شناسهٔ خبر: 41155390 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کام تلخ گلستانی‌ها از بازگشت کرونا

گرگان - ایرنا - افزایش شمار مبتلایان گلستانی کرونا به ۶۵۰ نفر، پیشی‌گرفتن آمار بستری بیماران از ترخیص‌شدگان و افزایش روزانه جان‌باختگان کرونا سبب شد خبر اعمال محدودیت‌های جدید کام مردم استان را تلخ کرده و عزم مردم و مسوولان را برای مقابله با این بیماری جزم کند.

صاحب‌خبر -

اعلام کاهش تعداد مبتلایان و جان باختگان و وضعیت با ثبات کرونا در استان کافی بود تا مردم خسته از محدودیت های اجتماعی و قرنطینه طولانی با کنار گذاشتن پروتکل های بهداشتی بدون رعایت توصیه ها به کوچه و بازار آمده، به مسافرت بروند، در مجالس عزا و عروسی شرکت کنند و با برگشتن به زندگی عادی خود و اطرافیان را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دهند.

همین اشتباه کافی بود تا تعداد بستری شدگان مشکوک به کرونا در گلستان از ۱۳۰ نفر در سه هفته گذشته به ۶۵۰ نفر در نیمه تیرماه برسد، بیمارستان های شرق استان از بیماران لبریز شود و دوباره گلستان در آستانه وضع قرمز قرار بگیرد.

به دلیل همین اتفاقات بود که ستاد استانی مقابله با کرونا دیروز یکشنبه محدودیت های جدید اعمال کردند.

در این پیوند دادستان عمومی و انقلاب گرگان از برخورد قضایی با تهدیدکنندگان سلامت شهروندان و افراد بی توجه به رعایت بهداشت عمومی خبرداد.

سیدرضا سید حسینی گفت : بی مبالاتی مردم در اماکن عمومی که منجر به تهدید سلامت سایر شهروندان شود از سوی دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.

وی گفت: رستوران ها و سایر مراکزی که با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند، در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی پلمب خواهند شد.

فرماندار گنبدکاووس هم گفت: به دلیل افزایش تعداد بیماران کرونایی و کمبود تجهیزات احتمالا در چند روز آینده شاهد کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان های این شهر بوده و نگران این شرایط و تبعات ناشی از آن هستیم.

عبدالقدیر کریمی از دانشگاه علوم پزشکی و اداره صنعت معدن و تجارت گلستان خواست به فکر چاره برای حل این مشکل باشند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: در شهرستان ها به فرمانداران اختیار داده شود تا محدودیت هایی در ساعت کار و نفرات اداراتی که کارکنان آنها به کرونا مبتلا شده اند، اعمال کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان نیز گفت : تعزیرات حکومتی استان آمادگی دارد در کنار کارشناسان بهداشت، گشت های سیار را برای برخورد با متخلفانی که مصوبات ستاد استانی کرونا را جدی نمی گیرند راه اندازی کند.

حسین نجف‌زاده بیان کرد: تعزیرات حکومتی به عنوان عضوی از شورای قضائی در برخورد با متخلفان به صورت جدی وارد خواهد شد.

محمدجواد کبیر مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفت: تداوم برخی فعالیت های اقتصادی به دلیل مشکلات مردم و تامین نیاز سایر شهروندان ضروری است اما این اقدام نباید به مفهوم نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: به طور میانگین روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری شده و ۶۵ تا ۷۰ بیمار کرونایی بهبود یافته نیز مرخص می شوند که بیشتر افراد مبتلا را مردان بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند.

به گفته عبدالرضا فاضل در ۲ هفته اخیر به طور میانگین روزانه ۷ بیمار کرونایی در گلستان جان خود را از دست دادند.

رعایت نکردن فاصله اجتماعی، استفاده نکردن از ماسک، اصرار به برپایی تجمعات غیر ضروری و بی تفاوتی در رعایت پروتکل های و دستورالعمل های بهداشت فردی در اماکن عمومی سبب شده تا دوباره انتقال ویروس کرونا در گلستان و به تبع آن مبتلایان و جانباختگان ناشی از شیوع این بیماری در هفته های اخیر افزایش یابد.

در حا حاضر ۱۰ شهر گنبدکاووس، کلاله ، مراوه تپه، مینودشت، گالیکش، کردکوی، آق قلا، بندرگز، ترکمن و گمیشان در وضعیت قرمز و گرگان، علی آباد، رامیان و آزادشهر نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز یکشنبه گفت که تاکنون ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید.

نظر شما