شناسهٔ خبر: 41173572 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

وقتی روابط جای قانون را می گیرد....

برخی طرح های توسعه ای پتروشیمی جم در عسلویه با هزارمیلیارتومان الحاقیه جدید هم به تولید نمی رسد

در پنجم اسفندماه ١٣٩٣ ، روابط عمومي و مديرعامل پتروشيمي جم از آغاز به كار پروژهي ABS/RUBBER خبر داد كه متن اين خبر عينا به شرح زير است...

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: در پنجم اسفندماه ١٣٩٣ ، روابط عمومي و مديرعامل پتروشيمي جم از آغاز به كار پروژهي ABS/RUBBER خبر داد كه متن اين خبر عينا به شرح زير است ؛


به گزارش بولتن نیوز به نقل ازروابط عمومی پتروشیمی جم،پیمانکار پروژه پس از تحویل زمین نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرده و بر اساس برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا قبل از پایان سال کار تجهیز کارگاه و استقرار دفاتر مهندسی و اجرایی پیمانکار انجام شود.


 جلسه آغاز به کار پروژه (Kick of meeting) ABS/RUBBER بعد از ظهر سه شنبه با حضور شرکت جندی‌شاپور پیمانکار اصلی و یک شرکت ایتالیایی به عنوان پیمانکار فرعي پروژه در مجتمع پتروشیمی جم برگزار شد.

زارعی مدیر مهندسی طرح‌هادر این جلسه با تاکید بر اجرای هر چه زود تر این پروژه اظهار داشت: پیمانکار پروژه پس از تحویل زمین نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرده و بر اساس برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا قبل از پایان سال کار تجهیز کارگاه و استقرار دفاتر مهندسی و اجرایی پیمانکار انجام شود.

بر اساس این گزارش شرایط اجرای قرارداد با تحویل ضمانت‌نامه‌ها و مبادله قرارداد محقق شده و بر اساس برنامه پروژه، تکمیل و راه‌اندازی آن طی مدت 30 ماه انجام می‌شود.


همانگونه كه مشاهده ميشود ، وعده هاي مسئولين و برنامه ريزي و طراحي مالي و فني اين پروژه ، انجام پروژه در ٣٠ ماه آينده يعني در اواسط ١٣٩٦ بايستي اين پروژه به بهره برداري ميرسيد .


اكنون و بعد از گذشت نزديك به شش سال و تحقيقا حدود ٦٧ ماه و خبرهايي در خصوص افزايش هزينه هاي طرح و دو الحاقيه جديد به قرارداد و بيش از يكهزار ميليارد تومان افزايش هزينه ، هنوز هم چشم انداز واقعي و قطعي در خصوص اين پروژه وجود ندارد .


از سويي ؛ مديريتهاي سياسي و بعضا غير متناسب و مشكوك ، نگرانيها در خصوص شفافيت و سلامت روند روابط كارفرما و پيمانكار را افزايش داده است .


گزارشهاي نگران كننده اي به بولتن نيوز واصل شده كه نشان مي دهد به دلیل برخی روابط خارج از چارچوب اداری و قانوني مديران كارفرما و پيمانكار ، اين روند مبهم و تازيك در اجراي پروژه ملي مذكور همچنان ادامه خواهد يافت .


به گزارش بولتن نیوز، برابر برخی اخبار واصله فردی به نام علی ع. در شرکت پ. پ. از طرحهای توسعه ای پتروشیمی جم در عسلویه بعنوان رئیس هیئت مدیره با ایجاد برخی روابط خارج از چارچوب با آقای خ.ر. از شرکت ج. که پیمانکار این پروژه میباشد زمینه ساز بسیاری از سو استفاده ها ی پیمانکار از این قرارداد شده است.


در این رابطه گفته می شود با دوالحاقیه به قرارداد مذکور این پروژه با صرف بیش از هزار میلیارد تومان بودجه ریالی اضافه تر ‌وقطعا در ریخت و پاش مشابه در بخش بودجه ارزی تا دوسال آینده همچنان به تولید نخواهد رسید.


شرکت ج. در پرداخت های خارج از چارچوب قانون به کارفرمایان دارای سوابق عدیده میباشد بطوریکه مدیرعامل این شرکت آقای خ. ر. دارای پرونده وسو پیشینه قضایی است.


طبيعي است كه تحركات و اقدامات اين مجموعه و تلاش براي انتصابات هدفمند و خارج از حيطه مصالح و منافع بيت المال و عدم رعايت صرفه و صلاح بيت المال را پيگيري و اسناد و اطلاعات بيشتري را به اطلاع مخاطبين و مسئولين نظارتي خواهيم رساند.

نظر شما