شناسهٔ خبر: 41170056 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختلاس میلیاردی اطرافیان ترامپ از بودجه کرونا

تهران – ایرنا– یک گروه نظارتی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد: چهل نفر از اطرافیان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بیش از ۱۰ میلیارد دلار از بودجه دولت فدرال برای کمک به آسیب دیدگان بحران کرونا را به جیب زده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن؛ گروه نظارتی پابلیک سیتیزن اعلام کرد: پنج تن از این افراد، مقام های پیشین دولت ترامپ هستند که فعالیت هایشان به صورت بالقوه حتی با سیاست اخلاقی اعلام شده شخص ترامپ نیز منافات و تناقض دارد.

این مقام های پیشین در جمع مقام های اجرایی دولت ترامپ، عضو ستاد مبارزات انتخاباتی یا عضو کمیته گردآوری کمک مالی  و عضو کمیته انتقال قدرت ریاست جمهوری بوده اند. برخی نیز گردآورندگان فعال بودجه برای ستادهای مبارزات انتخاباتی مجدد وی بوده اند.

یکی از این مقام ها «برایان بالارد» عضو کمیته انتقال قدرت ریاست جمهوری و رئیس بخش مالی کمیته ملی جمهوری خواه بوده که بیش از یک میلیون دلار برای کمیته های گردآوری کمک مالی ترامپ، کمک مالی جذب کرده است.

تنها یک هفته پس از به استخدام درآمدن بالارد در ماه مارس(اسفند ۹۸) در شرکت لاندریلوکس عرضه کننده دستگاه های تجاری لباسشویی و خشکشویی، دولت آمریکا با صدور شیوه نامه تازه ای،  این شرکت را به فهرست مشاغل و کسب و کارهایی که ادامه کار آنها در دوره قرنطینه کرونا ضروری است، افزوده شد. این در حالی بود که پیش از آن، وزارت امنیت داخلی آمریکا این شرکت را کسب و کاری اساسی که باید در دوره قرنطینه باز بمانند، تشخیص نداده بود.

یکی دیگر از این افراد دیو اوربان مشاور و محرم اسرار مورد اعتماد ترامپ و مالک شرکت امریکن کانتیننتال گروپ است که در سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کمک مالی برای ترامپ گردآوری کرده است. این گروه شامل ۱۵ شرکت مانند والگرینز و آلتیمت فایتنیگ چمپیونشیپ است که در حوزه های مربوط به ویروس کرونا فعالیت می کنند.

ترامپ پیش از به قدرت رسیدن و در شعارهای انتخاباتی خود، قول کاهش میزان نفوذ واشنگتن در حوزه های اقتصادی را داده بود، اما با آغاز زمامداری وی، صنعت لابیگری رشد کرد و در پی تصویب بودجه سه تریلیون دلاری دولت فدرال و کنگره برای بیرون آوردن اقتصاد از رکود و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، لابیگری به شدت افرایش یافت.

در حالی که قرار بود این بودجه برای نجات مردم کشوری هزینه شود که کشتی اقتصاد آن به علت همه گیری ویروس کرونا، به گل نشسته بود، ثروت بادآورده ای برای صنعت لابیگری و دست اندرکاران آن به بار آورد.

کاخ سفید  تاکنون به درخواست برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

ترامپ اندک زمانی پس از به قدرت رسیدن، با صدور یک فرمان اجرایی، مقام های پیشین دولت را برای یک دوره پنج ساله از لابیگری با سازمان یا وزارتخانه ای که قبلا در آن شاغل بوده اند منع کرد. در بخش دیگری از این فرمان، لابیگری مقام های سیاسی پیشین دولت در باقیمانده دوره ریاست جمهوری وی، ممنوع اعلام شد.

پنج تن از مقام های سابق دولت ترامپ نیز در دوره اوج بحران کرونا به صورت بالقوه لابیگری گرده اند.

کرپ هولمن عضو گروه پابلیک سیتزدن که لابیگر شناخته شده ای است، گفت: این گروه قصد دارد شکایت هایی درباره اقدامات خلاف و ناقض اخلاق کاخ سفید مطرح کند، اما امیدی به تغییر ندارد. وی در سال گذشته نیز بیش از ۳۰ شکایت مطرح کرده است که همه آنها یا نادیده گرفته و یا رد شده است. به گفته هولمن، ظاهرا دستور ترامپ ضمانت اجرایی ندارد.

این گزارش در حالی منتشر می شود که اعتراض مردم ایالات متحده به ویژه رنگین پوستان به نابرابری و تبعیض نژادی در این کشور برای هفته های متوالی ادامه دارد و خشم آنان به اوج خود رسیده است.  

نظر شما