شناسهٔ خبر: 41179616 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سازمان ملل: اگر کاری نکنیم، انتقال بیماری‌های حیوان به انسان چون کرونا بیشتر می‌شود

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند کووید ۱۹ ظرف دو سال آینده حدود ۹ تریلیون دلار خرج روی دست کشورهای جهان خواهد گذاشت و با توجه به گسترش نیاز به پروتئین و همچنین مداخله در محیط زیست، چنانچه اقدامی نشود، بروز همه‌گیری‌هایی چون کرونا ادامه خواهد یافت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند کووید ۱۹ ظرف دو سال آینده حدود ۹ تریلیون دلار خرج روی دست کشورهای جهان خواهد گذاشت و با توجه به گسترش نیاز به پروتئین و همچنین مداخله در محیط زیست، چنانچه اقدامی نشود، بروز همه‌گیری‌هایی چون کرونا ادامه خواهد یافت.

آنها افزایش اپیدمی‌هایی چون کووید ۱۹ را به کشاورزی و دامداری ناپایدار، بالا رفتن تقاضا برای فرآورده‌های گوشتی و پیامدهای گرمایش زمین نسبت می‌دهند.

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان سالانه جان ۲ میلیون نفر را می‌گیرد و هزاران میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضربه می‌زند. از جمله همه‌گیری فعلی ویروس جدید کرونا که تخمین زده شده ۹ تریلیون دلار خرج روی دست کشورهای جهان خواهد گذاشت.

پیش از آن هم اپیدمی ایبولا، ویروس نیل غربی و سارس که همگی از بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان (زئونوزس) بودند همگی در حیوانات آغاز و سپس به انسان‌ها منتقل شدند.

گزارش جدید سازمان ملل متحد چه می‌گوید؟

بنابر گزارش جدید برنامه محیط زیست و انستیتو بین‌المللی تحقیقات احشام، افزایش متناوب بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با دست درازی انسان به محیط زیست، فرسایش زمین، برداشت فزاینده منابع طبیعی، پدیده گرمایش زمین و استثمار اقلیم وحش از سوی انسان مرتبط است؛ چرا که همه این عوامل به برخورد و رویارویی بیشتر انسان و حیوانات می‌انجامد.

ایگنر اندرسون، دبیرکل و مدیراجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) می‌گوید: "طی یک قرن گذشته ما دست کم ۶ همه‌گیری بزرگ ناشی از ویروس‌های جدید خانواده کرونا داشته‌ایم."

این مقام سازمان ملل متحد افزوده تنها در ۲۰ سال اخیر و پیش از آغاز همه گیری کووید۱۹، بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد کرده است.

خانم اندرسون گفته: "در کشورهای کم درآمد یا با درآمد سرانه متوسط، سالانه ۲ میلیون نفر بر اثر بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان می‌میرند؛ بیماری‌هایی چون هاری، سیاه‌زخم و سل گاوی از این نمونه‌ها هستند".

"جوامعی که بیشترین آسیب را از این بیماریها می‌بینند اغلب جوامعی هستند که توسعه نیافته‌اند و وابستگی شدیدی به احشام و مجاورت فیزیکی با حیوانات وحشی دارند".

خانم اندرسون گفته در ۵۰ سال اخیر صنعت فرآورده‌های گوشتی دست کم ۲۶۰ درصد رشد داشته است.

"کشاورزی تشدید شده، صنایع زیربنایی توسعه یافته و استخراج منابع افزایش داشته که همه اینها موجب دست درازی ما به قلمرو حیات‌وحش شده."

گزارش جدید برنامه محیط‌زیست سازمان ملل برای دولت‌ها توصیه‌هایی هم دارد؛ از جمله این که چه طور به دنبال سیاست‌های تشویقی برای توسعه پایدار، تنوع زیستی و سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی بروند.

خانم اندرسون گفته: "علم با صراحت به ما نشان داده که اگر به استثمار حیات‌وحش و نابودی اکوسیستم‌ها ادامه دهیم، باید انتظار داشته باشیم که روند صعودی بروز بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان‌ منتقل می‌شود، در سال‌های پیش‌رو بیشتر هم شود".

"برای پیش‌گیری از همه‌گیری‌های آینده باید خیلی محتاطانه‌تر با محیط زیست برخورد کنیم و برای حفاظت از آن اقدام کنیم."

منبع: بی بی ی

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما