شناسهٔ خبر: 41155909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سنندج:

یک بهله سارگپه پابلند توسط آتش نشانان سنندجی نجات یافت

سنندج - رئیس اداره حفاظت محیط زیست سنندج گفت: آتش نشانان منطقه چهار این شهرستان، یک بهله سارگپه پابلند را پس از نجات در منطقه مسکونی به اداره حفاظت محیط زیست سنندج تحویل دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، فواد مصطفی نژاد اظهار داشت: این پرنده شکاری با گرفتار شدن در منطقه مسکونی این شهر با تلاش آتش نشانان منطقه چهار نجات پیدا کرد و با تماس با اداره حفاظت محیط زیست، مأموران یگان حفاظت این پرنده را تحویل گرفتند.

وی افزود: این پرنده پس از تحویل با معاینات انجام شده توسط دامپزشک مجموعه، تشخیص بر ضعف و دهیدراته بودن درجه یک پرنده (کمبود شدید آب بدن) داده شد و برای پایداری شرایط طبیعی، آب و غذا در اختیار پرنده قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سنندج ادامه داد: پس از معاینه مجدد و سنجش میزان توانایی، توسط نیروهای این اداره به زیستگاه طبیعی انتقال یافته و پس از اطمینان از سلامت جسمی و توان پرواز، رها سازی و به دامن طبیعت بازگردانده شد.

مصطفی نژاد یادآور شد: سارگپه پابلند از جمله پرندگان شکاری اندمیک استان بوده و با تغذیه از پستانداران کوچک، خزندگان و حشرات بزرگ نقش بسیار مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کند این گونه در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.

گفتنی است سارگپه پا بلند ۶۰ تا ۶۶ سانتی متر طول دارد و هم اندازه کورکور سیاه است، با این تفاوت که دم و بال‌هایش بلندتر است و دو لکه سیاه در زیر بال‌ها دارد و رنگ پر و بال این پرنده بسیار متنوع است و به رنگ‌های قهوه‌ای کمرنگ تا بلوطی خرمایی و سیاه دیده می‌شود.

این پرنده شکاری که تنوع رنگی زیادی دارد معمولاً از روی عادت‌های رفتاری، ژست‌های نشستن و گردن باریک ترش نسبت به سایر سارگپه ها قابل شناسایی است و طرح کلی بدنش قهوه‌ای رنگ با خال های سفید، قهوه‌ای تیره و سیاه بر روی سطح پشتی، کمر و بال‌هایش است.

سارگپه پا بلند در دشت‌های وسیع، نواحی نیمه بیابانی، کوهستان ها و مناطق بی درخت به سر برده و معمولاً روی زمین و گاهی نیز روی تک درخت‌ها آشیانه می‌سازد.

نظر شما