شناسهٔ خبر: 41156668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خانه باغ‌ها، چاه‌های ویلی که آب روستاهای بوشهر را می‌بلعند

بوشهر- ایرنا- احداث خانه باغ‌ها پدیده‌ای است که در یک دهه اخیر توسط عده‌ای متمول و یا افراد صاحب نفوذ برای تفریح و خوشگذرانی تعطیلات آخر هفته و برگزاری دورهمی‌ها و برخی مراسم در حاشیه روستاهای استان بوشهر رواج یافته‌است، این باغ ویلاها که دارای درختان زیاد و استخر و غیره هستند، هر کدام همانند چاه ویل بخش عمده سهمیه آب روستاها را می‌بلعند و روستائیان را تشنه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

استان گرم و خشک بوشهر یکی از محدودترین استان‌های کشور است که به علت تداوم خشکسالی‌های طولانی مدت یک دهه گذشته، منابع آبی زیر زمینی آن به علت برداشت بی‌رویه به شدت کاهش یافته و یا از دست رفته‌است و وابستگی شدید به منابع آب استان‌های همجوار دارد.

هم‌اکنون در این شرایطی که براساس آمارها ۸۰ درصد از آب آشامیدنی مورد نیاز استان بوشهر از استان‌های دیگر شامل ۶۰ درصد از استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲۰ درصد از شهرستان کازرون استان فارس تامین می‌شود، با پدیده نوظهوری به نام باغ ویلا و خانه‌باغ نیز روبرو شده‌است.

چند سالی است که برخی افراد متمول و صاحب نفوذ برای استراحت و خوشگذرانی تعطیلات آخر هفته در خانه‌باغ‌ها اقدام به کاشت درختان مرکبات و احداث استخر شنا کرده‌اند که برای آبیاری درختان و پرکردن استخر بخش قابل توجهی از آب روستاها را مصرف می‌کنند.

مصرف آب خانه باغ‌ها نسبت به اهالی روستا بسیار بالا است و می‌توان گفت بخشی مهم از سرانه آب روستائیان نصیب تفریح عده‌ای خاص می‌شود و در شرایطی که مردم با توجه به شیوع بیماری کرونا به آب بهداشتی نیاز دارند  انصاف نیست که آب آشامیدنی بهداشتی صرف آبیاری درختان و شنای عده‌ای خاص شود.

بیشترین خانه باغ‌های استان بوشهر در شهرستان‌های تنگستان و گناوه قرار دارند و آب آشامیدنی این مناطق را که با هزاران مشکل تامین می‌شود و هفته‌ای ۲ ساعت اگر مشکلی در شبکه به وجود نیاید در اختیار مردم قرار می‌گیرد صاحبان خانه‌باغ‌ها براحتی سهم آنها را می‌بلعند.

تشنگی روستائیان به قیمت تفریح عده‌ای خاص 

یکی از روستائیان گورک سادات شهرستان تنگستان گفت: سال‌ها است که افراد متمول و پولدار با ساخت ویلاها و خانه باغ‌های مجلل در همسایگی روستاهای این منطقه همچون میهمانی ناخوانده و بدون هراس از قانون به دور از انصاف بر سر اندک آب موجود در شبکه روستاهای این منطقه آوار شده و این مایه حیات را برای تفریح و خوشگذرانی خود مصرف می‌کنند.

عباسعلی سلیمانی افزود: درشرایطی که سهم مردم روستا شاید هفته‌ای ۲ تا ۳ ساعت آب است این سهم ناچیز نیز بیشتر نصیب خانه باغ‌ها و آبیاری درختان، احشام و پرکردن استخرها می‌شود.

وی اضافه کرد: در حالی که مردم در تامین آب آشامیدنی خود با مشکل روبرو هستند وجود ۵۰ اصله نارنج و لیموترش در یک خانه باغ که نیازمند حجم بالایی از آب برای آبیاری آنها است، هیچ توجیهی ندارد.

سکینه گورکی یکی دیگر از روستائیان بخش ساحلی تنگستان گفت: دور از انصاف است که اندک آب اختصاص یافته به روستائیان در این شرایط سخت کم آبی صرف مصارف غیر آشامیدنی عده‌ای از افرادی شود که تنها برای استراحت آخر هفته خود به روستا می‌آیند.

وی اضافه کرد: در هریک از این خانه باغ‌ها ده‌ها اصله درخت کاشته شده و استخر شنا وجود دارد که از آب آشامیدنی که حق روستائیان است برای آبیاری این درختان و پرکردن استخر استفاده می‌شود.

گورکی بیان کرد: به تازگی باتوجه به مشکل کم آبی بویژه در روستاهای شهرستان تنگستان با تلاش مسئولان دست این افراد از منابع آب روستا قطع شده و به این صورت تا حدودی مردم به آرامش رسیده‌اند.

عضو شورای شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان گفت: معضل خانه باغ ها چندین سال است که گریبانگیر مردم تنگستان شده و بیشترین تمرکز آنها از گورکات تا دلوار است.

عباس صبوری افزود: در روزهای اول افراد خانه‌ای برای استراحت آخر هفته خود ایجاد می‌کردند اما امروز همان خانه ها تبدیل به باغ ویلا شده و در آن استخر و درختان زیادی کاشته شده که از آب آشامیدنی که حق مردم منطقه است برای آبیاری درختان و پرکردن استخر استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: این اقدام باعث شده بسیاری از مردم روستا نتوانند در زمان آبگیری از آبی که حق آنها است و شاید در هفته بیش از چند ساعت نباشد استفاده کنند این درحالی است که صاحبان باغ ویلاها با ابزارهایی که دراختیار دارند سهم بیشتری از این آب را از آن خود می‌کنند.

صبوری گفت: در شرایطی که آب برای مردم این شهرستان بویژه روستائیان کیمیا است عده‌ای برای استراحت خود و داشتن فضایی شاد آب آشامیدنی مورد نیاز مردم را صرف آبیاری درختان آب بر و احشام و پرکردن استخر برای سنا  می‌کنند که این ظلم و جفای بزرگی در حق مردم است.

وی یادآور شد: این شرایط در حالی رقم می‌خورد که زنان سالمند روستا باید با سطل از آب انبار آب مورد نیاز خود را تامین کند.

صبوری گفت: هرچند ممکن است با استفاده از ابزار زور و قانون برای مدتی جلو ساخت وساز باغ ویلاها گرفته شود اما این به تنهایی کارساز نیست و امتناع از ساخت باغ ویلا باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط سخت بی آبی و تابستان گرم و نیاز بیشتر مردم به آب برای مصارف بهداشتی با توجه به شیوع ویروس کرونا انصاف نیست که خانه باغ‌ها به صورت ناجوانمردانه آب آشامیدنی مورد نیاز مردم را مصرف کنند.

از احداث خانه باغ‌ در تنگستان ممانعت می‌شود

فرماندار تنگستان گفت: این شهرستان با پنج هزار و ۵۰۰ خانه باغ بیشترین باغ ویلاهای استان بوشهر در محدوده شهری و روستایی را دارد.

عبدالحسن رفیعی پور افزد: ۹۰ درصد از این خانه باغ‌ها در منطقه گورکات هستند که از ۲۰ سال گذشته تاکنون احداث شده و با تلاش صورت گرفته از سال ۹۷ تاکنون با حکم دادستانی ۷۰ خانه باغ تخریب شده‌است.

وی اضافه کرد: درگذشته صاحبان خانه باغ‌ها برق موقت و به صورت غیر مجاز از شبکه اصلی آب می‌گرفتند اما به تازگی با تمام توان و تلاش سعی شده جلو ساخت و ساز خانه باغ‌ها گرفته شود.

رفیعی‌ پوربیان کرد: با تاکید مدیریت ارشد استان بوشهر امسال تاکنون انشعاب آب ۴۰۰ خانه باغ در این شهرستان قطع شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: یکی از علت‌های اصلی کاهش آب در شهرستان تنگستان بویژه در دلوار وجود خانه باغ‌ها است و بیشتر آب تولیدی صرف تفریح آخر هفته عده‌ای خاص می‌شود.

رفیعی پوراضافه کرد: با توجه به افزایش روزانه ۳ تا ۴ هزار مترمکعب در روز از شبکه خط کوثر، نوسازی خط انتقال و خط شبکه داخلی بویژه در روستاهای جنوبی و قطع انشعاب‌های غیر مجاز در زمان حاضر وضعیت آبرسانی به روستاهای شهرستان تنگستان بهتر شده‌است.

قطع آب خانه‌باغ‌ها باید قاطع و بدون توجه به مسئولیت و جایگاه صاحبان آنها اجرا شود

بخشدار دلوارگفت: تجمع خانه باغ‌ها بعد از تاسیس شهر جدید عالی شهر بعنوان یکی از شهرهای جدید استان که در حوزه استحفاظی بوشهر ولی در قلب تنگستان قرار دارد شروع شد.

حسن درویشی افزود: در حاشیه شهر جدید عالیشهر روستاهای گورکات قرار دارند که افراد بعد از شکل گیری عالی شهربیشتر خانه باغ‌ها در این محدوده تاسیس شدند.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته تمام تلاش مدیریت ارشد استان با کمک دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی ،منابع طبیعی و راه شهرسازی مبنی بر ممانعت از رشد فزاینده پدیه نوظهور خانه باغ هاست.

درویشی اضافه کرد: براین اساس به خانه باغ‌هایی که خارج از طرح هادی روستایی باشد انشعاب آب و برق داده نمی‌شود چرا که این خانه باغ‌ها سهم قابل توجهی از آب، برق و گاز روستاها را از آن خود می‌کنند و این ظلم به روستانشینان است.

وی گفت: براین اساس ازتابستان سال گذشته تاکنون قرار براین بوده که انشعاب‌های اصلی خانه باغ‌ها قطع و اگر واحدی مجوزدار باشد از طریق تانکر به آنها آبرسانی شود.

درویشی اضافه کرد: در این کم آبی رفع تشنگی مردم و تامین آب مورد نیاز برای انجام امور جاری آنها نسبت به آبیاری درختان مرکبات خانه باغ‌ها اولویت دارد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی روستاهای این شهرستان هر۲ ماه یک ساعت آب ندارند که مجبور به خرید آب از طریق تانکرهای آبرسانی و برخی دیگر از روستاهای بخش ساحلی از آب خروجی کولرهای گازی استفاده می‌کنند.

وی در باره انشعاب آب خانه باغ‌های تنگستان ادامه داد: قطع انشعاب آب خانه باغ‌ها در شهرها و روستاهای تنگستان باید بدون در نظر گرفتن مسئولیت و جایگاه افراد قطع تا آب روستاها تامین شود.

قطع انشعاب آب ۱۶۰۰ خانه‌باغ در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با همکاری نهادهای نظارتی تاکنون یکهزار و ۶۰۰ انشعاب آب خانه باغ در مناطق مختلف این استان قطع شده‌است و این سیاست همچنان ادامه دارد.

عبدالحمید حمزه پور افزود: آب آشامیدنی تامین شده متعلق به روستائیان است و انتظار می‌رود در این تابستان گرم و در شرایطی که میزان مصرف مشترکان با توجه به شیوع ویروس کرونا افزایش یافته برای مصارف اصلی آشامیدنی و بهداشتی استفاده شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر برخی افراد با ایجاد خانه‌باغ از آب آشامیدنی که با هزاران سختی تامین شده برای آبیاری درختان و احشام استفاده می‌کنند این درحالی است که این آب حق روستائیان است

حمزه پور گفت: وظیفه شرکت آب و فاضلاب تامین آب آشامیدنی و بهداشتی در محدوده قانونی شهرها و روستاهاست به همین دلیل آبیاری درختان خانه باغ‌ها در وظیفه ما نیست باید با این انشعاب‌ها برخورد قانونی شود..

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در این شرایط روستاهایی  با کمبود شدید آب در استان وجود دارد پسندیده نیست از این آبی که با هزاران زحمت تامین می‌شود برای مصارفی به غیر از آشامیدنی و بهداشتی استفاده  شود.

حمزه پور اضافه کرد: سرانه مصرف آب آشامیدنی برای هر نفر ۲۰۰ لیتر در شهرها و ۱۴۰ لیتر در روستاها در نظر گرفته شده‌است که خانه باغ‌ها به دلیل دارا بودن ۵۰ تا ۱۰۰ اصله درخت مرکبات و داشتن استخر آب زیادی مصرف و سرانه برخی روستاهایی که تجمع خانه باغ در آنها زیاد است درحالی افزایش می‌یابد که بیشتر روستائیان از کم آبی در رنج هستند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر روستاهایی وجود دارد که سرانه مصرف آنها به جای ۱۴۰ به ۵۰۰ تا ۷۰۰ لیتر می‌رسد که این آب بیشتر سهم خانه باغ‌ها و آبیاری درختان و استخرها می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به عزم راسخ مدیریت این استان در زمینه قطع انشعاب خانه باغ‌ها و اقدام آنان برای تامین آب از طریق تانکر براساس مصوبه مدیریت بحران این شرکت، هزینه تامین آب با تانکر برای مصارف غیرضروری نظیر باغ ویلاها از هفت به ۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

حمزه پورافزود: در زمان حاضر شبکه توزیع مناسبی در کل استان بوشهر وجود دارد و در بخش زیرساخت‌ها نیز گام‌های موثری برای آبرسانی به دورترین مناطق شهری و روستایی انجام شده‌است.

وی اضافه کرد: بیشترین آب تانکرها برای مصرف خانه باغ‌ها استفاده می‌شود این درحالی است که شرکت آب و فاضلاب هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد و تنها وظیفه این شرکت در این تابستان گرم که روستاها در مضیقه آب هستند تامین آب روستاهاست و هیچ مسئولیتی در مقابل خانه باغ‌ها ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: هزینه خرید هر مترمکعب آب از آب‌شیرین‌کن‌ها ۱۶ هزار تومان است که برای استفاده مردم شهرها و روستا طبق همان تعرفه یارانه‌ای اما برای مصارف غیرضروری به قیمت واقعی است.

وی یادآور شد: صنایع یا افرادی که خواستار استفاده از آب آشامیدنی برای ساخت و ساز مجاز و ضروری هستند باید از طریق بخشداری اقدام کنند.

حمزه پور تاکید کرد: درست نیست آبی که با این سختی برای استان تامین می‌شود و حق مردم روستا است نصیب خانه باغ‌ها و آبیاری درختان، احشام و آبگیری استخرهای موجود در خانه باغ‌ها شود.

وی ادامه داد: پس از قطع انشعاب آب باغ ویلاها، برخی از صاحبان خانه باغ‌ها اقدام به خرید آب با تعرفه یارانه‌ای و حمل با تانکر می‌کردند که طبق مصوبه شورای تأمین استان بوشهر هیچ‌گونه آبی به خانه باغ‌ها داده نمی‌شود و فروش آب به موارد غیر ضروری با قیمت واقعی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در مورد عشایر و سایر مناطق روستایی که مشکل تامین آب دارند با تائید بخشدار آب مورد نیاز آنها به همان قیمت دولتی تامین می‌شود و نگرانی در این زمینه نیست.

وی  با بیان اینکه جای خانه باغ در بوشهر نیست تاکید کرد: جای خانه باغ در بوشهر نیست و هدف ما از افزایش قیمت آب ایجاد عامل بازدارندگی و جلوگیری از پیشروی پدیده‌ای به نام خانه باغ است که وجود آنها در هر منطقه باعث بلعیدن آب آن منطقه و با قطع آب خانه باغ‌ها آب مورد نیاز روستاها تامین می‌شود.

نظر شما