شناسهٔ خبر: 41176025 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کدام نمایندگان مازندرانی طرح سؤال از رئیس جمهور را امضا کردند

خبرگزاری فارس اسامی امضا کنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور را منتشر کرد که نام 6 نفر از نمایندگان مازندران در طرح سؤال از رئیس جمهور دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری،خبرگزاری فارس اسامی امضا کنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور را منتشر کرد که نام پنج نفر از نمایندگان مازندران در طرح سؤال از رئیس جمهور دیده می‌شود.

همچنین منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در صحفه شخصی خویش در فضای مجازی اعلام کرده است که به عنوان نماینده امضاء کننده طرح سؤال از رئیس جمهور است.

غیر از زارعی که نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی است، کیوان مرادیان و کمال علیپور نماینده حوزه انتخابیه قائم‌شهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ، سید شمس‌الدین حسینی نماینده حوزه انتخابیه عباس آباد، تنکابن و رامسر و غلامرضا شریعتی نماینده حوزه انتخابیه، نکا، بهشهر و گلوگاه از مازندران و همچنین ولی‌الله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد هم نام‌شان در لیست امضاء کنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور دیده می‌شود.

به گزارش فارس مازندران، مازندران ۱۲ نماینده از هشت حوزه انتخابیه دارد که با پیگیری خبرنگار فارس به این اسامی دسترسی پیدا کردیم، در صورتی که سایر نمایندگان مجلس مازندران در طرح سوال از رئیس جمهور شرکت کردند، می‌توانند با نمایندگی خبرگزاری فارس در مازندران تماس بگیرند.

برای طرح سؤال از رئیس جمهور به امضای یک چهارم نمایندگان نیاز است.

مجلس در حال حاضر ۲۷۶ نماینده دارد که حداقل امضاء برای طرح سوال، ۶۹ عدد است.

سؤال زمانی مطرح می شود که یک یا چند نماینده مجلس در خصوص امور داخلی یا خارجی و برخی موضوعات از وزرا یا رئیس جمهور سؤال می کنند که این مقامات نیز موظف هستند به این سؤالات پاسخ داده و آنها را قانع کنند.

تقریبا دو سال از زمانی که حسن روحانی برای پاسخ به طرح سوال نمایندگان از رئیس جمهور به مجلس آمده بود می‌گذرد؛ همزمان با بالا گرفتن مشکلات اقتصادی، نوسانات ارز، تداوم تحریم های بانکی علی‌رغم تحرکات دیپلماتیک دولت در سال ۹۷ بود که در مجلس دهم طرح سوال از رئیس جمهور مطرح شد.

طرح سوالی که دهم مرداد ماه دو سال قبل اعلام وصول شد ۵ محور داشت که همگی اقتصادی بودند. این محورها عبارت بودند از: ۱-عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، ۲- استمرار تحریم های بانکی، ۳- عدم اقدام شایسته دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری، ۴- رکود اقتصادی شدید چندین ساله، ۵- افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی.

در جریان طرح سوال از رئیس جمهور، شخص رئیس دولت باید برای پاسخ دادن به سؤالات نمایندگان باید به محل مجلس شورای اسلامی بیاید و تقریر و ارسال پاسخ به مجلس کافی و مجاز نیست بلکه شخصا باید در مجلس برای پاسخگویی حاضر شود.

پس از یک هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس ازسؤال خود منصرف نشده باشند رئیس ‌مجلس موظف است دراولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل وهشت ساعت تکثیرو دردسترس نمایندگان قرارمیگیرد.

تبصره های این ماده تاکید دارد که تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد و پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس جمهور، کاهش امضاءها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌گردد.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود.

در جریان طرح سوال از روحانی در مجلس قبل نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور درباره دلیل استمرار تحریم های بانکی قانع شدند اما پاسخ های رئیس جمهور در مورد کنترل قاچاق، بیکاری، رکود اقتصادی و افزایش قیمت ارز وکلای ملت را قانع نکرد.

اما در حالی که نمایندگان سوال کننده انتظار داشتند طرح سوال آنها با قانع نشدن مجلس به قوه قضاییه ارجاع شود در مجلس قبل این اتفاق هم نیفتاد و صرفا طرح سوال به یک جلسه ارائه گزارش تبدیل شد.

نمایندگان مجلس یازدهم با طرح  پنج سئووال خواستار پاسخگویی رئیس جمهور هستند.

۱. چرا و به چه دلیل قیمت‌های ارز خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟

۲. علت از هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب و غریب چندصد درصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی هفت سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟

۳. در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچکترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پرروئی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند، حتی در حد عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس.

۴. قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟

۵. از فروردین ۹۷ که قیمت دلار دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است؟ به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلارها چه شده است و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است؟

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

نظر شما