شناسهٔ خبر: 41152962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

در آیین افتتاحیه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله مطرح شد؛

فعالیت 167 پایگاه دائمی و بیش از یک هزار پایگاه سیار به منظور غربالگری

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از فعالیت 167 پایگاه دائمی و یک هزار و 123 پایگاه سیار به منظور اجرای برنامة کشوری غربالگری و تشخیص زودرس آمبلیوپی (تنبلی چشم) بین کودکان سه تا شش ساله از 15 تیر تا 15 مهر ماه سال جاری در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

 دکتر فرگل صحاف در مراسم افتتاحیه برنامه غربالگری کشوری و تشخیص زودرس تنبلی چشم که با حضور جمعی مسئولانی از استانداری آذربایجان شرقی، اداره کل آموزش و پرورش و مرکز بهداشت و درمان در بنیاد خیریه ژنتیک سلامت نسل فردا برگزار شد، گفت: این طرح از 24 سال پیش توسط سازمان بهزیستی اجرا می شود و طی این مدت نتایج خوبی به همراه داشته و به تشخیص و درمان اختلالات چشمی در کودکان کمک شایانی کرده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کووید 19 در سال جاری گفت: این برنامه به دلیل شرایط خاص استان، در پایگاه های دائمی و سیار با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با استفاده از 23 دستگاه غربالگری بینایی اجرا می شود و به هیچ وجه معاینه دستی نخواهیم داشت.

دکتر صحاف در تشریح آمار غربالگری سال 98 گفت: سال گذشته حدود 159 هزار کودک معادل 81 درصد کل جامعه هدف  غربال شدند که  96 درصد کودکان سالم تشخیص داده شده و تنها چهار درصد، نیازمند معاینات پزشکی بودند که در مجموع در طی این غربالگری ۵۴۶ کودک دچار تنبلی چشم شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند .

وی با قدردانی از زحمات تمام ارگان های دولتی و بخش خصوصی در اجرای این طرح افزود: اینکه افتتاحیه این برنامه در یک مرکز خصوصی برگزار شده است، نشان از اهمیت همکاری بخش خصوصی با بهزیستی دارد.

دکتر صحاف، ابراز امیدواری کرد: با همکاری تمام ارگان های مربوطه به خصوص صداو سیما و  اداره کل آموزش و پرورش و اطلاع رسانی مناسب اصحاب رسانه به والدین و علیرغم محدودیت های موجود به خاطر پیشگیری از شیوع کووید ۱۹ ، امسال بتوانیم درصد بیشتری از کودکان را غربال کنیم و  شاهد رشد و بالندگی کودکان استان باشیم.

نظر شما