شناسهٔ خبر: 41174721 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

کتابی که شیوع کرونا را پیشگویی کرد به فارسی ترجمه شد

رمان «چشمان تاریکی» که 40‌ سال پیش به شیوع ویروسی از ووهان چین پرداخته بود به فارسی ترجمه و منتشر شد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| دین کونتز، نویسنده آمریکایی ژانر وحشت، برای رمان‌های مهیج و تعلیق‌برانگیزش شهرتی جهانی پیدا کرده است. کتاب‌های او تا کنون به 38 زبان دنیا ترجمه شده و بیش از 500‌‌میلیون نسخه از آنها به فروش رسیده است. 14 رمان او در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته‌ است. این نویسنده پرکار معاصر 105 رمان دارد‌ که در کشورهای مختلفی ازجمله ژاپن و سوئد در جایگاه پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته‌اند. نیویورک‌تایمز نوشته‌های او را «از نظر روانشناسی پیچیده، ماهرانه و اغناکننده» خوانده است. او محبوب‌ترین رمان‌نویس آمریکایی است که رمان‌هایش مملو از ترس و تعلیق است.


اما ماجرای «چشمان تاریکی» که نویسنده در آن به پیش‌بینی ویروس کرونا پرداخته بود، رمانی دلهره‌آور از این نویسنده است که در ‌‌سال 1981 منتشر شده بود. این رمان درباره مادری است که فرزندش به طرز مرموزی ناپدید شده و پس از مدتی از شهر ووهان چین (منشأ ویروس جدید کرونا) سر در می‌آورد. او برای یافتن پسرش به ووهان می‌رود و در آنجا در جریان سلاح بیولوژیک (ویروس مصنوعی) جدید و خطرناکی به نام «ووهان-400» قرار می‌گیرد که در آزمایشگاه ساخته شده و افراد زیادی را مبتلا کرده است.


شخصیت اصلی داستان می‌کوشد دریابد آیا پسرش واقعا‌ ‌سال پیش درگذشته‌ یا هنوز زنده است. او پسرش را همراهِ سردسته‌ای که پیش از این شانزده‌بار سفری بدون خطر به کوه داشته،‌ با خیال راحت به مسافرت می‌فرستد تا اینکه در این سفر اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. تک‌تک مسافران، سردسته و راننده بدون هیچ توضیحی می‌میرند. وقتی مادر شروع به پذیرفتن مرگ پسرش می‌کند، پیام‌هایی در قالب جملاتی دور از انتظار دریافت می‌کند. او به همراه دوست جدیدش الیوت استریکر تصمیم دارد درباره شرایط رازآلود مرگ پسرش که گفته شده به دلیل ابتلا به ویروس مرگبار «ووهان-400» کشته شده، تحقیق کند.

 

در پایان داستان، ویروس اشتبا‌هی همه جا پخش می‌شود و فجایعی به بار می‌آورد. در این کتاب پیش‌بینی‌های دیگری ازجمله پیش‌بینی عمل لیزیک نیز وجود دارد؛ اما مهم‌ترین اتفاق رمان که حالا کل جهان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، شیوع ویروس کروناست. بعد از شیوع این ویروس رسانه‌های مختلف درباره پیشگویی عجیب دین کونتز نوشتند و گفتند او حتی حدود 40‌ سال قبل حدس زده بود که ویروس از ووهان چین سر درمی‌آورد. به این ترتیب تمام شرایط مهیا بود تا کونتز پاسخی به این پرسش‌ها بدهد.

 

زنی در کنار پرتگاه

 

رمان «چشمان تاریکی» اثر دین کونتز است که با ترجمه ناهید‌هاشمیان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است: «تعلیق و اضطراب در کشاکش زندگی عاطفی زنی میانسال و رسیدن به فضایی ماورایی و شگفتی از پیش‌بینی ویروس ووهان 400، 40‌سال قبل از 2020»؛ این خلاصه‌ترین عبارتی است که می‌توان درباره رمان دین کونتز نوشت که ترجمه فارسی آن با عنوان «چشمان تاریکی» منتشر شده است.


«چشمان تاریکی» روایتی است از یک زندگی ترک خورده. روایتی از زندگی یک زن که دو بار شکست را در زندگی خود تجربه کرده است؛ یک بار با از دست دادن همسرش و بار دیگر با مرگ فرزند دوازده‌ساله‌اش. او پس از سال‌ها تلاش برای کسب موقعیت‌های شغلی که بتواند کمی زندگی‌اش را متحول کند، در آستانه اتفاقاتی مهم، با چالش‌های فکری و روحی تازه‌ای در زندگی خود مواجه است. او حس می‌کند فرزندش بار دیگر در زندگی او حضور پیدا کرده به او می‌فهماند که نمرده است و از مادرش کمک می‌خواهد.


دین کونتز متولد پنسیلوانیا، نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا است که برای رمان‌های مهیج و تعلیق بر ‌انگیزش شهرت دارد. کونتز در‌سال آخر دانشگاه برنده مسابقه داستان خیالی Atlantic Monthly شد و از همان موقع نویسندگی را شروع کرد. گرچه داستان‌های کونتز را داستان‌هایی مملو از ترس و تعلیق برشمرده‌اند اما «چشمان تاریکی» در کنار این موارد از نظر روانشناسی پیچیده، ماهرانه و اغناکننده با مخاطب روبه‌رو می‌شود و او را راضی می‌کند تا با داستان پیش برود. همچنین پیش‌بینی ویروس کرونا و احتمال دست‌ساز بودن آن، در 40‌سال قبل، اثر را متفاوت از یک رمان صرف می‌کند. از سوی دیگر این داستان با نثر به غایت ساده خود تلاش می‌کند ادبیاتی رمانتیک و در عین حال شورانگیز را برای مخاطب خود به ارمغان بیاورد. تلفیق این روایت شورانگیز و رمانتیک در کنار ترس و تعلیق از «چشمان تاریکی» داستانی مهیج و پرکشش و خواندنی ساخته است.


داستان از منظر زیست اجتماعی مخاطبانش نیز اثری قابل تأمل به شمار می‌رود. شخصیت اصلی آن یک رقصنده در شهر لاس‌وگاس است. رقصنده‌ای که در افکار عمومی شاید زندگی قابل اعتنایی نداشته باشد، اما کونتز با تمرکز بر آن نشان می‌دهد که لایه‌های تلخ و قابل تأملی از زندگی را می‌توان در پس شخصیت به ظاهر سرخوش این کاراکتر یافت؛ تلاشی تحسین‌برانگیز برای تبدیل موقعیت خاص زیستی‌ به یک موقعیت موفق کاری و شغلی که منجر به فراموش کردن تمامی گذشته‌ شود.

 

منبع: شهروند

نظر شما