شناسهٔ خبر: 41154997 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل خریداری شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل اعلام کرد: تاکنون بیش از ۷۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان از زارعان شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و مشگین‌شهر خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

حمید صولت روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با بیان این که خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی و نیز اداره کل تعاون روستایی استان اردبیل انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون هر کیلوگرم گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به نرخ تضمینی ۲۵ هزار ریال خریداری می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی ۳۰ مرکز خرید گندم توسط اداره کل تعاون روستایی استان برای عملیات خرید و انبار گندم مازاد بر نیاز کشاورزان بیان کرد: محصول گندم هنگام خرید در سامانه مربوطه ثبت شده و مبلغ محصول خریداری شده نیز از طریق بانک کشاورزی به حساب زارعان گندمکار واریز می‌شود.

او با اعلام این که مبلغ محصول گندم خریداری شده تا آخر ۹ تیرماه تسویه و پرداخت شده است، اظهارداشت: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان مناطق سردسیری استان در شهرستان‌های اردبیل، کوثر، سرعین، نیر، نمین، کوثر و خلخال نیز طی چند روز آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به ادامه روند خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تا اواخر مردادماه ادامه داد: محصول تولیدی کشاورزان به صورت مستمر و بدون تعطیلی خریداری و در سیلوهای تعیین شده ذخیره می‌شود.

صولت تاکید کرد: کشاورزان برای فروش گندم مازاد بر نیاز خود به مراکز خرید عجله نکنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط رطوبت تعیین شده برای محصول، نسبت به تحویل محصول مازاد خود اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، برداشت گندم از مزارع دیم و آبی منطقه گرمسیری مغان در شمال استان اردبیل از حدود یک ماه پیش آغاز شده و عملیات خرید تضمینی محصول مازاد بر نیاز کشاورزان نیز توسط ۳۰ مرکز تعاون روستایی و ۴۴ مرکز شرکت غله و خدمات بازرگانی استان شروع شده است.

امسال نرخ خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان بر اساس تصمیم دولت افزایش ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و هر کیلوگرم گندم به نرخ ۲۵ هزار ریال با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید خریداری می‌شود.

بر اساس اعلام مسوولان، حدود ۳۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره گندم در انبارها و سیلوهای استان اردبیل وجود دارد.

امسال در سطح ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل محصول گندم کشت شده و پیش‍‌بینی می‌شد که میزان تولید امسال به حدود ۵۸۰ هزار تن برسد ولی مزارع گندم استان با شدت گرفتن گرما و باد گرم کم‌سابقه اوایل خردادماه، دچار تنش و کاهش احتمالی تولید شد.

هنوز میزان دقیق خسارت گرمازدگی مزارع و تولید گندم استان مشخص نیست و رقم دقیق آن در شهریور ماه مشخص و اعلام خواهد شد.  

محصول گندم با حدود ۳۰۵ هزار هکتار، با حدود ۵۰ درصد سطوح قابل کشت استان، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل همچنین از خرید چهار هزار و ۵۰۰ تن محصول دانه روغنی کلزا از کشاورزان شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل خبر داد و گفت: هر کیلوگرم محصول کلزا به نرخ تضمینی ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت نشدن مبلغ کلزای خریداری شده به کشاورزان اعلام کرد: موضوع تاخیر در پرداخت مبلغ محصول خریداری شده کلزاکاران استان اردبیل در جریان سفر چند روز پیش وزیر جهاد کشاورزی مطرح و مقرر شد که مبلغ بدهی دولت در این زمینه به زودی پرداخت و با کشاورزان تسویه شود.

برداشت محصول کلزا از حدود یک ماه پیش از سطح هشت هزار و ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی منطقه مغان در شمال استان اردبیل آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که امسال ۱۸ هزار تن محصول کلزا تولید شود.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما