شناسهٔ خبر: 41157535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیش‌بینی تحقق صد درصدی درآمدهای مالیاتی در همدان

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 84 درصد درآمد کل استان از طریق مالیات تأمین شده است گفت: امسال پیش بینی می‌شود که درآمدهایی مالیاتی صد درصد محقق شود.

صاحب‌خبر -

محمد دلشادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ امور مالیاتی به طور صد درصد الکترونیکی شده است اظهار کرد: حضور مودیان الکترونیکی شده و به زودی ابلاغ نیز به صورت الکترونیکی خواهد شد تا مراجعه آنها به حداقل ممکن برسد.

وی تصریح کرد: در قانون اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل تا ۳۱ مرداد، اشخاص حقوقی شرکت‌ها تا ۳۱ شهریورماه، ارزش افزوده سه ماهه اول بهار تا ۱۵ شهریور برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی فرصت داده شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به اینکه در طول چهار سال گذشته درآمدهای مالیاتی به صورت صد درصد محقق شده است خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸۳ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده کل استان از محل وصول مالیات در نظر گرفته شده بود، به طوری که از ۸۶۶ میلیارد تومان درآمد استان، ۷۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سهم مالیات می‌شود و در نهایت ۷۴۱ میلیارد تومان وصول شد که ۱۹ میلیارد تومان آن بیش از میزان پیش‌بینی شده بود.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ درصد درآمد کل استان در سال گذشته ۹۷ درصد محقق شد گفت: با توجه به وصولی که در استان محقق شد، ۸۴ درصد درآمد حاصل شده کل استان را مالیات تأمین کرده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تأکید بر اینکه نسبت به حق هیچ کس اجحاف نکردیم افزود: میزان اعتراض‌های مالیاتی به حداقل رسیده و تنها حدود ۱۸ درصد پرونده‌ها به هیأت‌های مالیاتی ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه در بخش مشاغل ۱۱۲ درصد مالیات وصول محقق شده که بیشترین بخش وصولی مالیات در استان همدان است تصریح کرد: البته بخش ارزش افزوده بیشترین درآمد مالیاتی را شامل می‌شود که توسط مصرف‌کنندگان پرداخت شده است.

دلشادی با اشاره به اینکه بخش خصوصی ۱۲۶ میلیارد تومان مالیات در سال گذشته پرداخته که ۱۲۲ میلیارد تومان آن را مشاغل پرداختند ادامه داد: پنج درصد از ۹ درصد ارزش افزوده مالیات بوده، سه درصد به شهرداری تعلق می‌گیرد و یک درصد نیز سهم بیمه سلامت است که سهم مالیات در سال گذشته ۲۳۲ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش شماره‌گذاری خودرو میزان مالیات کاهش یافته است خاطرنشان کرد: استان همدان بین ۴۲ اداره کل امور مالیاتی کشور رتبه بیستم را دارد.

مالیات از خانه‌های خالی در قانون پیش‌بینی شده است

مدیرکل امور مالیاتی همدان با اشاره به اینکه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مسأله جدیدی نیست گفت: در قانون مالیات بر خانه‌های خالی آمده که تاکنون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: خانه‌های خالی در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت است که در استان همدان تنها شامل همدان و ملایر می‌شود؛ از سال دوم باید یک دوم، در سال سوم یک برابر و از سال چهارم به بعد ۱.۵ برابر مالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل شناسایی خانه‌های خالی تاکنون برطرف نشده است اظهار کرد: ثبت اسناد و شهرداری مکلف هستند سیستم‌هایی تعریف کنند که برای مالیات قابل دسترسی باشد تا مالیات خانه‌های خالی اخذ شود.

دلشادی با بیان اینکه علت عدم اجرای این قانون مشکل شناسایی بوده است افزود: از هر لحظه که امکان اجرای قانون حاصل شود، مالیات‌ها از سال ۹۵ تاکنون اخذ خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان همدان مشکلی در پرداخت مالیات پزشکان وجود ندارد خاطرنشان کرد: در استان شفاف‌سازی انجام و مالیات‌ها پرداخت شد و هیچ مشکلی نیز با نظام پزشکی و پزشکان برای وصول مالیات نداریم.

دلشادی گفت: از آنجا که اکثر مردم استان همدان بیمه هستند، فرار مالیاتی در این قسمت وجود ندارد و مشکل حادی نداریم.

افزایش وصول مالیات در سه ماهه اول سال

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال درآمدهای مالیاتی مطلوب باشد اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان وصول مالیات در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته باشد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان ادامه داد: سال گذشته در این مدت ۶۳ هزار اظهارنامه دریافت و ۶۳ هزار مورد مالیات پرداخت شده در حالی که امسال هیچ اظهارنامه‌ای دریافت نکردیم چراکه تا پایان مردادماه مهلت تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می‌شود که درآمدهایی مالیاتی صد درصد محقق شود افزود: مردم همکاری بسیاری خوبی با امور مالیاتی داشته و در این حوزه احساس مسؤولیت می‌کنند.

ارتقای رفتار مالیاتی در استان همدان

دلشادی با بیان اینکه رفتار مالیاتی مودیان ما نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که در این رفتار تأثیرگذار است شفاف سازی در مصرف مالیات است.

وی با اشاره به اینکه ما باید اثبات کنیم که عدالت مالیاتی را رعایت می‌کنیم ادامه داد: سه درصد از محل ارزش افزوده به شهرداری پرداخت می‌شود و در شهر هزینه می‌شود که این مسأله در رفتار مالیاتی مردم موثر است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: سال گذشته ۱۲۳ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها‌ و دهیاری‌ها پرداخت کردیم خاطرنشان کرد: 

همه باید اظهارنامه ارائه دهند

وی گفت: معافیت مالیاتی در قانون جدید مالیاتی برداشته شده و نرخ صفر ذکر شده است به طوری که همه افراد از جمله هنرمندان صنایع دستی باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند تا همه فعالیت‌ها شفاف شود و در غیر این صورت مالیات اخذ می‌شود.

دلشادی گفت: در حوزه فرار مالیاتی نیز در استان همدان مسائل حادی وجود ندارد به طوری که در چند ساله گذشته تنها ۶ نفر به دلیل فرار مالیاتی شناسایی شدند که به قوه قضاییه معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/89040/

نظر شما