شناسهٔ خبر: 41173447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶۰ درصد شهروندان زنجانی از ماسک استفاده می‌کنند

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با پیک شیوع کرونا در این استان، اطلاع رسانی، آموزش رسانه‌های گروهی و در نهایت بررسی‌های میدانی در سطح شهر نشان می‌دهد میزان استفاده شهروندان از ماسک از ۱۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ابراز امیدواری کرد، عموم مردم استان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک میزان ابتلا به بیماری کرونا را طی ۲ هفته آینده کاهش دهند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۴۰ درصد اقشار مختلف مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از ماسک استفاده نمی‌کنند که اطلاع رسانی مستمر و آگاهی دهی می تواند به حفظ جان آنها با شعار اصلی سازمان بهداشت جهانی " اتحاد همگانی، همراهی عموم " موجب شود و این در حالی است که تا کنون برای این بیماری درمان و واکسن موثری ساخته نشده است.

این مسؤول در ادامه با اشاره به ابتلای کودکان به بیمار کرونا گفت: با نگاهی به نقاهتگاه‌های این استان می توان بیماران در سنین نوجوانی را مشاهده کرد و واقعیت امر این است که سن ابتلا به این بیماری ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: در اوایل ورود این ویروس به کشور مرگ و میر بیماران کرونایی نیز بیشتر مربوط به سنین ۶۰ سال به بالا بود که اکنون این سن نیز کاهش یافته و می توان گفت تمامی گروه‌های سنی در معرض ابتلا به این ویروس و مرگ قرار دارند.

آرمانی کیان افزود: کودکان بیشتر در چرخه انتقال بیماری قرار دارند، چرا که سیستم ایمنی بدن آنان قوی تر بوده و بر این اساس چندان به این بیماری مبتلا نمی شوند و یا  جزو ۸۵ درصد بدون علامت کامل، یا دارای علائم خفیف به شمار می روند.

وی اضافه کرد: بیشتر ناقلین بیماری در چرخه انتقال شرکت می کنند و بر این مبنا باید تلاش شود که کودکان با سالمندان و والدین مسن، ارتباط نداشته باشند تا ابتلایی رخ ندهد.

این مسؤول  ادامه داد: صاحبنظران مختلفی در سطح جهان به ویژه متخصصان عفونی، ویروس شناسی و اپیدمولوژی معتقدند در زمان حاضر هیچ اجماعی در خصوص درمان و واکسن بیماری وجود ندارد، هر چند شرکت های متعددی تبلیغات عجیبی را در این خصوص و حتی تست واکسن بر انسان را آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که این بیماری از بهمن سال گذشته بطور جدی وارد کشورمان شد که حدود پنج و نیم ماه از عمر آن می گذرد و نمی توان بطور قاطع از واکسنی صحبت کرد که بتواند ایمنی لازم را ایجاد کند.

آرمانی کیان افزود: وقتی تجربه ای در این خصوص نبوده این موضوع بیشتر شعار محسوب می شود و فقط در مورد بیماران گذشته می توان اظهار نظر کرد که فرآیند درمان ها چه روندی داشته است.

وی اضافه کرد: رفتار ویروس کرونا در مقایسه با گذشته متفاوت شده و این موضوع نشان می دهد دشمن ناشناخته در برابر عموم قرار گرفته، واکسن ساخته نشده و همچنان باید پایبند به درمان و دستورالعمل های بهداشتی بود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: افراد مثبت کرونایی که در منازل تحت مراقبت قرار دارند و به ایزوله خود اقدام کرده اند تمامی وسایل شخصی و فضای زندگی آنها باید تفکیک شده باشد، تا دوره نقاهت با مصرف داروها کاهش یابد.

وی اضافه کرد: کمبود منابع انسانی تخصصی یکی از چالش های کنونی این واحد دانشگاهی است چرا که این قشر با ظرفیت بسیار بالا در حال خدمات رسانی هستند که همین مساله فرسودگی شغلی را ایجاد کرده است.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: هر چند برای تامین منابع مالی مورد نیاز، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی را انجام داده است اما برطرف کردن کسری ها مساعدت های بیشتری را می‌طلبد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون ۵۶۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری هستند که پنج هزار و ۹۰۸ نفر آمار تجمیعی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون را تشکل می دهد و این در حالی است ۲۴ ساعت گذشته  موارد مثبت ۴۶ نفر و  وموارد بستری شده طی این مدت ۸۳ نفر بوده است.

نظر شما