شناسهٔ خبر: 41153681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌وگو با مهر:

چادر مشکی ارزان فعلا در جلسه‌هاست/موازی‌کاری حوزه حجاب را فلج کرد

مریم علی بابایی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور می‌گوید اگر تا به امروز مقوله عفاف و حجاب به نتیجه نرسیده یکی از دلایلش موازی‌کاری‌های نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر_ گروه فرهنگ، امسال با توجه به اپیدمی شدن ویروس کرونا در کشور، برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری لغو شد و در خوشبینانه‌ترین حالت برخی از نمایشگاه برای جبران تعطیلی قرنطینه، به‌صورت مجازی برگزار شد که نمایشگاه انجمن محصولات عفاف و حجاب یکی از آن نمایشگاه‌ها بود. نمایشگاه عفاف و حجاب سال‌های سال است که در نمایشگاه قرآن به صورت جنبی برگزار می‌شد اما امسال کارگروه مد و لباس کشور قرار است اولین نمایشگاه تخصصی عرضه محصولات عفاف و حجاب را برگزار کند. خبرنگار خبرگزاری مهر با سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره این موضوع به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

خانم شفاپور با توجه به اینکه در کشور جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در زمینه عفاف و حجاب برگزار شده اما کارگروه مجدد عنوان نمایشگاه پیش رو در زمینه عفاف و حجاب را به‌عنوان اولین نمایشگاه نام برده است در حالی‌که نمایشگاه مجازی محصولات عفاف و حجاب چند هفته پیش به‌صورت مجازی برگزار شد، این موازی‌کاری‌ها بیشتر به این حوزه لطمه وارد نمی‌کند که هر کسی ولع برگزاری اولین نمایشگاه و… را دارد؟ تفاوت این نمایشگاهی که قرار است برگزار شود با دیگر نمایشگاه‌ها چیست که به عنوان نمایشگاه اول از آن نام بردید؟

همان‌گونه که اشاره کردید به معنای مفهومی این نمایشگاه، اولین نمایشگاه تخصصی عرضه محصولات عفاف و حجاب است که تا به امروز خیلی از افراد و ارگان‌های مختلف جشنواره و نمایشگاه‌هایی را برگزار کردند ولی ابعادی که ما در این نمایشگاه به آن نگاه کردیم در سه قالب است، یکی بعد رقابتی که هیچ نمایشگاه و جشنواره‌ای چنین بخشی را نداشتند، از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بعد علمی آن است که قرار بوده از لحاظ علمی به دستاوردهایمان در این زمینه نگاه کنیم و از مقالات و پژوهش‌های موجود در دانشگاه‌ها که خاک می‌خورند، حمایت کنیم. سوم بحث فروش محصولات عفاف و حجاب است. زمانی‌که می‌گوییم عرضه محصولات، شاید مغازه‌ها هم فروش چنین محصولاتی را داشته باشند اما نوع نگاه ما بسیار متفاوت از آن چیزی است که در مغازه‌ها وجود دارد که طراحان با علم و دانش در این زمینه به طراحی می‌پردازند. با تمام این موارد ما به جرأت می‌توانیم بگوییم که این نمایشگاه، اولین نمایشگاه عرضه محصولات عفاف و حجاب خواهد بود.

ببینید قبلاً در نمایشگاه قرآن بخش جنبی را به عفاف و حجاب اختصاص می‌دادند و به‌عنوان بخش جنبی معرفی می‌شده و بخش اصلی نمایشگاه نبوده است. از همین‌رو با توجه به تقویم که هفته عفاف و حجاب داریم تصمیم گرفتیم که اولین نمایشگاه عفاف و حجاب را طبق تقویم پیش ببریم.

با توجه به اشاره شما به دیگر نمایشگاه‌ها و موازی‌کاری‌ها، باید بگویم که اگر تا به امروز مقوله عفاف و حجاب به نتیجه نرسیده که یکی از دلایلش همین موازی‌کاری‌ها بوده است. به ما گفته‌اند طبق قانون مجلس شورای اسلامی ساماندهی فرهنگ پوشش و مد را به کارگروه مد و لباس واگذار کرده‌اند و ما موظفیم که این حوزه را به ساماندهی برسانیم ولی دستگاه‌ها و دیگر سازمان‌ها بدون هماهنگی ما جشنواره و نمایشگاه برگزار می‌کنند، حداقل کاری که باید انجام دهند دریافت مجوز از ما است اما این کار را انجام نمی‌دهند، بالاخره باید بررسی شود گروه یا انجمنی که قرار است نمایشگاهی برگزار کند مورد تأیید نظام است یا خیر! این حوزه با این موازی‌کاری‌ها فلج شده است.

خیلی‌ها با اسامی دهن پُرکن نمایشگاه یا جشنواره‌ای برگزار می‌کنند که در آخر می‌بینیم با قوانین جامعه و نظام در مغایرت است. بنابراین اگر قرار بر این باشد که ما هر نمایشگاهی دلمان می‌خواهد برگزار کنیم و هیچ‌گونه مجوزی نگیریم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

ما وقتی از حجاب صحبت می‌کنیم همه فراری می‌شوند و واقعاً در این زمینه عملکرد خوبی نداشتیم. من می‌توانم تعریف از حجاب را با سلیقه نوجوانان که به دنبالش هستند تلفیق کنم زمانی‌که این اتفاق رخ دهد فردی که حجاب هم ندارد به این سمت سوق پیدا می‌کند

دستگاه‌های دیگر هم به‌صورت موازی در کنار کارگروه در زمینه عفاف و حجاب فعالیت دارند که بودجه‌های دولتی هنگفتی هم دریافت می‌کنند ولی می‌بینیم که در جامعه هیچ‌گونه خروجی از عفاف و حجاب وجود ندارد، زیرا برنامه‌های خوبی در این زمینه برگزار نشده است.

گویی مقصود آنان از نمایشگاه عفاف و حجاب این است که تمام محصولات بازار را در چند غرفه جمع کنند و بعد اسمش را نمایشگاه عفاف و حجاب بگذارند، این درست نیست، عفاف و حجاب را باید به‌صورت ریشه‌ای بررسی کنیم و نمایشگاهی در خور آن برگزار کنیم.

اینکه می‌گویید به‌صورت ریشه‌ای باید به موضوع عفاف و حجاب بپردازیم یعنی صراحتاً بر روی چه موضوعی باید فوکوس کنیم. این شعار بسیاری از فعالان در این حوزه است که باید به صورت ریشه‌ای و عمیق در این باره کار کنیم.

من اولین کمیته عفاف و حجاب در کارگروه را تشکیل دادم تا اختصاصاً به این موضوع بپردازند، از اساتید زیباشناسی و فلسفه زیباشناختی در این کمیته دعوت کردیم زیرا زمانی‌که از عفاف و حجاب یاد می‌کنیم باید به‌گونه‌ای فلسفه این عنوان زیبا باشد که ما جذب مخاطب داشته باشیم. ما وقتی از حجاب صحبت می‌کنیم همه فراری می‌شوند و واقعاً در این زمینه عملکرد خوبی نداشتیم. من می‌توانم تعریف از حجاب را با سلیقه نوجوانان که به دنبالش هستند تلفیق کنم زمانی‌که این اتفاق رخ دهد فردی که حجاب هم ندارد به این سمت سوق پیدا می‌کند. قطعاً حجاب برتر چادر است اما وقتی از حجاب صحبت می‌کنیم لباس فاخر و پوشیده مطابق با المان‌های ایرانی هم جزئی از آن به حساب می‌آید. ما حتی تصمیم گرفتیم در زیبا شناختی لباس از سوزن دوزی استفاده کنیم تا جذب مخاطب داشته باشیم.

تصمیم‌تان برای ارتقای مبحث «فرهنگ» در حوزه مد و لباس چیست؟ با توجه به اینکه به شدت در این حوزه ضعیف بوده و هستیم، ارائه محصولات به مخاطبان خیلی در حوزه فرهنگ نمایش ندارد و می‌بینیم که باری به هر جهت است!

طبق قانون مجلس کار ساماندهی «فرهنگی» مد و لباس بر عهده ما است، ذیل کارگروه چند دستگاه باید با ما همکاری کنند وزارت صمت، اتحادیه پوشاک، اصناف، صداوسیما و … باید در کنار ما قرار بگیرند تا به رسالتی که قانون برای ما مشخص کرده، برسیم. وقتی در بازار می‌بینیم که انواع و اقسام مانتوهای غیرمتعارف عرضه می‌شود دیگر باید چه‌کار کرد؟ من حتی بررسی کردم که بیشتر این محصولات از مبادی غیرقانونی با قیمت ارزان وارد کشور می‌شود. ما با ستاد مبارزه با کالای قاچاق برای اینکه که جلوی این واردات گرفته شود رایزنی کردیم. زمانی‌که جلوی این واردات گرفته شود مردم به سمت پوشش جامعه خودمان سوق پیدا می‌کنند. اگر دولت ارزی را به پوشاک ایرانی اختصاص دهد تا طراحان در این زمینه طراحی کنند و عرضه داشته باشند مطمئن باشید با تخصیص این سوبسید به کالای ایرانی، مردم می‌توانند آن کالا را خریداری کنند. اتحادیه پوشاک اگر در کنار ما قرار بگیرد و مغازه‌هایی را که در مرکز شهر است را با قیمت مناسب در اختیار طراحان ما قرار دهد که آنان بتوانند محصولاتشان را در معرض نمایش قرار دهند این کمک بسیاری را خواهد کرد اگر تمام این موارد صورت گیرد ما به هدفمان خواهیم رسید.

اگر دولت ارزی را به پوشاک ایرانی اختصاص دهد تا طراحان در این زمینه طراحی کنند و عرضه داشته باشند مطمئن باشید با تخصیص این سوبسید به کالای ایرانی، پوشاکی که قیمت بسیار بالایی دارد صددرصد آن قیمت نصف خواهد شد

چرا چادر مشکی تا این حد گران است؟ چرا تدابیری برای آن اندیشیده نشده؟ برگزاری این نمایشگاه تا چه اندازه برای پیشبرد اهداف در زمینه عفاف و حجاب تلاش کرده است؟

این سوال را باید از وزارت صمت کنید، البته ما پیگیری هم کردیم و جلسات مختلفی را در وزارت کشور که ستاد حجاب و عفاف است داشته‌ایم. در این جلسات پیشنهاداتی داده شد که به چادر ارز دولتی یا نیمایی اختصاص دهیم تا چادر را به عنوان کالایی اساسی ببینیم. باید از لحاظ گمرکی هم تعرفه آن برداشته شود و کارخانجاتی که در این زمینه تولید داشتند ولی به دلیل گرانی‌ها تولیداتشان کم شده را حمایت کنیم این موارد خروجی آن جلسه بود. امیدوارم که معضل گرانی چادر مشکی حل شود.

اگر ستاد کرونا مجوز نهایی را به ما ابلاغ کنند، قطعاً چادر را با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت در نمایشگاه عفاف و حجاب به مردم عرضه خواهیم کرد، همچنین در این نمایشگاه تمام محصولات مرتبط با عفاف و حجاب، لباس‌های پوشیده، چادر مشکی، لوازم مرتبط با عفاف و حجاب، چادر رنگی و… هستند. در نمایشگاه در ۳ بخش برگزار می‌شود، ۲۰ گروه در بخش مسابقه ایده تا اجرا شرکت خواهند کرد و از ۱۸ تا ۲۴ تیرماه از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۱۰ شب است.

نظر شما