شناسهٔ خبر: 41166047 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

«جایگاه امام رضا(ع) در مذاهب اسلامی» بررسی شد

نشست علمی «جایگاه امام رضا(ع) در مذاهب اسلامی» با مشارکت نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم، برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، دوازدهمین نشست علمی «حدیث کرامت» از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره علمی ــ فرهنگی سیره امام رضا(ع) آموزه‌ها و کارکردها، در قالب وبینار علمی با موضوع «جایگاه امام رضا(ع) در مذاهب اسلامی» با مشارکت و همکاری مرکز آموزش‌های آزاد جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه و نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم، با حضور حجت‌الاسلام عبدالکریم پاز از آرژانتین، هاشم کوناتی از ساحل عاج و نصیب‌الله عمراُف از تاجیکستان برگزار شد.

در این نشست، نصیب‌الله عمراُف، استاد اهل سنت جامعة‌المصطفی(ص) و مدیر فقه مجتمع المصطفی(ص) استان گلستان، گفت: مزد رسالت پیامبر(ص) نزد خداوند است که همانا محبت و مودت ذی‌القربی تعیین شده است و مفسران به تفصیل آن را بحث کرده‌اند.

عمر اف ادامه داد: امام قرطبی مفسر بزرگ، در تفسیر آیه مودت می‌گوید این آیه یقینا درباره خاندان پیامبر(ص) نازل شده است و نقل می‌کند وقتی آیه 23 شوری نازل شد اصحاب از رسول خدا(ص) سؤال کردند که به چه کسانی باید مودت داشته باشیم. پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند «همانا علی(ع) و فاطمه(س) و دو پسر آنان مراد آیه است.»

این دانش‌آموخته دانشگاه الازهر مصر، ادامه داد: قرطبی می‌گوید علی(ع) نزد پیامبر(ص) آمد و گفت برخی از مردم نسبت به من دشمنی می‌ورزند پیامبر(ص) فرمود آیا خشنود نیستی جزو چهار نفری باشی که با من وارد بهشت می‌شوند و جنت و بهشت برای کسانی که با خاندان من دشمنی کنند نمی‌رسد.

عمراُف ادامه داد: این مودت و محبت خواسته خود پیامبر(ص) است که مزد رسالتش واقع شود. اهل بیت را خود پیامبر(ص) معرفی فرموده است. در میان اهل سنت امام رضا(ع) به بزرگی و احترام یاد می‌شود؛ این امام نزد شیعیان واجب الطاعه هستند و از نظر بزرگان اهل سنت به عنوان انسان کامل، صادق و یک انسان الهی است که به لقب عالم آل محمد(ص) مشهور شده است.

وی ادامه داد: در رجال و طبقات اهل سنت مطالب بسیار فراوانی درباره امام رضا(ع) وارد شده است و علمای بزرگ اهل سنت بر بزرگی و جایگاه ممتاز آن امام اعتراف دارند.

استاد جامعة‌المصطفی(ص) بیان کرد: حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) در جوامع حدیثی ما نیز آمده است که حدیث بسیار مهمی از آن حضرت است. این روایت و سند آن بسیار بابرکت است. امام رضا(ع) در بین اهل سنت به‌عنوان امام راوی حدیث از پیامبر نقل شده است و امام ترمذی و ابوداود و... به منزلت علمی ایشان اعتراف دارند.

وی اظهار کرد: اهل سنت از گذشته تاکنون مزار آن بزرگوار را زیارتگاه خود قرار داده‌اند و ما هر وقت مشرف می‌شویم گروه‌های بزرگ اهل سنت را می‌بینیم که به زیارت ایشان آمده‌اند. ترکمن‌ها که حنفی هستند به ایشان قزل امام یا آق امام می‌گویند که به عنوان امامی است که گنبد مزارش طلاست و از قدیم تا امروز ارادت خاصی دارند که این نیز چیزی جز اراده خدا نیست که محبت این امام بزرگوار را در دل انسان‌ها قرار داده است.

هاشم کوناتی از ساحل عاج مدرس جامعة‌المصطفی نیز در ادامه این نشست گفت: نماز بارانی که امام رضا(ع) خواند و دعا برای بیماری که نمی‌توانست صحبت کند بیانگر علم و قداست و تقوای ایشان است.

وی بیان کرد: باید بدانیم که چرا علمای اهل سنت شیفته امام رضا(ع) شدند، چون آنان عینیت رفتار پیامبر(ص) را در رفتار امام رضا(ع) دیدند.

ابراهیم سعیدی
انتهای پیام

نظر شما