شناسهٔ خبر: 41157882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حال ناخوش نان‌های همدان و نارضایتی شهروندان از کیفیت پخت

بهبود کیفیت پخت نان در همدان در حالی در سال‌های اخیر بارها از سوی مسئولان وعده داده شده که شهروندان همدانی معتقدند تفاوتی در کیفیت نان حتی در درازمدت مشاهده نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، با اجرای قانون هدفمندی‌ها و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی یکی از محصولاتی که از ترکش گرانی‌ها در امان نماند قوت غالب مردم بود و با بالا رفتن قیمت آرد به طبع آن نان نیز گران شد اما در روزهای ابتدایی گرانی نان مردم خوشحال بودند که کیفیت نان با این گرانی حداقل مقدار کمی افزایش پیدا کند.

اما این افزایش کیفیت مدت زیادی دوام نیاورد و خیلی زود کیفیت نان‌ها به روزهای قبل از هدفمندی یارانه‌ها بازگشت و شاهد بی‌کیفیتی مجدد نان شدیم به‌طوری‌که با گذشت سال‌ها از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و گرانی چندین باره نان طی این سال‌ها تنها چیزی که به هیچ وجه تغییری در آن حس نشده کیفیت نان است.

اکثر نانوایان دلیل بی‌کیفیتی نان را عرضه آرد بی‌کیفیت اعلام می‌کنند و از کیفیت آرد عرضه شده گلایه دارند در صورتی که کارخانه‌های تولید آرد مهارت نانوایان را علت بی‌کیفیت شدن نان می‌دانند و در این میان خلأ نظارت دوسویه بر نانوایان و عرضه کنندگان آرد به شدت حس می‌شود.

مردم از کیفیت نان عرضه شده گلایه دارند

در دیار هگمتانه نیز مردم به شدت از کیفیت نان عرضه شده گلایه دارند و مشکل اصلی این محصول را خمیر بودن، سوختگی، شور یا بی‌نمک بودن و کوچک‌تر شدن حجم نان عنوان می‌کنند هرچند عدم نظارت بر نان عرضه شده باعث شده تا نانوایان به اعتراض‌ها کاملاً بی‌توجه باشند.

از گلایه‌هایی که به تازگی در شهروندان همدانی دیده و شنیده می‌شود عدم رعایت بهداشت با توجه به شیوع گسترده کرونا در همدان توسط نانوایان است و درحالی‌که نانوایان باید پول نقد دریافت نکنند و ملزم به استفاده از کارت خوان هستند اما این روند کم کم به فراموشی سپرده شده است.

طی چند روز اخیر تماس‌های مکرری با خبرگزاری مهر از طرف شهروندان همدانی پیرامون کیفیت نان برقرار شده که به همین علت به بررسی این موضوع پرداختیم.

آرد علت اصلی بی‌کیفیتی نان است

یکی از نانوایان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: کیفیت آرد تأثیر مستقیمی بر خروجی نان دارد، به طور قطع می‌گویم آرد عرضه شده کیفیت لازم را ندارد و ما نباید انتظار نان خوب را داشته باشیم و باید بازنگری در کیفیت آرد در همدان صورت بگیرد.

کرم‌اللهی افزود: تا زمانی که مشکل آرد حل نشود کیفیت نان هم تغییری نخواهد کرد و باید فکری در این رابطه صورت بگیرد.

وی با اشاره به عرضه نان در سوپرمارکت‌ها بیان کرد: از زمانی که نان در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود نانوایان به دلیل اینکه خمیر روی دستشان نماند آرد کمتری مصرف می‌کنند و به دلیل کاهش حجم آرد خمیر بی‌کیفیت‌تر و فتیرتر می‌شود.

در انتخاب آرد خوب آزاد نیستیم

وی اظهار کرد: مشکل کیفیت نان را مسئولان باید حل کنند نه نانوایان، مردم علت بی‌کیفیتی نان را نانوایان می‌دانند درحالی‌که باید علت را در تصمیم گیری‌های مسئولان جستجو کنند شاید چند نانوایی هم به علت عدم مهارت لازم نتواند نان خوب عرضه کند اما مشکل اصلی ما مسئولان هستند چون ما در انتخاب آرد خوب آزاد نیستیم.

این نانوای همدانی عنوان کرد: ما هم امیدواریم به مانند تمام مردم فکری به حال کیفیت نان با عرضه آرد مطلوب صورت بگیرد چون خود نانوا هم در این زمان معذب خواهد شد.

در پایان این گزارش گفتنی است؛ آنچه کاملاً در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین مشخص است، کیفیت نان در دیار هگمتانه مطلوب نیست و این امر هر دلیلی از جمله آرد بی‌کیفیت و عدم مهارت کارگران نانوایی داشته باشد باید فکر اساسی برای حل آن اندیشیده شود.

نظر شما