس و داماد نیز جزو آنان بودند به بیماری کرونا مبتلا شدند.

باشگاه‌ها و اماکن ورزشی ایلام تعطیل شد

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام گفت: تمامی باشگاه‌ها، سالن‌ها و استخرهای ورزشی اعم از خصوصی و دولتی به مدت یک هفته در این استان تعطیل است.

مظفر علی‌شائی ایرنا اظهار داشت: با توجه به تصمیم ستاد استانی مبارزه با کرونا و حساسیت این موضوع، علاوه بر همه باشگاه‌های ورزشی دولتی و خصوصی تمامی استخرهای دولتی و خصوصی استان تا اطلاع بعدی تعطیل است.

وی افزود: این اقدامات در راستای پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مردم در استان انجام شده است و در صورت عدم رعایت این دستورالعمل با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

بر اساس اعلام استاندار ایلام ۹۰ درصد جمعیت این استان در منطقه قرمز کرونا قرار داشته و از مجموع ۱۱ شهرستان هفت شهرستان شامل ایلام، ایوان، آبدانان، مهران، دهلران و دره‌شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۶ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۶۸ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر رسید. 

نظر شما