شناسهٔ خبر: 41171485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ظریف: آمریکا باید به ایران غرامت بپردازد

آریا فشتمی

وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از آمریکا به جهت ایجاد محدودیت در تامین غذا و داروی مردم ایران و ونزوئلا در شرایط فراگیری ویروس کرونا، گفت: مردم ونزوئلا و ایران هم از همه گیری ویروس کرونا و هم از جانب آمریکا تحت فشار قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در چارچوب "گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای"  با بیان اینکه ما با دو ویروس مقابله می‌کنیم ، اظهار کرد : یکی از آنها کرونا است که در این زمینه ما با دوستان‌مان در ایتالیا و سایر نقاط جهان همدردی می کنیم.

وی اضافه کرد: ما بیماری دیگری داریم به نام یکجانبه نگری؛ دیدیدم که مردم ونزوئلا  و ایران هم از همه گیری ویروس کرونا و هم از جانب آمریکا تحت فشار قرار دارند ؛ چراکه آمریکایی ها اجازه نمی دهند آنها غذا و دارو تهیه کنند.

ظریف در خصوص برجام گفت: من باور دارم که توافق هسته‌ای یک دستاورد بزرگ دیپلماسی بوده است. این توافق با سخت‌کوشی و مذاکرات جدی به دست آمده است. این مذاکرات با چشم‌های باز انجام شد، ما فهمیدیم که نمی‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم و بر روی یک مشکل تمرکز کردیم. ما باور داریم که به راه‌حلی منطقی برای مشکل دست یافتیم. البته این از سوی ایران لزوما مشکل نبوده؛ چراکه ایران در وهله اول نیز به دنبال سلاح هسته‌ای نرفته بود، اما با این حال دیگر کشورها نگرانی‌هایی داشتند.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم که به برخی مسائل نپردازیم. ما به مسائل دفاعی ایران و مسائل منطقه‌ای نپرداختیم، نه به این دلیل که ما مشکلی داشتیم، بلکه آمریکا نمی‌توانست به نگرانی‌های ما پاسخ دهد. آمریکا در چند دهه‌ی اخیر ۳ جنگ در منطقه ما راه انداخته است. آمریکا تجهیزات نظامی را بیشتر از هرجای دیگری به اینجا می‏‌فروشد.

این مقام دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: پس ما تصمیم گرفتیم که به توافق چندجانبه برسیم. همه ما تصمیم گرفتیم که توجه‌مان را به توافق هسته‌ای معطوف کنیم. پنج سال پیش ایران به توافق پایبند بود، بااینکه دولت اوباما به تمام تعهدات خود عمل نکرد. اولین نامه من به فدریکا موگرینی – که به زودی منتشرش خواهم کرد- در دوم سپتامبر ۲۰۱۶ ارسال شد؛ چراکه ۷ ماه زمان برد تا آمریکا در خصوص درخواست فروش هواپیمای ایرباس به ایران  تصمیم‌گیری کند. من طی نامه در این خصوص شکایت کردم.

ظریف افزود: به ۷ مورد عدم پایبندی توسط آمریکا در این نامه اشاره شده است و اولین مرتبه که فرایند حل اختلافات را تحت بند ۳۶ فعال کردم، هفته گذشته نبود، بلکه در نوامبر ۲۰۱۶ بوده که کنگره آمریکا با تحریم‌های ایران موافقت کرد و آن را ده سال تمدید کرد. رئیس‌جمهور از قدرت خود برای جلوگیری از این قضیه استفاده نکرد.

وی ادامه داد: پس از به روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام، ما بار دیگر درنامه‌ای به فدریکا موگرینی مکانیسم حل اختلافات را در ۱۰ مه ۲۰۱۸ فعال کردیم. ما زمینه قضایی اتخاذ این مکانیسم را فراهم کردیم. چون ما برجام را با چشمان باز عقد کرده بودیم، مکانیسم حل اختلافات را در آن نهادیم. برخی از کشورهای اروپایی باور دارند که این مکانیسم تنها برای خودشان است، اما اینطور نیست. اگر ایران باور داشته باشد که دیگر طرفین به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، می‌تواند این مکانیسم را فعال کند.

ظریف گفت: اگر دیگر کشورها نتوانند به وظایف خود عمل کنند، ایران گزینه کاهش تعهدات را دارد. ایران بر خلاف برجام عمل نکرده، بلکه تمام کارهایمان در چارچوب برجام بوده است. اروپایی‌ها تعهداتی ذیل برجام دارند که آن‌ها را اجرا نمی‌کنند. ما تاثیرات برداشته شدن تحریم‌ها را نمی‌بینیم. تمام کشورهای اروپایی ایران را ترک کرده‌اند. اتحادیه اروپا حتی شرکت‌هایی که ایران را ترک کرده‌اند، را به پای میز محاکمه نکشانده است. پس اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در انجام تعهدات خود ناکام بوده‌اند. اگر آن‌ها به اجرای تعهداتشان در سه نشست سطح وزیران بپزدارند، ایران حاضر است تا به اجرای کامل تعهداتش بازگردد.

وی اظهار کرد: پایبندی به این تعهدات به اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بستگی دارد. اگر آمریکا می‌تواند سیاست خارجی سه کشور اروپایی را تعیین کند و اگر آمریکا می‌تواند کاری کند که برجام جزئی از امنیت ملی این کشور محسوب نمی‌شود، اروپا دچار مشکل می‌شود. ایران ۴۰ سال است که تحریم‌ها را تحمل کرده است. تحریم‌های ترامپ غیرانسانی‌ترین تحریم‌های تاریخ جهان هستند. آن‌ها مدعی هستند که تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی‌شود، اما هیچ بانکی حاضر به انتقال پول برای خرید غذا و دارو نیست. پول ما در برخی کشورها بلوکه شده است. ما نمی‌توانیم با پول خود غذا و دارو خریداری کنیم. ایالات متحده فکر می‌کند با عدم تحریم غذا و دارو به ایران کمک کرده است. ما کمک آن‌ها را نمی‌خواهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما می‌خواهیم که آن‌ها از سر راه کنار بروند تا ما با دوستانمان همکاری کنیم، اما باقی جهان، خصوصا اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی حتی حاضر نیستند بگذارند ما از پول خود استفاده کنیم. آن‌ها اینستکس را راه‌اندازی کرده‌اند. یکی از سه کشور به ما پول بدهکار است و دادگاه‌های آن‌ها دستور پرداخت پول را صادر کرده‌اند، اما آن‌ها خود آماده نیستند. آن‌ها عضوی از اینستکس هستند اما حاضر نیستند به آن پول دهند. آن‌ها از اینستکس می‌خواهند که از کانال دیگری استفاده کند که از تحریم‌های آمریکا پیروی می‌کند. اروپا باید به خود فکر کند. ما در مقابل این ویروس یکجانبه‌گرایی دوام می‌آوریم اما آیا اتحادیه اروپا و جامعه جهانی نیز می‌توانند دوام آورند؟
ظریف همچنین در خصوص تحریم‌های تسلیحاتی عنوان کرد: اروپایی‌ها لازم نیست تحریم را بردارند. این تحریم به صورت خودکار برداشته خواهد شد. ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم بر روی کسی حساب کنیم تا اینکار را انجام دهد پس این فرایند را خودکار کردیم. این فرایند نیازی به قطعنامه یا گام دیگری ندارد. تمام همتایان اروپایی من هنگام عقد قراردار آنجا نبودند. آن‌ها نمی‌دانند که ما چقدر بر سر این توافق زمان گذاشتیم. وزیر خارجه پمپئو قطعا این را نمی‌داند. ما در خصوص تحریم‌های تسلیحاتی به آن‌ها ۵ سال زمان دادیم. این پنج سال مقطوع بوده و غیرقابل تغییر است. این مسئله به اروپایی‌ها یا آمریکا ربطی ندارد.

وی ادامه داد: ایران در بهترین حالت سالی ۱۷ میلیارد دلار صرف تسلیحات می‌کند. این بودجه نظامی ماست. آمریکا سالیانه به تنهایی سه برابر این مبلغ را به عربستان سعودی می‌فروشد. فرانسه و انگلیس نیز در حال رقابت برای فروش تسلیحات به منطقه هستند. منطقه خلیج فارس ۲۵ درصد تمام تسلیحات جهان را خریدار است. آیا انگلیس و آمریکا حاضر به پایان دادن به فروش تسلیحات‌شان هستند؟
ظریف در خصوص طرح ابتکار هرمز گفت: رئیس‌جمهور روحانی سال گذشته طرح امید را مجمع عمومی عرضه کرد. عربستان پیام منفی خود را برای ما فرستاد اما ما از کارمان دست نکشیدیم. حال به عربستان می‌گوییم که اگر آن‌ها خواستار امنیت در منطقه هستند و اگر می‌خواهند در مقابله تروریسم همکاری داشته باشیم و گفت‌وگو داشته باشند همیشه شریکی در ایران دارند. آمریکا می‌خواهد جلوی برقراری صلح را بگیرد. عربستان باید بفهمد که بازیکن نیست و تنها سربازی در یک بازی است. آمریکا منطقه را به وقوع فاجعه نزدیک کرده است.
ظریف همچنین در خصوص وضعیت ویروس کرونا اضافه کرد: ما خواستار نشست وزرای بهداشت کشورهای حومه خلیج فارس بودیم. همه آماده نشست بودند اما عربستان حاضر نشد.

مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص روند آستانه اظهار کرد: متاسفانه در محیط بین‌المللی ما هیچ چیز بی‌نقص نیست اما این بهترین چیزی است که به آن دست یافته‌ایم. جامعه بین‌المللی جز روند آستانه نتوانسته کاری برای کاهش خشونت در سوریه انجام دهد. در سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ امید زیادی در این خصوص وجود نداشت اما به پیشرفت‌هایی رسیدیم که کسی انتظارش را نداشت. شرایط ادلب شرایط مطلوبی نیست. تروریست‌ها در حال فعالیت هستند. شرایط بشردوستانه در سوریه خطرناک است و همه‌گیری آسیب وارد می‌کند. مسائل بشردوستانه اضطراری هستند و مذاکرات سیاسی زمان می‌برد.
وی اضافه کرد: ما خوشحالیم که روند آستانه توانست مذاکرات سیاسی را آغاز کند. کمک‌های بشردوستانه به سوریه نمی‌توانند منتظر حصول پیشرفت شوند. کمک برای بازگرداندن مهاجران سوری به وطن و بازسازی خانه‌هایشان نباید به تعویق بیفتد. سوری‌ها نمی‌خواهند به جای دیگری در سوریه بروند که با آنجا آشنایی ندارند. ما باید کمک کنیم که آن‌ها به خانه‌های خود بازگردند. ما هفته گذشته در تهران ملاقات مفید و سازنده‌ای میان سران ایران،روسیه و ترکیه داشتیم. ما مذاکرات و تبادل نظرات خوبی داشتیم. ملاقات رودررویی به محض فروکش همه‌گیری خواهیم داشت.  ما در خصوص زمینه‌هایی که می‌توانیم به همکاری بپردازیم – حتی در خصوص ادلب که تفاوت دیدگاه داریم – صحبت کردیم. به همکاری  با یکدیگر ادامه می‌دهیم و متعهد هستیم تا به مردم سوریه کمک کنیم تا روند سیاسی را ادامه داده و به نتیجه‌ برسند.

ظریف در پاسخ به این ادعا که شاید بازگشت مهاجران سوری به وطن‌شان در آینده‌ای نزدیک محقق نشود، عنوان کرد: این کار همکاری همه ما را می‌طلبد. ما باید از بازگشت مهاجران اطمینان حاصل و آن‌ها را به بازگشت ترغیب کنیم. آن‌ها برای بازگشت ترغیب نمی‌شوند. برخی از افراد و آژانس‌ها رای آن‌ها برای بازگشت را می‌زنند. همه ما باید اختلافات سیاسی‌مان را کنار بگذاریم و از جامعه و کمک بین‌المللی برای این هدف بشردوستانه استفاده کنیم. خود سوری‌ها باید برای بازگشت تصمیم بگیرند. مایی که در خارج هستیم، باید کارشان را تسهیل کنیم نه اینکه چیزی را به آن‌ها دیکته کنیم. ما نباید برای برقراری صلح در سوریه پیش‌شرط تعیین کنیم. مردم سوریه و دولت‌شان باید به راه‌حلی صلح‌آمیز دست یابند. چون برخی در خارج از سوریه اهداف سیاسی دیگری دارند. نباید این کشور را مسلح کنیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: آمریکا از جنگ و تروریسم اقتصادی برای اعمال فشار علیه کسانی که آن‌ها خوششان نمی‌آید استفاده می‌کند. تحریم‌ها، گزینه‌ای سادیسمی و طعنه‌آمیز برای آسیب زدن به مردم هستند اما سیاست را تغییر نمی‌دهند. تحریم‌ها اتحاد مردم را تضعیف نمی‌کنند بلکه آن‌ها را قوی‌تر می‌کند. آمریکا باید این را بفهمد که تنها می‌خواهد علیه انسان‌های بی‌گناه در سوریه، لبنان و ایران فشار وارد کند. اگر آن‌ها می‌خواهند سیاست‌ها را تغییر دهند، راه اشتباهی را دربر گرفته‌اند. دقیقا خلاف این اتفاق رخ خواهد داد. اگر آن‌ها قصد دارند به مردم آسیب بزنند، دارند کارشان را درست انجام می‌دهند.
وزیر خارجه کشورمان افزود: به یاد دارم که وزیر پمپئو یکبار گفت که اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند، باید از ما پیروی کند. این خواسته هرگز محقق نمی‌شود. مردم و کشورها عزت نفس دارند. آمریکا نمی‌تواند با تروریسم اقتصادی به اهدافش دست یابد.
ظریف در خصوص شرایط لبنان گفت: مردم لبنان تحت فشار شدیدی هستند. این وظیفه جامعه بین‌المللی است به کشوری که تقریبا به اندازه خود جمعیتش پذیرای مهاجران است کمک کند. مردم نباید از کاری که آمریکا علیه مردم لبنان می‌کند خشنود باشند. اروپا وظیفه‌ای برای کمک‌رسانی به لبنان دارد. اروپا باید به تعهداتش در قبال مردم ایران نیز عمل کند.
وی در خصوص زروگویی‌های آمریکا گفت: اگر در دوران دبیرستان یک زورگو به کسانی که ضعیف‌تر بودند، زور می‌گفت و شما مقاومت نمی‌کردید، او زورگوییش را بیشتر می‌کرد. باور کنید که زورگویی هرگز خاتمه نمی‌باید.

ظریف در خصوص روابط ایران و عراق گفت: ایالات متحده هر زمان که بتواند به اعمال فشار می‌پردازد. این همیشه بخش جدایی‌ناپذیری از سیاست خارجه آمریکا بوده است اما ایران و عراق پیوندهای قوی‌ای دارند. ما مرز و تاریخی بزرگ داریم. ما برق و گاز عراق را مهیا می‌کنیم. در طی تابستان تامین برق با مشکلاتی مواجه می‌شود چرا که خودمان به آن نیاز داریم اما از خارج برق خریداری می‌کنیم و به عراق می‌دهیم. در واقع آن را تنها انتقال می‌دهیم چرا که ما خواستار بهترین‌ها برای مردم عراق هستیم. ما در کنار عراقی‌ها در برابر داعش جنگیدیم. ژنرال سلیمانی در عراق یک قهرمان محسوب می‌شود. هنگامی که آمریکا به ژنرال سلیمانی حمله کرد، نه تنها قهرمان ما بلکه یک مقام ارشد عراقی را نیز شهید کرد. پارلمان عراق طبق خواسته دولت این کشور قطعنامه‌ای را خصوص خروج آمریکا از عراق تصویب کرد. آمریکا باید به این واقعیت‌ها نگاه کند و بفهمد که در منطقه از آن‌ها استقبال نمی‌شود و حضورش در اینجا باعث ایجاد فاجعه، آشوب و تروریسم شده است.
وی ادامه داد: ما با عراق همکاری کرده‌ایم و به همکاری خود ادامه خواهیم داد. ما شاید گاهی اوقات اختلاف نظرهایی داشته باشیم. این عادی است. ما امیدواریم که سازمان‌های مختلف دولتی بتوانند در صلح با یکدیگر همکاری کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص فلسطین اشغالی و رژیم صهیونیستی گفت: ما به خاطر بازی‌های سیاسی از بیچارگی مردم فلسطین سوء استفاده نمی‌کنیم. مسئله فلسطین فاجعه عظیمی برای منطقه است. به لطف واشنگتن در چندین سال گذشته اتفاقات فاجعه‌باری در منطقه رخ داده است. آمریکا در حال پیچیده‌تر کردن شرایط پیچیده است. راه‌حل ما دیپلماسی است. راه‌حل ایران رفراندوم است. اقدامات آمریکا و اسرائیل اساس "چاره دو کشوری" را تضعیف کرده‌ است. ما با این راه‌ حل موافق نیستیم.
ظریف ادامه داد: از نظر ما راه حل دیپلماتیک بهترین راه‌حل برای فلسطین است اما حتی برای کسانی که به دنبال چاره دوکشوری هستند، سیاست‌های آمریکا – خصوصا دولت کنونی این کشور – تمام چشم‌اندازهای این راه‌حل را از بین برده است.

محمدجواد ظریف با ابراز تردید نسبت به انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور گفت: نمی‌توان انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کرد. برای ایران اهمیتی ندارد که چه کسی در کاخ سفید نشسته است. برای ایران، رفتار ایالات متحده، احترامش به قوانین بین‌المللی و پرداخت غرامت به مردم ایران بابت آسیب‌هایی که در دوسال گذشته– آن‌ هم تنها برای خشنودی عده‌ای خاص - به آن‌ها زده مهم است. این کشور باید بابت آسیب‌هایی که به مردم ایران زده غرامت بدهد. ما با رئیس‌جمهور اوباما و یا ترامپ به توافق نرسیدیم. ما با دولت آمریکا توافق کردیم.
وی تصریح کرد: در قوانین بین‌المللی، دولت‌ها تعهدات دولت‌های قبلی را حتی بعد از انقلاب به عهده می‌گیرند. حتی اگر ترامپ مایل است اینطور به قضیه نگاه کند،از نظر من در سال ۲۰۱۶ در آمریکا هیچ انقلابی رخ نداده است. تنها دولت تغییر کرده است. تا چند ماه دیگر نیز این اتفاق خواهد افتاد و رئیس‌جمهور ترامپ یا رئیس‌جمهوری دیگر در کاخ سفید خواهد نشست اما وظایف دولت قبلی خود را نیز به عهده می‌گیرند. این وظایف شامل پرداخت غرامت بابت خسارتی که به مردم ایران زده‌اند نیز خواهد شد. آمریکا همچنین باید به تعهدات بین‌المللی خود نیز بازگردد. اهمیتی ندارد که چه کسی در کاخ سفید می‌نشیند. آن‌ها باید آماده پذیرفتن وظایف‌شان باشند.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص عقد قرارداد با چین گفت: ما در سفر چند سال قبل رئیس‌جمهور «شی» به ایران، به طور عمومی تصمیم گرفتیم تا شراکت جامع راهبردی را میان ایران و چین منعقد کنیم و ما این را اعلام کردیم. ما تصمیم گرفتیم که یک طرح ۲۵ ساله برای همکاری میان دو کشور عرضه کنیم. هنگامی که من سال گذشته به چین رفتم، یک پیشنهاد برای همکاری ۲۵ ساله با خود بردم. این همکاری قانونی و مشروعی در زمینه همکاری‌های انرژی، نقل و انتقالات فناوری، ارتباطات، جاده‌سازی، شرکت‌ها و ... بود. هیچ بخشی از این توافق محرمانه نیست.
وی افزود: من این طرح را به همتایم، «وانگ یی» ارائه دادم و او نیز پیشنهاد متقابلشان را ما به ارائه داد. ما بر اساس این دو پیشنهاد در حال مذاکره هستیم که زیاد تفاوتی ندارند. ما به زودی به توافق دست خواهیم یافت و این توافق به مجلس‌مان برای تصویب عرضه خواهد شد و بعد  آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

دکتر ظریف همچنین در خصوص درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول گفت: هنگامی که صندوق بین‌المللی پول از برنامه‌هایش پرده برداشت، ما یکی از اولین کشورهایی بودیم که درخواست دادیم چرا که تحریم‌های آمریکا روی امکانات ما برای مقابله به همه‌گیری و مسائل پس از آن تاثیر گذاشته بود. آمریکا در حال زورگویی آشکار است. کاری که دولت قبلی در پشت پرده انجام می‌داد را این دولت به صورت آشکار انجام می‌دهد. بنا به زورگویی آمریکا صندوق بین‌المللی پول هنوز تمصمی اتخاد نکرده است. باور دارم که رئیس صندوق بین‌المللی پول باید این تصمیم را به شورا ببرد و ایالات متحده و دیگر کشورها را در موقعیتی قرار دهند تا اعلام کنند که آیا می‌خواهند از اهرم‌های سیاسی برای اعمال فشار بیشتر علیه مردم ایران استفاده کنند و یا حق ایران را به این کشور بدهند. ما به دنبال بخشش پول نیستیم. ما به دنبال حقوقمان هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان  در خصوص تغییر اوضاع مردم ایران در چندین ماه گذشته و نحوه پاسخ دولت به این مشکلات گفت: ما با دو برابر مشکلات دیگر کشورها درحال دست و پنجه نرم کردن هستیم چرا که ما تحت شدیدترین تحریم‌های فراسرزمینی و جنگ و تروریسم اقتصادی قرار داریم. ما بیشتر از آنچه که از هر دولتی تحت همین شرایط انتظار می‌رفت کار انجام داده‌ایم. ما تلاش کرده‌ایم اما متاسفانه مردم ایران همچنان در رنج‌اند. ایالات متحده با استفاده از تاکتیک‌هایی که علیه اقلیت‌ها استفاده می‌کند، درحال خفه کردن مردم است اما این کار علیه ایران جواب نخواهد داد و تنها آمریکا را بیش از پیش منزوی خواهد کرد.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم همگی نشست شورای امنیت در هفته گذشته را به خاطر دارید. تمام اعضای شورای امنیت حتی متحدان این کشور از ایالات متحده خواستند تا تعهدات خود ذیل توافق جامع هسته‌ای را از سر بگیرد. نزدیک‌ترین متحدان آمریکا، لزوم عدم پذیرش خواست این کشور برای تمدید تسلیحاتی علیه ایران و یا استفاده از مکانیسم ماشه – که از لحاظ قانونی نیز حق استفاده از آن را ندارد - را درک کردند. این مشخص می‌کند که سیاست آن‌ها در حال اعمال فشار و آسیب زدن به مردم ایران است و باعث می‌شود که کار دولت ایران چندین برابر سخت شود.
ظریف تصریح کرد: ما باید از کسب‌وکارهایی که به خاطر همه‌گیری نمی‌توانند فعالیت کنند و اقداماتی که در زمان همه‌گیری نمی‌توانند انجام گیرند حمایت کنیم. تجارت و صادرات کمتری در زمینه نفتی به دلیل تحریم‌ها و در زمینه غیرنفتی به دلیل مشکلاتی که همه‌گیری ایجاد کرده است، انجام می‌گیرد. محدودیت‌های شدیدی نیز که علیه ما اعمال شده‌اند نیز کارمان را چندین برابر سخت کرده‌اند. ما داریم تمام توان‌مان را به کار می‌گیریم و به گمانم مردم ایران نیز این را متوجه می‌شوند.

این مقام ارشد کشورمان در خصوص موضع کشورمان در خصوص افغانستان گفت: ما فعالانه در تلاشیم تا دو نامزد ریاست جمهوری که عقد توافق میان‌شان دشوار است را گردهم بیاوریم. ما نماینده ویژه‌مان را به کابل فرستاده‌ایم و من نیز سه مرتبه تماس تلفنی با رئیس‌جمهور غنی و دکتر عبدالله داشتم. خوشبختانه به لطف تلاش‌های ما و دیگران، آن‌ها توانستند به سازش دست یابند. این توافق به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها میان طرفین شکننده است اما امیدوارم این مسئله پیش برود. وظیفه ما تسهیل گفت‌وگو میان طالبان و تمام گروه‌های دیگر از جمله دولت افغانستان است. ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم.

ظریف در ادامه بیان کرد: نماینده ویژه ما با سران سیاسی طالبان دیدار داشت و در خصوص چگونگی کمک‌رسانی ما برای حصول راه‌حلی سیاسی در افغانستان صحبت کردند. ما باور داریم که راه‌حل سیاسی باید به نفع مردم افغانستان باشد و نه به نفع ایالات متحده تا از این کشور خارج شود. آمریکا وارد افغانستان شده و سعی دارد با کسانی که سعی در عوض کردنشان داشته برای خروج از این کشور مذاکره کند. همین بی‌حاصل بودن مداخله‌گری‌های خارجی را نشان می‌دهد. آینده افغانستان را نه آمریکا باید تعیین کند و نه ما. خود مردم افغانستان باید این تصمیم را بگیرند و ما ابتکاری منطقه‌ای داریم تا به آن‌ها چنین فرصتی بدهیم.
این مقام کشورمان ادامه داد:ایران، پاکستان، روسیه و چین به درخواست دولت افغانستان در حال همکاری با همین دولت هستیم تا به توافق عام منطقه‌ای در خصوص صلح افغانستان دست یابیم.

دکتر ظریف همچنین در خصوص لیبی گفت: این کشور از ما دور است اما ما عواقب تداوم تنش‌ها را مشاهده‌گریم. نیازی فوری برای گردهم آمدن تمام لیبیایی‌ها وجود دارد. آن‌ها باید به دولت و قانون احترام بگذارند و بدون دخالت‌های خارجی، مشکلات خود را به طور مسالمت‌آمیز حل کنند.
محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا دیپلماسی همچنان ابزار حقیقی حل بحران‌هاست، عنوان کرد: دیپلماسی الان و همیشه نیازی در حقوق بین‌المللی خواهد بود. حتی جنگ‌ها نیز بدون دیپلماسی نمی‌توانند خاتمه یابند. ما هشت سال با عراق در جنگ بودیم و در نهایت از دیپلماسی برای پایان جنگ استفاده کردیم. هر قطعنامه از دیپلماسی نشات می‌گیرد. هیچ کس در جنگ پیروز نمی‌شود. ممکن است خسارات یک طرف کمتر از آن‌یکی باشد اما در نهایت همه می‌بازند. در دیپلماسی همه می‌توانند پیروز باشند.
ظریف در خصوص بزرگترین دستاورد خود گفت: بزرگترین دستاورد من این حقیقت بود که توانستیم مشکلی را که می‌توانست به جنگ منتهی شود را از طریق دیپلماسی حل کنیم. این بسیار سخت بود اما از طریق مذاکراتی سخت و طولانی حاصل شد. این تنها یک توافق دوجانبه نبود. این توافق بین ایران و ۶ قدرت جهانی به علاوه اتحادیه اروپا منعقد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص بزرگترین تاسف خود گفت: بزرگترین ناراحتی حرفه شغلی من این است که نتوانستم به همسایگان‌مان بفهمانم که ما نمی‌توانیم بدون یکدیگر زندگی کنیم که ما تا ابد همسایه باقی خواهیم ماند و باید راهی را بیابیم که در کنار هم زندگی کنیم و برای امنیت‌مان بر روی عوامل خارجی اتکا نکنیم. نمی‌دانم چرا؛ اما از صمیم قلب از این مهم متاسفم و امیدوارم که پیش از اتمام ۱۰ سالم به عنوان وزیر امور خارجه این مسئله را نیز حل کنیم.
انتهای پیام

نظر شما