شناسهٔ خبر: 41159968 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

برگزاری اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی اهر در سال 99

صاحب‌خبر -

                                                                                                                                                                            

بعد از تلاوت آیاتی چــند از کلام الله مجید، ابتداً خانم حاتم زاده رئیس کتابخانه های شهرستان اهر گزارشی از وضعیت عمومی کتابخانه ها و شروع فعالیت کتابخانه ها براساس پروتکل بهداشتی  با رعایت فاصله اجتماعی ارائه و سپس عنوان کردند با توجه به کم لطفی و بی توجهی شهرداری در پرداخت سهم درصدی کتابخانه برای سالهای 95 -96 سبب شده وزارت امور اقتصادی و دارایی مبلغ 2100میلیون ریال از محل درآمد که به حساب شهرداری واریز می شود کسر و به حساب متمرکز نهاد  کتابخانه های عمومی کشور واریز کرده اند، در واقع کتابخانه اهر از این حق و حقوق قانونی در اثر سهل انکاری محروم شده است در حالی که ما با کلی مشکلات در اداره امور خود  روبرو هستیم. انتظار می رود با همت مسولین ذیربط این موضوع برای سالهای 97 تکرار نشود. خانم حاتم زاده در پایان افزودند اگر شهرداری مانده بدهی نیم درصد سال 97 و 98 را پرداخت نکند متاسفانه در ماههای آینده این مبلغ از سوی وزارت امور اقتصاد و داریی برداشت خواهد شد .لذا خواستار تعیین تکلیف سهم نیم درصد سالهای 97 و 98 از سوی شهرداری شد و سپس به تشریح مصوبات جلسه قبل پرداخت.

به دنبال آن آقای عباس برزگر نماینده شهرداری مبلغ برداشتی از حساب  را  به  2500 میلیون ریال( 250 میلیون تومان) ریال ذکر کردند. 

سپس آقای حسن زاده ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از حضور اعضا در جلسه در ابتدا بیان کرد که با بازگشایی کتابخانه های عمومی در شهرستان باید رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کتابخانه ها جدی گرفته شود . سپس وی در رابطه با سهم نیم درصد کتابخانه ها از درآمد شهرداری اظهار داشت که تداوم تمام فعالیتهای کتابخانه های عمومی شهرستان منوط به تامین اعتبار اداره کتابخانه ها از محل سهم نیم درصد کتابخانه ها از درآمد شهرداری است و این یک قانون است تمام شهرداری ها طبق قانون مکلف به پرداخت هستند و الا برای اداره امور ریف بودجه ای منظور نشده است. و هر چقدرکتابخانه ها رشد کنند، ناهنجاریهای اجتماعی به همان اندازه کاهش خواهد یافت و به عبارتی با رشد و گسترش و باز شدن درب های این مراکز علمی  فرهنگی،  ضمن پر کردن اوقات فراغت ، افزایش سطح عمومی و آگاهی مردم درب های زندان ها ، ندامتگاهها و مراکز ترک اعتیاد بسته خواهد شد .

با توجه به مصوبه استانی ستاد بازآفرینی جهت تامین اعتبار پروژه های احداتی کتابخانه های عمومی در مناطق حاشیه نشین و بازآفرینی(شهرک شیخ شهاب الدین،شله بران و چلب وردی ) را منوط به تامین زمین رایگان نموده و چنانچه سهم نیم درصدی از سوی شهرداری پرداخت  ویا به صورت تهاتری زمین به کتابخانه تحویل می شد هم اعتبار جذب و  و قانون محقق می شد و هم در توسعه کمی و کیفی  شهرستان نقش  داشت

چنانچه شهرداری  سهم نیم درصد درآمد خود را برای هزینه در کتابخانه های عمومی نپردازد وزارت امور اقتصاد و دارایی  طبق ماده 64 الحاقیه قوانین و مقررات مالی 2 این رقم را از حساب سرجمع  عوارض ارزش افزوده تخصیصی سهم شهرداری  کسر و  به  حساب نهاد کتابخانه های عمومی کشور واریز می کند که این امرمتاسفانه در مورد اهر برای  سالهای  95 و 96 اتفاق افتاده و مبلغی از حساب شهرداری توسط وزارت امور و اقتصاد دارایی برداشته شده است. انتظار می رفت آقای شهردار با حضور در جلسه توضیحات لازم و همچنین دلایل عدم پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه هارا جهت استحضار اعضای انجمن و شهروندان ارائه دهد و ما خواستار تعیین تکلیف سهم نیم درصد سالهای 97 و 98  از طرف شهرداری هستیم که حداقل این اتفاق نیفتد.

 وی همچنین در مورد بدهی عوارض نوسازی کتابخانه ها گفت که عوارض نوسازی کتابخانه ها هر سال باید از سهم نیم درصد همان سال کسر شود و  شهرداری بدون بدهی خود از سهم نیم درصد طی سنوات قبلی حق برداشت طلب خود از بابت عوارض نوسازی را ندارد. مگر این که حین پرداخت پس از کسر مطالبه قانونی مابقی را واریز نماید.                         

آقای ممی پور دبیر انجمن کتابخانه های عمومی شهرسـتان اهر خواستار پیگیری حقوق تضعیـف شده شهروندان در حوزه فرهنگ و هنر به دلـیل عدم پرداخت منظم و قانونی  سهم نیم درصد کتابخانه ها از سوی شهرداری شدند وی همچنین پیشنهاد داد جهت حل زمین  احداث کتابخانه در محله شله بران جلسه ای با  معتمدین محله تشکیل یابد .

در آخر جلسه اعضا به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و همچنین ابلاغ آقای مهدی شنابی به عنوان عضو حقیقی جدید انجمن از سوی معاونت فرمانداری اهر اعطا شد.

مصوبات :

 1- مقرر شد  شهرداری در اسرع وقت مانده بدهی سهم نیم درصد کتابخانه ها از بابت سال 97 را مشخص و جهت اجتناب از برداشت این مبلغ از طرف خزانه داری کل(ماده 64) به حساب انجمن شهرستان واریز نماید.

 2- مصوب شد شهرداری  اجازه برداشت طلب خود از بابت هزینه عوارض و نوسازی کتابخانه ها را بدون پرداخت بدهی خود به کتابخانه از بابت سهم نیم درصد ندارد و در ضمن مبلغ عوارض نوسازی هر سال  باید از سهم نیم درصد همان سال کسر شود.

3-  مصوب شدجهت راه اندازی کتابخانه سیار برای خدمات دهی به روستاهای شهرستان همکاریهای لازم بین بخشداری ها و اداره کتابخانه ها انجام گیرد و نتیجه اقدامات در جلسه بعدی اعلام شود.

4-مصوب شد با توجه به اینکه حضور اعضای حقوقی قائم به شخص است لذا حضور اعضا شخصا الزامی میباشدو از حضور نماینده از جلسه بعدی ممانعت خواهد شد.

5-مصوب شد جهت حل زمین  احداث کتابخانه در محله شله بران جلسه ای با  معتمدین محله با حضور دبیر انجمن تشکیل و نتیجه در جلسه بعدی اعلام شود.

 



نظر شما