شناسهٔ خبر: 41177562 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برنامه سینماهای هنر و تجربه؛ خاص‌پسندهای سینما

سینمای هنر و تجربه از ابتدای تیرماه چندین فیلم را در برنامه‌های اکران خود قرار داده است.

صاحب‌خبر -

سینماها از ابتدای تیرماه اکران‌های محدود خود را آغاز کردند و در همین راستان اکران فیلم‌های هنر و تجربه با ظرفیت محدود از اول تیرماه از سر گرفته ‌شد.

گروه سینماهای هنر و تجربه با هدف اکران آن دسته از فیلم‌هایی غیرتجاری شکل گرفت که اکران‌ آنها می‌تواند جایگاه‌شان را در جامعه سینمایی روشن کند.

حالا سینمای هنر و تجربه جایگاه خود را پیدا کرده است و از ابتدای تیرماه چندین فیلم را در برنامه‌های اکران خود قرار داده است.

بچه ای با جوراب قرمز

داستان فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» در جنوب تهران میان کوره‌های آجرپزی می‌گذرد. تعدادی از افغان‌های مهاجر که بدون مجوز به ایران آمده‌اند در کوره‌ها کار و زندگی می‌کنند. بهارناز حامله است و با همسرش در کوره‌های آجرپزی زندگی و کار می‌کند. بچه او به دنیا می‌آید و چون دختر است رئیس کارگاه بهانه می‌کند که باید آن جا را ترک کنند. تیمور شوهر بهارناز تصمیم می‌گیرد دخترش را به کسی بدهد و خودشان برای کار همین جا بمانند...

سمانه نصری، پانته‌آ بهرام، امین زندگانی، افشین سنگ چاپ، علیرضا کمالی، گل احمد حسن زاده، رقیه آزاد رنگی، مریم نعمتی‌نیا و امیر یل ارجمند، سیامک حلمی، غلامرضا اصانلو بازیگران این فیلم هستند.

خداداد جلالی کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

حوا، مریم، عایشه

در فیلم «حوا مریم عایشه» کلیشه‌های رایج در مورد افغانستان و خصوصاً زنان را به چالش می‌کشد و از نگاه سینما روایت و تصویری از زندگی سه زن از سه قشر متفاوت جامعه در کابل امروز را ارائه می‌دهد.

حوا، مریم، عایشه تا کنون در بیش از ۲۷ جشنواره بین‌المللی از جمله فیلم ونیز، بوسان، میل وله، گوا شرکت داشته است و همچنین در جشنواره  فیلم داکا موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن برای هر سه بازیگر فیلم آرزو آریاپور، فرشته افشار و حسیبا ابراهیمی شد.

اکران آن اکنون در خانه هنرمندان، موزه سینما، پردیس سینمایی هویزه مشهد به صورت محدود وجود دارد.

کارگردان این فیلم صحرا کریمی است و آرزو آریاپور، فرشته افشار، حسیبا ابراهیمی در آن بازی می‌کنند. فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است.

جایی برای فرشته‌ها نیست

فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» درباره زنان تیم ملی اسکیت هاکی ایران و مشکلات پیچیده آنها در راه مسابقات آسیایی کره است. فدراسیون توانایی تامین هزینه را ندارد و این اتفاق باعث شده است تا تیم در شرایط روحی بحرانی قرار بگیرد.

این فیلم آخرین ساخته«سام کلانتری»، مستندساز ایرانی است که داستانی پرماجرا و دیدنی را از مسیر سخت زندگی حرفه‎ای اعضای تیم ملی اسکیت هاکی زنان ایران به تصویر می کشد. زنانی که نام شان پیش از این با کمپین«مبارزه از من،حمایت از تو» بر سر زبان ها افتاده بود.

در این باره بخوانید:

درباره شنای پروانه؛ فیلمی که واقعی است

برنامه سینماهای ایران در دوران کرونا؛ از شنای پروانه تا عطر داغ

در روزهای همه‌گیری کرونا، چگونه به سینما برویم؟

نظر شما