شناسهٔ خبر: 41156625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرقت ناکام ۱۵ هزار میلیاردی از یک بانک در سیرجان

دادستان سیرجان گفت: اعضای یک باند مخوف بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی زمانی که قصد خارج‌کردن ۱۵ هزار میلیارد تومان از حساب‌های بانکی را داشتند، گرفتار مأموران وزارت اطلاعات شدند.

صاحب‌خبر -

سرقتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محسن نیک‌ورز دادستان سیرجان در رابطه با سرقت  ۱۵ هزار میلیاردی از یک بانک در سیرجان گفت: اعضای یک باند مخوف شامل  ۷ مهندس و متخصص آی‌تی از مدتی قبل با تهیه خانه‌ای در شهرستان سیرجان در آنجا جمع شده بودند تا نقشه سرقت تاریخی را عملی کنند.

نیک ورز تصریح کرد: آن‌ها که می‌دانستند با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در سیرجان، حساب‌های بانکی آن‌ها گردش زیادی دارد، این شهر را برای اجرای نقشه‌شان انتخاب کرده بودند و تصور می‌کردند که هرگز رازشان فاش نخواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب سیرجان افزود: برخی اعضای این باند از متخصصان حرفه‌ای آی‌تی بودند که بعضا در گذشته با شبکه بانکی کشور ارتباط کاری و از این طریق با سیستم‌های بانک مورد نظرشان آشنایی کامل داشتند.

او اظهار داشت: آن‌ها با اقدامات فنی بسیار پیچیده و دقیق و از طریق هک و اختلال در سیستم بانکی، توانسته بودند نقشه خود را تا مراحل پایانی پیش ببرند، اما در آخرین مرحله ناکام ماندند.

او گفت: سیستم بانکی کشور به‌گونه‌ای است که در زمان انتقال مبالغ بالا، این انتقال به شیوه مرحله‌ای انجام می‌شود و در اجرای هر مرحله، تأیید مسئولان بانک ضروری است، با این حال متهمان با استقرار در سیرجان و نفوذ به شبکه بانکی و ایجاد اختلال در سیستم بانک، توانسته بودند با شناسایی چند حساب، مراحل جابه‌جایی پول و تأیید این مراحل را به‌صورت غیرمجاز طی کنند، اما در آخرین گام که می‌خواستند پول را برداشت کنند، حین عملیات در سیرجان بازداشت شدند.

او اظهار کرد: متهمان از قبل و با شناسایی چند صرافی بزرگ در ترکیه، مقدمات اجرای نقشه‌شان را عملی کرده بودند و قرار بود بعد از خروج ۱۵ هزار میلیارد تومان از حساب‌های بانکی، این مبالغ از طریق حساب صرافی‌ها به ترکیه منتقل شود که خوشبختانه پیش از آخرین مرحله و انتقال پول به حساب‌های مورد نظر، نقشه‌شان ناکام ماند.

نیک‌ورز گفت: مأموران اطلاعات که از مدتی قبل و در جریان بررسی‌های اطلاعاتی در جریان فعالیت این باند قرار گرفته بودند، با استقرار در سیرجان و زیر نظر گرفتن عملیات‌های بانکی توانستند در آخرین لحظات عملیات این باند را ردگیری و آن را خنثی کنند.

به گفته دادستان سیرجان، متهمان پرونده اهل مناطق مختلف کشور هستند که ۷ نفر در این رابطه در سیرجان دستگیر و دیگر همدستان آن‌ها جمعا به تعداد ۱۵ نفر در شهر‌های خوزستان، تهران، مشهد، کرج، آمل و ... دستگیر و به زندان سیرجان منتقل شدند.

این مقام قضایی ضمن تقدیر از اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) تصریح کرد: یکی از متهمان اهل سیرجان است، اما در زمینه فنی دخالتی نداشته و فقط میزبان دیگر متهمان بوده است و در زمینه اسکان و پذیرایی با آن‌ها همکاری می‌کرده است.

به گفته او پرونده هر ۱۵ متهم این ماجرا به اتهام اخلال در نظام پولی و بانکی کشور در دادگاه انقلاب سیرجان در حال رسیدگی است.

انتهای پیام/س

نظر شما