شناسهٔ خبر: 41183068 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر انجمن صنفی انبوه سازان فارس مطرح کرد:

پایان رکود صنعت ساختمان عامل اصلی رونق اقتصادی

علی محمد پشوتن

دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان استان فارس اعتقاد دارد که دلایل افزایش قیمت ملک اعم از مسکونی و تجاری را باید در افزایش هزینه‌های ساخت، رشد بازارهای موازی، پیشی گرفتن تقاضا به عرضه و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی جست و جو کرد حال آنکه خارج شدن صنعت ساختمان‌سازی از رکود، می‌تواند رونق اقتصادی را در همه بخش‌ها ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت زمین و املاک تجاری و مسکونی در کشور طی ماه‌های اخیر و در حالیکه سایه رکود همچنان بر سر این بازار مستدام است، خانه‌دار شدن بسیاری از خانوارهای ایرانی خصوصا جوانان در گروه اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را دور از دسترس کرد.

طی ماه‌های اخیر، شاهد رشد سریع قیمت ملک در استان فارس خصوصا شهر شیراز بودیم به طوریکه قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در نقاط گرانقیمت نظیر خیابان‌های قصردشت، ارم و بخش‌هایی از بلوار شهید چمران به حدود ۵۰ میلیون تومان هم رسید.

این در حالیست که اخبار جمع‌آوری شده توسط خبرنگاران ایسنا نشان می‌دهد قیمت ملک در سایر نقاط و حتی ساختمان‌های با عمر بالای ۱۰ سال هم، رشدی افسار گسیخته داشته و قیمت واحدهای نوساز به بیش از ۵ میلیون تومان برای هر مترمربع رسیده است.

عرضه و تقاضا در بخش مسکن تناسب ندارد

دبیر انجمن صنفی انبوه سازان استان فارس با تایید افزایش شدید قیمت در بازار ساختمان، دلایل گرانی ماه‌های اخیر را کسری بودجه دولت، کاهش درآمد ارزی، اتخاذ سیاست‌های انقباضی از سوی بانک مرکزی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رشد شدید در بازارهای موازی دانست.

محمدرضا پیرو در گفت و گو با ایسنا، یکی از دلایل مهم در موضوع افزایش شدید قیمت واحدهای مسکونی را متناسب نبودن عرضه با تقاضا در این بازار دانست و گفت: امروز در بخش مسکن شاهد افزایش تقاضا در مقایسه با عرضه هستیم.

او با بیان اینکه هیچ آمار دقیقی از تعداد واحدهای مسکونی خالی در شیراز و فارس وجود ندارد، گفت: به دلیل کاهش نرخ سود بانکی، بخش عظیمی از سپرده‌ها خارج شده و به سمت بازار ساختمان و بازارهای موازی حرکت کرده است؛ این موضوع یکی از دلایل مهم رشد شاخص در این بازارها به شمار می‌رود.

رشد بورس در برخی از نمادها حباب است

پیرو که اعتقاد دارد رشد قیمت برخی از نمادهای بورسی، حباب واقعی است، گفت: امروز شاهد هستیم نمادهایی در بورس قیمتشان ۲ تا ۳ برابر می‌شود که هیچ هویت فیزیکی خارجی ندارند؛ یک کارخانه که تنها تابلویی از آن سالها کنار جاده برپا شده است، چرا باید رشد چندصد درصدی قیمت داشته باشد؟

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های اخیر شاهد رشد قیمت در نمادهایی نظیر پتروشیمی‌های داراب، فسا، جهرم و .... در بورس هستیم حال آنکه پیشرفت فیزیکی این واحدهای صنعتی صفر بوده و طی هفته‌های گذشته جلساتی برای ورود سرمایه‌گذار جدید به این صنایع، مطرح شده است.

دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان ساختمان استان فارس در ادامه یکی از دلایل مهم افزایش قیمت در بازار ساختمان را بروکراسی سخت و پیچیده و گران اداری در فارس و خصوصا شیراز دانست و گفت: متاسفانه کمترین زمان برای دریافت پروانه ساخت در شیراز ۶ تا ۸ ماه و کمترین زمان برای گرفتن پایان کار یک تا یک و نیم سال است.

او با بیان اینکه مجموع زمان صرف شده برای گرفتن پروانه ساخت و پایان کار، حتی بیشتر از زمان صرف شده برای احداث یک پروژه ساختمانی است، گفت: به دلیل رکود ملموس در صنعت ساختمان، شاهد کاهش تولید در بخش نهاده‌های ساختمانی، افزایش قیمت این نهاده‌ها و انباشت تقاضا در حوزه مسکن هستیم.

نیاز سالانه به یک میلیون واحد مسکونی

پیرو با اتکا به آمارهای رسمی، نیاز کشور به مسکن را سالانه یک میلیون واحد دانست و گفت: طی سال‌های گذشته به میزان لازم واحد مسکونی احداث نشده، لذا تقاضا در این بخش نسبت به عرضه بیشتر شده است.

او ادامه داد: سال گذشته در کشور حدود ۲۴۵ هزار واحد و سال قبل از آن ۶۵۰ هزار واحد مسکونی احداث شده است و این با نیاز جامعه انطباق ندارد به همین دلیل امسال باید ۲ میلیون واحد مسکونی بسازیم تا عرضه و تقاضا را به تناسب برسانیم.

پیرو با تاکید براینکه ظرفیت ساخت این تعداد واحد مسکونی، در انجمن انبوه سازان فارس و کشور وجود دارد، گفت: البته تحقق این امر نیازمند اتخاذ سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی مناسب و عزم جدی در مسئولان است، اگرچه در شیراز شاهد مقاومت شهرداری هستیم.

دبیر انجمن صنفی انبوه سازان استان فارس با اشاره به اینکه رفع مشکلات اقتصادی خصوصا در حوزه ساختمان، مدیران جسور نیاز دارد، گفت: امروز سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان به دلیل آنکه ارزش پول به شکل لحظه‌ای کاسته می‌شود، مقرون به صرفه نیست؛ وقتی برای یک امضا باید چند ماه در ادارات مختلف خصوصا شهرداری بالا و پایین برویم، به معنی خواب سرمایه است.

او با اشاره به رشد حدود ۶۰ درصدی قیمت آهن‌آلات طی ماه‌های اخیر، گفت: مگر زمین هم وارداتی است که باید تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت در آن را شاهد باشیم، این نشان دهنده سوء مدیریت در سطح کلان است.

پیرو تاکید کرد که برای رونق ساخت و ساز باید مسیر حرکت سرمایه‌گذار را هموار کرد، گفت: رونق صنعت ساختمان قطعا زمینه‌ساز رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی خواهد بود و اشتغالزایی را به ارمغان می‌آورد، نباید به این صنعت بی‌توجهی یا کم توجهی کرد.

دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان ساختمان استان فارس اعتقاد دارد که فعال شدن طرح‌هایی نظیر صندوق یکم و برنامه اقدام ملی مسکن، می‌تواند رونق رفته را به صنعت ساخت و ساز بازگرداند، گفت: امروز نیاز به اشتغال بر همه نیازها اولویت دارد و ما نیاز به فعال کردن صنعت ساختمان داریم.

خانه‌های گرانتر؛ مشتری بیشتر

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان استان فارس با بیان اینکه در حوزه مسکن شاهد افزایش شدید قیمت بوده‌ایم، گفت: امروز در شیراز واحدهای مسکونی احداث شده در نقاط گرانقیمت نظیر قصردشت، با وجودیکه بیش از ۴۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع عرضه می‌شود، سریعتر به فروش میرسد تا واحدهای احداث شده در نقاط ارزان قیمت شهر.

مهرداد خائفی با بیان اینکه فعالیت اعضای انجمن انبوه سازان بیشتر در حاشیه‌ها و نقاط ارزانقیمت شهرها متمرکز است، گفت: البته ما لوکس سازی هم داریم اما تمایلمان به اجرای پروژه در نقاط کمتر برخوردار و ارزانقیمت بیشتر بوده است.

خائفی با بیان اینکه در زمینه اقدام ملی مسکن هنوز اقدام مناسبی در فارس و شیراز اجرایی نشده است، گفت: استان فارس در حوزه ملک، دومین استان گران کشور به شمار می‌رود.

وی خواستار تسهیل در روند سرمایه‌گذاری بخش ساختمان در فارس شد و گفت: امروز در شیراز با تغییر ضوابط ساخت و ساز پولهایی از سرمایه گذار دریافت می شود که قانونی نیست و حتی شاهد احکامی در این خصوص هم هستیم.

خائفی با اشاره به اینکه علاوه بر هزینه‌های دریافتی شهرداری از سرمایه‌گذاران بخش ساختمان، سایر دوایر خدمات رسان نظیر شرکت توزیع برق و شرکت آبفا نیز برای انشعابهای لازم، قیمت‌هایی بیش از میانگین کشور دریافت می‌کنند، لزوم اعمال نظارت بر این روند را یادآور شد.

اقشار هرچه ضعیف‌تر، فشار بیشتر

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان فارس گفت: امروز سازندگان واحدهای مسکونی در نقاط مرفه شهر برای فروش واحدهای احداثی مشکلی ندارند، مشکل اصلی در نقاط کمتر برخوردار شهر است؛ فشار گرانی بیشتر از همه به اقشار ضعیف جامعه تحمیل شده و می‌شود.

خائفی تاکید کرد که ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده شیراز در صورتی امکانپذیر خواهد بود که شاهد قوانین تسهیل کننده باشیم، گفت: در بافت فرسوده شیراز باید اول به دنبال تجمیع باشیم و از طرفی شهرداری هم تکلیف ضوابط را روشن کند.

او اضافه کرد: در زمین ۶۰ یا ۷۰ متری و حتی تا ۱۵۰ متری هم امکان تامین پارکینگ برای هر واحد براساس ضوابط وجود ندارد؛ شهرداری باید ملکی را تملک و پارکینگ و مجتمع‌های خدماتی را در این ملک احداث کند.

خائفی تاکید کرد که ساخت و ساز در بافت فرسوده باید در قالب واحدهای متراژ کوچک دنبال شود تا مردم خصوصا گروه جوان که در سن ازدواج قرار دارد، امکان خرید ملک برایش فراهم شود.

به گزارش ایسنا، صاحب‌نظران تاکید دارند که اگر صنعت ساختمان در جامعه با رونق مواجه باشد، زمینه برای جهش تولید، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی فراهم خواهد شد.

موضوعی که منجر به کاهش فشارهای اقتصادی بر اقشار مختلف خصوصا دهک‌های میانی به سمت پائین جامعه می‌شود؛ لذا برنامه‌ریزان و تصمیمگیران، باید تسهیل و رونق فعالیت‌ها در این بخش را به عنوان یک اولویت مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام

نظر شما