شناسهٔ خبر: 41158487 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

سیاست‌خارجی، حوزه دعوای گروهی و جناحی نیست

صاحب‌خبر -

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا درباره مسائل سیاسی و دیپلماسی اقتصادی در سال جهش تولید گزارشی به نمایندگان ارائه دهد.

به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه با تاکید بر لزوم انسجام درونی در کشور گفت:سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست به همین دلیل سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات رهبر معظم انقلاب است و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی را ایشان تعیین می‌کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر لزوم انسجام درونی گفت: سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست. به‌همین دلیل سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات رهبر معظم انقلاب است و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند. این یعنی اجتناب از دوگانه‌سازی و دعوای داخلی در حوزه سیاست خارجی. ظریف خاطرنشان کرد: بحث دوم تمرکز بر منطقه و همسایگان است. ایران باید در منطقه به‌عنوان تولیدکننده امنیت و ثبات و توسعه برای همسایگان شناخته شود. ما باید سیاست همسایگی را دنبال کنیم و همسایگان ما احساس کنند بهترین روابط را با ایران دارند. به همین دلیل ما در ۷ سال گذشته بیشترین ارتباط را با همسایگان داشتیم. وی با بیان اینکه امروز بهترین روابط را با ترکیه، روسیه، افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، عراق، پاکستان و بعضی از همسایگان جنوبی -خواهان روابط خوب با ایران- داریم، اظهارکرد: تعداد سفرهای بنده به این کشورها چندین برابر سفر به بقیه کشورهاست. بیش از ۲۰ سفربه روسیه و ۲۰ سفر به ترکیه، سفرهای متعدد به پاکستان و افغانستان و عراق همه اینها نشان‌دهنده تمرکز بر همسایگی است.

مقاومت‌ها در حوزه تهاتر از بین برود

ظریف با تشریح اقدامات دستگاه دیپلماسی در حوزه اقتصادی گفت: یکی از موضوعات در این زمینه، تهاتر و حذف دلار را از بازی اقتصادی کشور بود و بسیاری از کشورها هم در این زمینه با ما همراهی کردند. امیدواریم مراجع داخلی و مجلس بتوانند کمک کنند تا مقاومت‌هایی که در حوزه تهاتر در داخل کشور وجود دارد، از بین برود. وزیر امور خارجه ایجاد توافق‌های منطقه‌ای را از دیگر اقدامات دستگاه دیپلماسی عنوان کرد و گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم نشان‌دهنده توجه ما به انتقال منطقه‌ای قدرت است و هم نشان‌دهنده توجه ما به حوزه پیرامونی و اقتصاد و روابط اقتصادی با همسایگان است. وی در ادامه به رفع موانع صادراتی کالا و خدمات مثل ضمانتنامه‌ها اشاره‌کرد و گفت: یکی از مشکلات در توسعه صادرات مشکل ضمانتنامه‌های ما بودکه تلاش کردیم این مشکل را حل کنیم. موضوع دیگر شناسایی فرصت‌های خارجی است. اگر سایت وزارت خارجه را ملاحظه کنید می‌بینید همه فرصت‌های خارجی را به بخش داخلی ارائه می‌دهیم. اقدام بعدی که الان در حال انجام آن هستیم معرفی ظرفیت‌های داخلی به خارج است که نرم افزارهای مورد نیاز هم تهیه شده و نیازمند هماهنگی با بخش خصوصی هستیم. رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه دوگانه‌سازی کاری از پیش نمی‌برد، تصریح کرد: باید سیاست خارجی در خدمت مقاومت باشد و باید قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خدمت پیشبرد اهداف مردم ایران باشد.ما باید از تمام امکانات برای کمک به معیشت مردم و برای کمک به قدرت ملی ایران استفاده کنیم.

برجام سند افتخار ایران است

 رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همکاران من هر روز با کشورهای همسایه صحبت می‌کنند، مرزهای ترکیه را باز کردند، بسیاری از مرزهای عراق را باز کردند، مرزهای ارمنستان، جمهوری‌آذربایجان، افغانستان و پاکستان را باز کردند، روابط با عمان، امارات متحده عربی، کویت و قطر را برقرار کردند. ضمن این که ما همواره معتقد بودیم که یک قدرت در دنیا است و نباید امریکا را قدرقدرت دانست. وزیرامور خارجه تاکید کرد: دوستان عزیز امریکا را قدرقدرت ندانیم. برجام تحمیلی بر امریکا بود. ان‌شاءالله تاریخ نشان خواهد داد. ان‌شاءالله آینده نشان خواهد داد. برجام سند افتخار ایران است و همواره خواهد بود و ان‌شاءالله در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

در قرارداد با چین هیچ موضوع مخفی وجود ندارد

ظریف با تاکید بر اینکه در قرارداد با چین هیچ موضوع مخفی وجود ندارد، گفت: در ملاقات شی جین پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین با رهبر معظم انقلاب درباره این قرارداد صحبت شد، موضوع را به مردم اعلام کردیم. در سفر سال گذشته این قرارداد را به چین بردم باز هم اعلام شد، زمانی که چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد، این موضوع دوباره اعلام شد و آن گاه که چین مذاکره با ما را نیز پذیرفت این موضوع اعلام شد و هر موقع که توافق محقق شود آن را هم اعلام خواهیم کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در رفتار ما شفافیت کامل وجود دارد اما واقعیت این است که محل‌های قدرت در دنیا در حال تغییر است و باید واقعیات شرایط جهانی را بشناسیم و با شرایط‌گذار از این جهان پساغربی عمل کنیم که این هدف با اعتماد به نفس و توجه به ظرفیت‌های ساختاری محقق می‌شود.

امریکا کرونا را هم امنیتی کرده است

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد امریکا برای مفهوم‌سازی و اینکه از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کند گفت: دومین راهبرد امریکا بعد از امنیتی‌سازی علیه ایران، اجماع‌سازی علیه ایران است. از دی ماه ۱۳۹۶ تا هفته گذشته۴ جلسه ویژه شورای امنیت با هدف فشار بر ایران تشکیل شده است. یک جلسه با هدف حمایت از اغتشاشات، دومین جلسه با ریاست پمپئو وزیر امور خارجه ترامپ، سومین نشست با حضور ترامپ و آخرین جلسه با حضور من و پمپئو برگزار شد. در همه این نشست‌ها، امریکا منزوی بوده است. زیرا در همه این جلسات اعضای شورای امنیت بر حفظ برجام اصرار کردند و تاکید کردند که امریکا سیاست غلطی را دنبال می‌کند. ظریف، هدف سوم امریکا را روایت‌سازی جعلی از ایران عنوان‌کرد و گفت: باید توجه کنیم که هدف امریکا از این بازی چیست و در این بازی گرفتار نشویم. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نقش مثبت ایران در منطقه و روند آستانه اظهارکرد: تنها کاری که در دنیا سبب ایجاد آرامش در سوریه شد، روند مثبت مذاکرات آستانه بود.

همچنین در دریای خزر توفیقات بزرگ جمهوری اسلامی ایران در قالب همسایگی با حفظ حقوق مردم ایران در دریای خزر است. وی با بیان اینکه همکاری سه و چند جانبه که وزارت خارجه دنبال کرده است دلیل این سیاست است، گفت: این سبب شده که قدرت راهبردی امریکا در منطقه را با سیاست همسایگی پاسخ دهیم. اما نکته دیگر که در سیاست خارجی ما باید مورد توجه باشد، توجه به جابه‌جایی قدرت جهانی است. به همین دلیل ضمن حفظ سیاست همه جانبه برای اینکه مقابل ۶ قدرت جهانی بشینیم و به قول آقای ترامپ کلاه سر آنها بگذاریم، شرایطی ایجاد کنیم که آقای بولتون نگران یک ملاقات ما با آقای ترامپ باشد، در عین حال همین اقتدار را داشتیم که با چین برای ایجاد قرارداد ۲۵ ساله مذاکره می‌کنیم.

نظر شما