شناسهٔ خبر: 41174201 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

تعامل مخاطب با هنرمندان؛ ضامن حیات تئاتر

صاحب‌خبر -

مدیر تالار هنر با تشریح اقدامات این سالن در زمینه اجرای شیوه‌نامه بهداشتی و اجرایی با توجه به مخاطبان هدف متفاوت خود که کودکان و نوجوانان هستند، تعامل مخاطب با هنرمندان را ضامن حیات تئاتر در دوران کرونا عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، هم‌زمان با موج نخست ویروس کرونا در کشور و در راستای تلاش برای شکست این ویروس و گام برداشتن در مسیر قطع زنجیره انتقال آن از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ طی دستورالعملی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی، شاهد تعطیلی فعالیت‌های نمایشی بودیم.
با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از این اتفاق در نهایت طی تمهیدات اندیشیده شده، برنامه‌ریزی‌های کارشناسی، تعامل با هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌ها بنا بر آن قرار گرفت تا از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ شاهد بازگشایی سالن‌های نمایشی تحت لوای شیوه‌نامه‌های بهداشتی از یک‌سو، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی دیگر و بهره‌برداری سالن‌ها از ۵۰ درصد ظرفیت‌شان برای آغاز فصل اجراهای نمایشی در سال ۱۳۹۹ باشیم.

حرکتی که انجامش نیازمند زمان بیشتری بود
هرچند طبق مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی در اواخر خردادماه ۹۹ تاریخ بازگشایی سالن‌های نمایشی از ابتدای تیرماه سال جاری اعلام شده بود؛ اما با توجه به شیوه متفاوت تولید در عرصه هنرهای نمایشی که گروه‌ها نیازمند پشت سر گذاشتن تمرین و مراحل مختلف ساخت دکور، طراحی و دوخت لباس و موارد فنی و هنری دیگری از این‌دست هستند؛ تنها در ابتدای تیرماه شاهد به صحنه رفتن هشت اثر نمایشی در پایتخت بودیم.

اما با قرار گرفتن و پشت سرگذاشتن نیمه تیرماه، آرام آرام به تعداد آثار حاضر در سالن‌های نمایشی افزوده شد. چراکه در این مدت گروه‌های تحت قرارداد و یا هنرمندانی که برای اجرای آثار نمایشی خود اعلام آمادگی کرده بودند با پشت سر گذاشتن تمرین‌های فشرده، خود را برای اجراهای عمومی مهیا کردند، به گونه‌ای که با پشت سر گذاشتن نیمه تیرماه علاوه بر افزوده شدن به تعداد کمی آثار نمایشی به حدود ۱۷ اثر برای اجرای عمومی؛ شاهد افزایش تعداد تماشاخانه‌ها برای ازسرگیری فعالیت های تئاتری بعد از ابلاغ شیوه‌نامه جدید بازگشایی سالن‌های نمایشی بودیم.

حساسیت‌های تالار هنر به سبب میزبانی از مخاطبان کودک و نوجوان

دراین‌میان، تماشاخانه‌های تخصصی مانند تالار هنر که میزبان آثار تئاتر کودک و نوجوان به شمار می‌رود و یا تماشاخانه سنگلج که به‌عنوان تماشاخانه میزبان آثار نمایشی آئینی و سنتی شناخته می‌شود؛ خود را به صف تالارها و تماشاخانه های میزبان آثار نمایشی افزودند.

تالار هنر با توجه به مخاطبان هدف متفاوت خود یعنی کودکان و نوجوانان در راستای آغاز فعالیت‌های نمایشی خود تمهیدات ویژه‌ای را مدنظر قرار داده تا علاوه بر تضمین و ضریب بالای سلامت موجود در این تماشاخانه برای میزبانی از کودکان و نوجوانان، بتواند امنیت خاطر خانواده‌ها و والدین کودکان و نوجوانان برای حضور در این سالن را نیز فراهم کند.

برای آشنایی با فعالیت‌های صورت گرفته در تالار هنر که با دو اثر نمایشی «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» و «افسانه پری دریایی» از پانزدهم تیرماه فعالیت خود را آغاز کرده با حسین مؤذن مدیر این تالار به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

گام نخست؛ رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در تعامل با گروه‌های نمایشی

حسین مؤذن در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به آنکه دو نمایش «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» به کارگردانی امید انصاری و «افسانه پری دریایی» به کارگردانی رضا بیات که مقرر شده بود تا از اسفند ماه سال ۹۸ اجرای خود را در این تالار به صحنه ببرند آغازگر فصل اجراهای عمومی این تالار بودند گفت: بعد از پایان دوران تعطیلی تماشاخانه‌ها در رایزنی و همراهی با کارگردانان این دو اثر در نهایت فصل جدید فعالیت تالار هنر را از پانزدهم تیرماه با این دو نمایش رقم زدیم.

وی افزود: پیش از آغاز فعالیت تالار هنر، جلسات متعددی را با عوامل اجرایی این دو اثر برگزار کردیم تا شیوه‌نامه بهداشتی مدنظر، جهت اجرا در این سالن را به آن‌ها ابلاغ کنیم. همچنین طی تبادل نظر با آنها، نگاه و پیشنهادهای آن‌ها را نیز برای دستیابی به بالاترین امنیت خاطر در زمینه اجرای شیوه‌نامه بهداشتی و اجرایی تالار هنر از یک‌سو و همچنین در اختیار قرار دادن این شیوه‌نامه به خانواده‌ها جهت افزایش اطمینان خاطر آن‌ها برای حضور خود و فرزندانشان در تالار هنر تهیه کردیم.

مدیر تالار هنر با تاکید بر آنکه این تالار به دلیل میزبانی از کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان هدف آثار نمایشی، دارای حساسیت بالاتری در حوزه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نسبت به دیگر تماشاخانه‌ها است گفت: پیش از آغاز اجراها ابتدا تجهیزات ضدعفونی‌کننده به شکل کامل از دستگاه تب سنج تا پمپ‌های ضدعفونی‌کننده تهیه شد. از روزهای نخست تیرماه هر روز سالن، راهروها و اتاق‌های موجود در تالار هنر را ضدعفونی کرده و با آغاز اجراهای نمایشی، پیش و پس از اجرا نیز تالار و محیط میزبان از مخاطبان و صحنه که جایگاه حضور بازیگران است ضدعفونی می‌شود.

گام دوم؛ تعطیلی بخش گریم کودکان و بوفه

مؤذن درباره دیگر اقدامات تالار هنر در راستای اجرای هرچه بهتر شیوه‌نامه بهداشتی گفت: بخش گریم کودکان که به‌عنوان یکی از بخش‌های جذاب برای مخاطبان پیش از آغاز اثر نمایشی در محوطه انتظار تالار هنر میزبان کودکان و نوجوانان بود به همراه بوفه تا اطلاع ثانوی تعطیل است. چراکه حساسیت‌ها در این حوزه به سبب ارتباط مستقیم طراحان گریم با کودکان و نوجوانان می‌توانست ضریب امنیت خاطر خانواده‌ها را نسبت به حضور فرزندانشان در این تالار کاهش دهد.

گام سوم؛ اطلاع‌رسانی اقدامات صورت گرفته به اعضای باشگاه مشتری‌ها

مدیر تالار هنر گفت: همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی به کلیه اعضا و مشتریان باشگاه تالار هنر درباره تمامی نکات و شیوه‌نامه‌های اجرایی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اطلاع‌رسانی صورت گرفته است. دراین‌میان تأکید بر آن شده است که حضور تمامی مخاطبان از والدین تا فرزندان آنها برای حضور در تالار هنر باید همراه خود ماسک و دستکش داشته باشد.

وی یادآور شد: همچنین مطابق دستورالعمل اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت ۱۲۰ صندلی موجود در تالار هنر تنها از ۶۰ صندلی برای میزبانی از مخاطبان با رعایت ۵۰درصد ظرفیت تماشاخانه استفاده خواهیم کرد تا فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشتی را بتوانیم در بالاترین حد ممکن خود انجام دهیم.

گام چهارم؛ فروش بلیت برخط و الزام به استفاده از ماسک

این مدیر هنری در تشریح دیگر اقدامات صورت‌گرفته در راستای آغاز فعالیت تالار هنر خاطرشنان کرد: فروش بلیت‌ها به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد و شاهد فروش بلیت در گیشه نیستیم. تمامی مخاطبان باید از طریق درگاه‌های معرفی‌شده بلیت نمایش مدنظر خود را به شکل برخط تهیه کنند و کلیه همکاران‌مان در تالار هنر نیز در راستای میزبانی هرچه بهتر علاوه بر آنکه خود از دستکش و ماسک استفاده می‌کنند با همراه داشتن مواد ضدعفونی‌کننده به هنگام ورود مخاطبان به تالار هنر مراتب تب‌سنجی و نکات بهداشتی را در راستای الزام افراد به ضدعفونی کردن دست‌ها و همچنین گذاشتن ماسک بر روی صورت به انجام می‌رسانند.

وی تصریح کرد: همچنین باتوجه به تمهیدات اندیشیده شده دیگر شاهد حضور مخاطبان در سالن انتظار نیستیم و به محض ورود، والدین به همراه فرزندانشان براساس شماره ردیف و صندلی به داخل سالن راهنمایی می‌شوند تا با استقرار در جای خود شاهد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در همان گام نخست باشیم.

پخش آنلاین اجراهای زنده در راستای کمک به گروه‌ها

مؤذن در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر دل‌مشغولی و دغدغه هنرمندان نسبت به کاسته شدن از میزان فروش آثار نمایشی به سبب بیم و تلواسه‌ای که اغلب مخاطبان برای حضور مجدد در سالن‌های نمایشی دارند و از سوی دیگر رعایت ظرفیت ۵۰درصد تالارها؛ برای حمایت از آن‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: طی مذاکراتی که با مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم مقرر شد گروه هایی که قرارداد اجرای خود را در اسفند ماه ۹۸ برای اجرای عمومی منعقد کردند در اولین روز اجرای خود در در تماشاخانه‌های میزبان، ۵۰درصد از کمک هزینه منعقد شده در قرارداد را به شکل نقد دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی رایزنی‌های صورت گرفته در سریع‌ترین زمان ممکن بنا داریم تا امکان پخش هم‌زمان آثار نمایشی حاضر در تالار هنر را از طریق تلویزیون‌های تعاملی طرف قرارداد با امکان خرید بلیط و یا آبونمان ماهیانه فراهم کنیم و درآمد حاصل آن به گروه‌های نمایشی تعلق می‌گیرد تا بتوانیم در راستای کمک به اقتصاد این گروه‌ها که به‌عنوان پیش‌قراولان و خط شکنان فصل نوین اجراهای تئاتری بعد از تعطیلی چندین ماهه این مجموعه‌ها شناخته می‌شوند؛ باشیم.

به گفته مدیر تالار هنر؛ از سوی دیگر فراهم کردن امکان پخش برخط آثار نمایشی که به شکل زنده در تالار هنر به صحنه می‌رود، دامنه مخاطبان این آثار را از سالن نمایشی به سراسر کشور گسترش می‌دهد و به همین مسئله می‌تواند بخشی از عواید مادی ضررهای مالی ایجادشده به واسطه شرایط موجود را برای گروه‌های نمایشی جبران کند.

توفیق گرمی بازار تئاتر بعد از کرونا نیازمند تعاملی دو سویه

مؤذن در پایان با تاکید بر آنکه مخاطبان و دوستداران عرصه هنر، به‌ویژه هنر نمایش باید بر این نکته آگاه باشند که با تمام سختی‌ها و مشکلات اگر شاهد فعالیت مجدد تماشاخانه‌ها و گروه‌های هنرمند جهت ارائه آثار هستیم این درحقیقت برداشتن گامی برای زنده نگه داشتن چراغ تئاتر است تصریح کرد: چراکه اگر شاهد تعطیلی ممتد و مستمر تئاتر به‌ویژه در سال جاری که همزیستی نزدیکی با ویروس کرونا داریم، باشیم؛ شاید در سال آینده شاهد به محاق رفتن و خاموشی چراغ تئاتر در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هنرمندان تئاتر نیز مانند خود مردم بخشی از اعضا و افراد همین جامعه هستند و آن‌ها نیز دغدغه سلامت خود و مخاطبان را به شکل توامان دارند. پس برای دستیابی به بالاترین کیفیت در انجام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی از یک‌سو و ازسوی دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی نیازمند تعامل دوسویه از سوی مخاطبان با هنرمندان هستیم. در صورت شکل‌گیری این تعامل و رفتار اصولی مخاطبان می‌توانیم در کنار همزیستی با ویروس کرونا، آرام آرام شاهد بازگشت امنیت خاطر میان مخاطبان و فعالان عرصه تئاتر برای اجرا و گرم نگه داشتن تنور اجراهای عمومی در سراسر کشور باشیم.

اشتراک گذاری در:

برچسب‌ها:

نظر شما