شناسهٔ خبر: 41174324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

گفتند زنان کارمند، دبیر کمیسیون نشوند

روز گذشته مصاحبه‌ای با سمیه محمودی، نماینده زن مجلس یازدهم روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که نسبت به نوع نگاه هیات رییسه تمام‌مردانه مجلس یازدهم انتقاد کرده بود؛ اظهاراتی که بازتاب فراوانی داشت و مورد توجه بخش وسیعی از جامعه قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:   نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس ادعای مقابله با سیاست‌های ضدخانواده که مجلس یازدهم از آن به عنوان اولویت‌های خود یاد می‌کند را به چالش کشید و در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: «در مجلس از ظرفیت زنان در ترکیب هیات رییسه مجلس و کمیسیون‌ها استفاده نمی‌شود یا کارمندان زن حتی نمی‌توانند در آزمون دبیری کمیسیون‌ها شرکت کنند. با این توصیف چطور می‌توان با سیاست‌های ضدخانواده مقابله کرد، در حالی که زن رکن اصلی آن و زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.»

این نماینده زن مجلس یازدهم گفت: «یکی از انتقادات مجلس یازدهم به دولت، عدم پرداخت یارانه به کودکانی است که تازه متولد می‌شوند. این در حالی است که هیات هفت نفره متشکل از اعضای هیات رییسه مجلس بعد از بررسی درخواست زنان نماینده برای حضور در هیات رییسه کمیسیون‌ها تاکید کردند که زن باید بچه‌داری و به امورات خانه رسیدگی کند.»

محمودی تصریح کرد: «این‌گونه اظهارنظرها خلاف سیاست‌های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است که رهبری بر آن تاکید فراوان داشتند چرا که باعث می‌شود زن احساس کند داشتن فرزند باعث دوری وی از اجتماع خواهد شد و در پی آن بنیان خانواده نیز تضعیف می‌شود.»

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس یازدهم در ادامه سخنان خود بیان کرد: «مجلس در حالی در مورد عدم اجرای سیاست‌های تشکیل و تحکیم و تعالی خانواده می‌تواند انگشت اتهام به سمت دولت بگیرد که اصلاح دیدگاه نسبت به جایگاه زن و خانواده را از بدنه خود آغاز کند. زمانی می‌توانیم طرح‌هایی در جهت تحکیم بنیان خانواده و ارتقای جایگاه زن را به تصویب برسانیم که نگاه سنتی مجلس نسبت به خانم‌ها تغییر کند.»

تکذیب می‌کنم!

«جهان ‌صنعت نیوز» به منظور تکمیل این اظهارات با سمیه محمودی، نماینده زن منتقد سیاست‌های مردانه مجلس یازدهم برای حضور زنان در هیات رییسه مجلس تماس گرفت ولی محمودی سخنانی که با خبرگزاری ایرنا داشت را رد کرد. نماینده مردم شهرضا در مجلس یازدهم با تغییر رویکرد ناگهانی درباره اظهارات گذشته خود مدعی شد: «من چنین حرف‌هایی درباره نگاه هیات رییسه نسبت به زنان نماینده نگفته‌ام و این سخنان درباره زنان کارمند مجلس متقاضی آزمون دبیری کمیسیون‌ها زده شده است.»

سمیه محمودی در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» توضیح داد: «هر کمیسیون مجلس یک هیات رییسه دارد که متشکل از یک رییس، دو نایب‌رییس، دو دبیر و یک سخنگو است و خارج از این ترکیب، دو دبیر هم از کارمندان مجلس در کمیسیون‌ها حضور دارند تا امور مربوط به کمیسیون‌ها در مجلس را انجام دهند.»  این نماینده دور دهم و یازدهم مجلس ادامه داد: «در مجلس یازدهم بحث بر سر این بود که دبیران کمیسیون‌ها جابه‌جا شوند و آقای قالیباف رییس مجلس نظرشان بر این بود که از بین کارمندان مجلس، همه کسانی که متقاضی دبیری کمیسیون‌ها هستند ثبت‌نام و در آزمون دبیری شرکت کنند و هر کسی قبول شد، دبیر کمیسیون شود.»

او افزود: «به همین دلیل همه متقاضیان دبیری اعم از خانم‌ها و آقایان کارمند مجلس برای آزمون دبیری ثبت‌نام کردند، ولی متاسفانه خانم‌های متقاضی دبیری کمیسیون‌ها را حذف کردند. من نسبت به این اقدام معترض شدم که چرا خانم‌ها از آزمون دبیری کمیسیون‌ها حذف شده‌اند و با این روش خانم‌ها یکی پس از دیگری از عرصه فعالیت حذف می‌شوند.»

زنان مجلس بچه دارند و باید به امور خانه‌داری هم برسند!

محمودی بیان کرد: «کارمندان زن مجلس هم از من خواستند که موضوع را پیگیری کنم. بنابراین موضوع را به هیات رییسه انتقال دادم و گلایه کردم که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ یکی از اعضای هیات رییسه به من گفت که کار کمیسیون سنگین است و خانم‌ها نمی‌توانند کار را انجام دهند و بچه دارند و باید به امور خانه‌داری هم برسند.» این نماینده زن مجلس ادامه داد: «من به این حرف اعتراض کردم و گفتم کسی که مسوولیتی را قبول می‌کند از پس انجام آن بر می‌آید و برای من این اتفاق ناراحت‌کننده بود. ولی این خبر که به نقل از من کار شده بود، صحت ندارد.»

محمودی در پاسخ به این سوال که به طور کلی نگاه نمایندگان مرد به زنان مجلس برای حضور در ترکیب هیات رییسه چگونه است و چرا هیچ زن نماینده‌ای در ترکیب هیات رییسه مجلس و هیات رییسه کمیسیون‌ها حضور ندارد، گفت: «ما نمایندگان زن مجلس یازدهم ۱۶ نفر هستیم ولی طبق حضور زنان در انتخابات و رایی که مردم می‌دهند، برخی زنان به مجلس راه می‌یابند هر چند که تعداد قابل توجهی نیست. ولی جواب سوال شما برای عدم حضور زنان در هیات رییسه این است که هیچ زنی نامزد هیات رییسه نشد.» محمودی توضیح داد: «من به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی برای هیات رییسه این کمیسیون نامزد نشدم، ولی برای کمیسیون آیین‌نامه داخلی نامزد شدم و به عنوان سخنگو رای آوردم. موضوع این نیست که مردان نماینده نمی‌خواهند ما انتخاب نشویم، مساله این است که ما زنان نماینده هم خودمان نخواستیم که نامزد شویم.»

او تاکید کرد: «حضور در هیات رییسه مجلس با حضور در هیات رییسه کمیسیون‌ها متفاوت است. هیات رییسه مجلس خاص‌تر است و ما تعداد خانم‌ها که ۱۶ نفر هستیم چهار نفرمان نامزد شدیم. مشخص است که با این تعداد نامزد رای نمی‌آوریم.»

شرایط، قدرت لابی خانم‌ها برای انتخابات هیات رییسه را کاهش می‌دهد

اگرچه معلوم نیست چرا محمودی همه انتقادات خود از هیات رییسه و نوع نگاه مردسالارانه نمایندگان مرد به زنان نماینده را تعدیل کرد و تغییر داد، ولی به این نکته اذعان کرد و گفت: «قدرت لابی خانم‌ها کمتر از آقایان است و شرایط مجلس، قدرت لابی خانم‌ها را پایین می‌آورد. به همین دلیل شانس رای‌آوری خانم‌ها در هیات رییسه کاهش می‌یابد.»

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما