شناسهٔ خبر: 41177311 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

نقش سیاست خارجی پویا در اقتدار نظام سیاسی ایران

سیاست خارجی مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی و سیاست برد – برد همواره در گفتمان انقلاب اسلامی مطرح بوده و نقش مهمی در اقتدار نظام سیاسی کشورمان دارد.

صاحب‌خبر -

//گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هر کشور‌ی از اهمیتی فراوان برخوردار اسـت و رفتار دولت‌ها مطابق سیاست‌هایی شکل می‌گیرد که منافع ملی آن‌ها را تأمین کند.

اهداف و منافع دولت‌ها در چهارچوب سیاست خارجی دنبال می‌شود، لذا این دیپلماسی باید به درستی از سوی مسئولان ذی‌ربط تبیین شود تا یک کشور در مسیر رونق و پیشرفت قرار گیرد.

با توجه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی که گفتند: «سیاست خارجی و دستگاه اداره‌کننده سیاست خارجی در حقیقت نیمی از نظام سیاسی است که رابطه و حدود و منافع کشور را در اقطار عالم دنبال می‌کند. خیلی از مشکلات کشور‌ها را دیپلماسی توأم با ابتکار و اقتدار می‌تواند حل کند. در واقع دیپلماسی ابزار کارآمد اقتدار نظام سیاسی است. اقتدار نظام سیاسی را بیش از بسیاری از دستگاه‌هایی که حافظ و موظف به حفظ امنیت ملی هستند، دستگاه دیپلماسی و اداره‌کننده سیاست خارجی می‌تواند به عهده بگیرد و تحقق ببخشد»؛ این موضوع مهمترین هدف نظام جمهوری اسلامی محسـوب می‌شود و باید بیشتر مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

بیداری اسلامی، همگرایی ملل اسلامی، استقلال سیاسی و افزایش مبارزات رهایی‌بخش در کشورمان کمک می‌کند تا اقتدار نظام سیاسی بیش از پیش شود.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره بدون انفعال و انزوا در مواجهه با دشمنان بوده و این رویکرد پویایی و فعال بودن دیپلماسی ایران را نشان می‌دهد.

ایران همواره در سایه تدبیر رهبر انقلاب اسلامی و درایت مردمش با تبعیض، تروریسم، انحصارگرایی، زورگویی و بی‌عدالتی مبارزه کرده و امروز می‌تواند برای کل جهان، الهام‌بخش و تأثیرگذار باشد.

در دورانی که دخالت برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشور‌های منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یکجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، منطقه ما را به یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل کرد؛ اما جمهوری اسلامی به تنهایی به عنوان نقش‌آفرین کلیدی در منطقه، بار‌ها آمادگی خود را برای تدوین کار‌های دوجانبه و چندجانبه سیاسی و امنیتی به منظور تضمین صلح و امنیت همگانی اعلام کرده و در این مسیر از هرگونه تعامل و تبادل نظر استقبال کرده است.  

وضعیت امروز عراق، سوریه، افغانستان و یمن نشان‌دهنده سیاست‌های دولت آمریکا در بی‌ثبات‌سازی کشورهای منطقه است و در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی پویا به عنوان سدی قدرتمند در مقابل تروریسم تکفیری، در سوریه و عراق ایستاد و مانع نفوذ و گسترش تروریسم به دیگر نقاط جهان شد و نقش مهمی در تأمین صلح و ثبات در منطقه و جهان ایفا کرد.

سیاست خارجی مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی، سود متقابل و سیاست برد – برد به گونه ای که عزت ملت ایران حفاظت شود همواره در گفتمان انقلاب اسلامی مطرح بوده و تا امروز هم در دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان راهبرد اصلی بوده است و نقش مهمی در اقتدار نظام سیاسی کشورمان دارد.

از سوی دیگر وقتی گفتمان‌ ما برخاسته از هویت دینی _ ملی، اندیشه‌های امام راحل و رهنمودهای امام خامنه‌ای است و بنیان اصلی آنها مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است، می‌تواند تا همیشه چراغ راه سیاست خارجی کشورمان باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما