شناسهٔ خبر: 41167757 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کردستان: اهمیت استاندارد کالا به مردم اطلاع‌رسانی شود

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان بر لزوم رعایت استاندارد در تولید محصولات مختلف تاکید کرد و گفت: باید مردم به اهمیت استاندارد بودن کالا و مواد غذایی پی‌ببرند و این امر مهم جزو با همکاری رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی در این زمینه میسر نیست.

صاحب‌خبر -

بهمن مرادنیا روز دوشنبه در یازدهم جلسه شورای استاندارد کردستان اظهار داشت: باید شهروندان به این حساسیت برسند که استفاده از کالای غیراستاندارد به ضرر آنها است و رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد این حساسیت دارند.

وی با بیان اینکه توجه مردم به استفاده از تجهیزات استاندارد در شهربازی و مواد غذایی ضروری است، اضافه کرد: هرچقدر محدودیت و نظارت بر تولید محصولات برای رعایت استاندارد داشته باشیم، تا خود مردم تفاوت بین کالاهای استاندارد و غیراستاندارد را متوجه نشوند، به هدف خود دست نخواهیم یافت.

استاندار کردستان خواستار استفاده از تجهیزات استاندارد در شهربازی‌ها و ایجاد اعتماد در بین مردم شد و افزود: اداره کل استاندارد و دستگاه‌های مسوول باید زمینه‌ را فراهم کنند که مردم از کیفیت کالا اطمینان داشته باشند و با متخلفان هم برخورد شود.

مرادنیا با بیان اینکه باید با تولید کنندگانی که استاندارد را رعایت نمی‌کنند به صورت گام به گام برخورد کرد، اضافه کرد: با تخلفاتی که به ضرر منافع عمومی بوده و برای سلامت جان مردم خطرناک است، باید برخورد شود، چراکه اولویت ما حفظ سلامت شهروندان است.

وی خواستار توجه دستگاه‌های دولتی و راه و شهرسازی در زمینه استفاده از آسانسور استاندارد هنگام ساخت واحدهای مسکونی به ویژه مسکن مهر شد و گفت: جایگاه‌های سی ان جی که استاندارد را رعایت نمی‌کنند باید پلمب شوند و هیچ اغماضی نباید در این زمینه صورت گیرد، چراکه در مقابل جان و مال مردم مسوول هستیم.

عدم ارائه خدمات آب و برق و گاز به واحدهای تولیدی فاقد پروانه استاندارد اجباری بعد از اخطار و سرعت در انجام آزمایش کنترل کیفیت کالاهای وارد و صادره در مرز باشماق، از دیگر مواردی بود که استاندار کردستان بر آن تاکید کرد.

مدیرکل استاندارد کردستان هم با بیان اینکه سال گذشته ۲۴۷ واحد تولیدی تحت پوسش استاندارد بود، اضافه کرد: پارسال ۷۰ پروانه استاندارد و ۶ پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی صادر شد و امسال نیز ۶ پروانه دیگر در دست اجرا است.

ژیلا یزدانی به برگزاری و فعال شدن کارگروه ویژه تعامل استاندارد با بخش خصوصی و بررسی مشکل ۱۴ واحد تولیدی در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: امسال ۴۷ واحد تولیدی مشمول دریافت بسته حمایتی سازمان استاندارد شدند.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال ۲۱۴ بازرسی فنی از واحدهای تولیدی و خدماتی، آسانسور و شهربازی صورت گرفت، یادآور شد: پارسال ۲۹۵ و امسال ۷۳ گواهی ایمنی آسانسور صادر شد، ضمن اینکه در سنندج، سقز و قروه پایان کار ساختمانی بدون داشتن گواهینامه استاندارد صادر نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد کردستان به وجود ۵۲ باب جایگاه سی ان جی در استا اشاره کرد و گفت: از این تعداد، ۲ مورد دارای گواهی ایمنی، ۳۲ جایگاه بازرسی شده و درحال دریافت گواهی ایمنی و تاکنون۳۹ مورد قطع گاز در ۲۷ جایگاه انجام شد، همچنین پنج جایگاه دارای نواقص بحرانی است که اجازه فعالیت ندارند.

یزدانی به عدم اقدام برخی واحدهای تولیدی برای دریافت گواهی استاندارد اشاره و تاکید کرد: طبق قانون استاندارد، تولید و توزیع هر گونه محصولی که مشمول استاندارد اجباری بوده و پروانه ندارد، ممنوع است.

در حال حاضر ۳۵۴ واحد تولیدی در کردستان تحت پوشش استاندارد و ۷۰۲ فرآورده مشمول استاندارد اجباری است.

نظر شما