شناسهٔ خبر: 41177635 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار سیستان و بلوچستان:

استاندار: توسعه همه جانبه در روستاهای سیستان و بلوچستان دنبال شود

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه پایدار روستاها مستلزم توسعه متوازن و همه جانبه است که این امر باید توسط مسوولان دست‌اندرکار پیگیری و اجرایی شود.

صاحب‌خبر -

 احمدعلی موهبتی دوشنبه شب در نشست هم‌اندیشی و تبیین طرح پایه توسعه منطقه ای(گفتمان اشتغال پایدار) برای سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه اشتغال مهمترین رکن در توسعه روستاها و بهبود اقتصادی و اجتماعی زندگی روستاییان است؛ اظهارداشت: ایجاد اشتغال بدون فراهم کردن سایر خدمات مورد نیاز روستا، مانع مهاجرت روستاییان نمی‌شود.

وی افزود: فراهم کردن انواع خدمات مورد نیاز در سطح مناسب و بلکه عالی در روستاها بدون ایجاد اشتغال و تضمین معیشت روستاییان، راه به توسعه نمی‌برد و مانع مهاجرت از روستا نخواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت:هم‌اینک فعالیت‌های گوناگونی از سوی بخش دولتی، خصوصی، خیران و سازمان‌های مردم نهاد در روستاهای استان صورت می‌گیرد ولی توزیع مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: برخی بخش‌ها خیلی مورد توجه است اما به برخی نیازها نیز توجه لازم نشده بنابراین طرح‌ها و برنامه‌های توسعه، باید فراگیر، هدفمند، سامان یافته و شامل همه بخش‌های مورد نیاز روستاها باشد.

موهبتی با اشاره به تجارب موجود در سیستان و بلوچستان و سایر نقاط کشور تاکید کرد: برنامه‌های توسعه باید مبتنی بر توسعه منابع انسانی، با مشارکت مردم و منطبق بر ظرفیت‌ها و نیازها پیش رود تا متضمن انگیزه مردم در تداوم و پایداری طرح‌ها باشد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت همه جانبه بودن برنامه‌های توسعه، توسعه فرهنگی را جز لاینفک هر برنامه توسعه دانست و گفت: فرهنگ شتاب دهنده برنامه‌های توسعه است. 

استاندار سیستان و بلوچستان پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را از ضروریات هر برنامه توسعه دانست و تاکید کرد: توسعه‌ای که مبتنی بر باور فرهنگی و ابعاد اجتماعی نباشد اثربخشی ندارد و بدون توجه به توسعه فرهنگی و اجتماعی؛ اهداف برنامههای توسعه تحقق نخواهد یافت.

در پایان این نشست، مقرر شد گروه سرزمین من(مشاور طرح)، طی دو هفته آینده طرح و الگوی پیشنهادی خود را با لحاظ توسعه منابع انسانی و منتهی به پروژه‌های اجرایی، ارائه کند.

نظر شما