شناسهٔ خبر: 41183121 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز مبارزه با کرم ساقه‌خوار در شالیزارهای آستارا

آستارا - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی آستارا گفت: طرح مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه‌خوار برنج با همکاری کارشناسان اداری و بخش خصوصی و با رهاسازی ۲۱ هزار و ۵۵۰ زنبور تریکوگراما در ۲۱۵ هکتار از شالیزارها آغاز شد.

صاحب‌خبر -

ایرج شیارکار روز سه شنبه در بازدید از شالیزارهای بخش مرکزی آستارا افزود: کنترل بیولوژیک این آفت از اقدامات مهم بهزراعی و در جلوگیری از کاهش کمی و کیفی برنج مؤثر است.

وی اظهار کرد: کاهش مصرف سموم شیمیایی، امنیت غذایی، حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم برای توسعه پایدار از نتایج کنترل بیولوژیک آفات است.

وی گفت: زمان مبارزه با کرم ساقه خوار و موعد مناسب تامین زنبور تریکوگراما برای از بین بردن آن کرم ها  از سوی جهاد کشاورزی مشخص می شود و در سال گذشته این طرح در ۲۶۲ هکتار از مزارع برنج اجرا شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا افزود: از بین رفتن کرم های ساقه خوار سبب بهره وری محصول می شود و برداشت برنج از هفته نخست مرداد ماه آغاز خواهد شد و متوسط عملکرد هر هکتار چهار و نیم تن است.

شیارکار گفت: سطح اراضی کشاورزی آستارا هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است و سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن به کشت انواع برنج محلی و پرمحصول اختصاص می‌یابد و سالانه بیش از ۱۵ هزار تن شلتوک و ۱۰ هزار تن برنج خالص به دست می‌آید.

شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما