شناسهٔ خبر: 41156699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سایه سنگین کرونا بر برنامه اوقات فراغت تابستانه در قم؛خانواده‌ها نگران تهدیدهای فضای مجازی برای دانش‌آموزان

گروه استان‌ها- شرایط کرونایی مجال برنامه‌ریزی نهادهای متولی امر فراغت را با مشکل مواجه ساخته و حضور دانش آموزان در مکان‌های عمومی محدودشده و درواقع وضعیت موجود بر اوقات فراغت تابستانه به نحو بارزی سایه افکنده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، امروز اهمیت اوقات فراغت در شکل‌گیری شخصیت فرزندانمان بر کسی پوشیده نیست و این موضوع با شروع فصل تابستان که فرصت طلایی برای کسب مهارت‌های مختلف شناخته‌شده، رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد، به‌گونه‌ای که تمام دستگاه‌های متولی اوقات فراغت با برنامه‌ریزی منسجم وارد عمل شده تا روزهای ماندگاری را برای دانش آموزان رقم بزنند.

این روزها شرایط حاکم بر کشور به‌نوعی تمام موقعیت زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده که اوقات فراغت تابستانه نیز از این قاعده مستثنا نمانده است، درواقع شرایط کرونایی مجال برنامه‌ریزی نهادهای متولی این امر را گرفته و امکان حضور دانش آموزان در مکان‌های عمومی محدودشده و بااین‌حال می‌توان گفت وضعیت موجود بر اوقات فراغت تابستانه به نحو بارزی سایه افکنده است.

بااین‌وجود دیدگاه‌های متنوعی درزمینهٔ نحوه فعالیت پایگاه‌های تابستانه و برنامه‌ریزی در راستای تحقق اوقات فراغتی مؤثر و باکیفیت برای دانش آموزان وجود دارد که بر همین اساس با تعدادی از والدین دانش آموزان و مسئول متولی این امر در حوزه آموزش و پرورش استان به گفت‌وگو پرداختیم تا از نظرات و پیشنهاد‌های سازنده آن‌ها در این مسیر بهره‌مند شویم.

مادر دانش‌آموز 12 ساله قمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، نسبت به حضور فرزند خود در محیط‌های عمومی به‌ویژه مدرسه ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: از طرفی حضور در مکان‌های عمومی و از طرفی دیگر استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسیار نگران‌کننده شده چراکه سلامت جسم و روح دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لزوم کیفیت سازی فعالیت‌های شبکه اجتماعی دانش آموزان

وی در ادامه با اشاره به اهمیت کیفیت بحث اوقات فراغت تابستانه افزود: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و ظاهراً ادامه‌دار بودن این بیماری به نظر می‌رسد که باید متناسب با شرایط برنامه‌ریزی دقیق و مناسبی از مهارت‌ها و علوم مختلف در فضای مجازی آماده‌سازی شود.

مادر دیگری با تأکید بر معایب استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و از پی آن عدم تحرک دانش آموزان تصریح کرد: متولیان و کارشناسان این عرصه باید با برنامه‌ریزی، سطح کیفیت مهارت‌های دانش آموزان را بالابرده و درزمینهٔ فعالیت‌های جسمانی حرکتی نیز راهکاری بی اندیشند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به شرایط منطقه‌ای هر استان در تعیین وضعیت برگزاری برنامه‌های فراغت اظهار داشت: برنامه‌های اوقات فراغت تابستانه که تحت تأثیر بیماری کرونا هستند با توجه به شرایط منطقه‌ای خود، استان‌هایی که وضعیت سفید و زرد داشته‌اند با طرح موضوع به شورای آموزش و پرورش جواز برگزاری پایگاه‌ها را دریافت می‌کنند.

نقش کلیدی اوقات فراغت بر شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان

ناصر حمزه‌ای با توجه به کسب جواز وزارتخانه در برگزاری کلاس‌های حضوری و مجازی تصریح کرد: نامعلوم بودن وضعیت بهداشتی و در این مورد لزوم دریافت مجوز از استانداری فعالیت حضوری دانش آموزان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی طرح تابستانه امسال را با موضوع هر دانش‌آموز یک مهارت معرفی کرد و افزود: در صورت فعالیت‌های حضوری در پایگاه‌های تابستانه، تمام پروتکل‌های بهداشتی به‌طور دقیق رعایت خواهد شد که دراین‌بین پایگاه‌های مجازی نیز باقوت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته حمزه‌ای با توجه به وضعیت موجود مقیاسی برای حضور دانش آموزان وجود ندارد چراکه احتیاط برخی از خانواده‌ها نیز دراین‌بین مزید بر علت شده درواقع برخی از رشته‌های موردعلاقه دانش آموزان لزوماً حضوری هستند و همین امر احتمال ریزش فعالیت پایگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

آمادگی پایگاه‌های تابستانه برای پرکردن اوقات فراغت

وی با اشاره به فعالیت پایگاه‌های تابستانه گفت: در صورت توافق همانند سال‌های گذشته تعداد 70 سالن ورزشی، 11 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 14 دارالقرآن، 4 پژوهش سرا و خانه علوم و فنون استان و در صورت تمایل مدیران، مدارس نیز آماده ارائه خدمات به دانش آموزان هستند.

حمزه‌ای در پایان با اشاره شرایط موجود یادآور شد: در صورت مجازی بودن پایگاه‌ها برنامه‌ریزی مناسبی با توجه به رشته‌های مختلف علمی، هنری و فرهنگی تدارک دیده‌شده که امیدواریم بازخورد و نتیجه مورد انتظار در این زمینه حاصل شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت اوقات فراغت دانش آموزان و لزوم برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه فعالین این حوزه باید با قدری تأمل وارد عمل شوند چراکه کیفیت برنامه‌های فراغت نقش کلیدی در شکل‌گیری شخصیت و آینده دانش آموزان ما خواهد داشت.

گزارش از الهام پناهی فر

انتهای پیام/454/ ع

نظر شما