شناسهٔ خبر: 41155517 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

خطر مواد مخدر کمتر از کرونا نیست

زهرا حمیدی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: خانواده‌ها باید توجه کنند که خطر مواد مخدر کمتر از کرونا نیست و امروزه یکی از پنج آسیب مهم، مواد مخدر است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا حسنی مقدم، امروز دوشنبه ۱۶ تیر در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اظهار کرد: در جهان سنین ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به اعتیاد بالغ بر ۲۷۱ میلیون نفر بوده و نرخ شیوع اعتیاد ۵.۵ درصد است.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: در دنیا انواع مواد مخدر و روان گردان‌ در حال افزایش است و اکنون بالغ بر ۸۰۰ نوع مواد مخدر در جهان وجود دارد.

حسنی مقدم ادامه داد: سال گذشته حدود ۴۰۰ نفر از معتادان متجاهر در سطح استان توسط نیروی انتظامی دستگیر و به مراکز درمان تبصره دو ماده ۱۶ انتقال پیدا کردند.

وی با بیان اینکه اکنون پنج بیمارستان در سطح استان کار درمان کودکان معتاد را انجام می‌دهند، تصریح کرد: امروزه مواد مخدر به یک ابزار سیاسی و اقتصادی علیه دولت‌ها و حاکمیت‌ها از جمله جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، در راستای اقدامات مقابله با مواد مخدر بالغ بر ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است، اظهار کرد: میزان تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰۱ در کشور افغانستان ۲۰۰ تن بوده و اکنون به بیش از ۹ هزار تن رسیده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۹۵۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شده که در استان قریب ۵۰ تن بوده است، افزود: اولین برنامه پیشگیری و فرهنگی در این حوزه، توقف ورود جدید افراد به حوزه مواد مخدر بوده و حوزه درمان و کاهش آسیب در قدم بعدی است.

حسنی مقدم با اشاره به سود سرشار و سرسام آور که از این راه نصیب قاچاقچیان می‌شود، اظهار کرد: اقدامات باید موثر باشد تا بازدارندگی ایجاد کند و اکنون آنچه در رابطه با مقابله در حال انجام است باعث شده رشدی در کشفیات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه چشم انداز خوبی ترسیم شده و امیدواریم این برنامه‌ها تاثیر خود را بیشتر بگذارد، تصریح کرد: طرح یاریگران زندگی از سال گذشته ابلاغ شده و در سال جاری یکی از برنامه‌های در اولویت است‌.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: در این طرح در بحث پیشگیری با کمک دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای افزایش سطح آگاهی مردم فعالیت‌هایی انجام شده است که برای ادامه فعالیت نیازمند هم افزایی دستگاه‌ها و مردم است.

حسنی مقدم با بیان اینکه امروزه حتی مواد مخدر سنتی نیز آلوده به سرب بوده و سهم مهلکی برای بدن است، تصریح کرد: امروزه شبکه‌های مجازی به شدت در حال تبلیغ مواد مخدر هستند و اقبال زبادی از سوی نوجوانان و جوانان به این شبکه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروزه سطح دسترسی به مواد مخدر در استان پایین‌ترین سطح در کشور است، تصریح کرد: خانواده‌ها باید توجه کنند که خطر مواد مخدر کمتر از کرونا نیست و امروزه یکی از پنج آسیب مهم، مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۷۷ فرد معتاد زیر ۱۸ سال در استان درمان شده‌اند، یادآور شد: اکنون ۸۶ مرکز درمان و کاهش آسیب در سطح استان فعالیت دارند که ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر تحت پوشش این مراکز هستند.

انتهای پیام

نظر شما