شناسهٔ خبر: 41152893 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

استان‌های قرمز مشکل کمبود ماسک ندارند

صاحب‌خبر -


پریسا عظیمی
خبرنگار
شیب ابتلا و مرگ بواسطه کرونا در کشور طی روزهای اخیر بسرعت بالا رفته ‌است. در خانه ماندن و قرنطینه‌ هر‌چند مؤثر بوده اما ادامه آن امکان‌پذیر نیست، تولید و دسترسی به واکسن هم همین‌طور، اما راه‌ حل مؤثری که می‌گویند میزان ابتلا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد در حال حاضر استفاده از ماسک است که دولت در برخی از مکان‌ها برای استفاده از آن متوسل به اجبار شده ‌است. از زمان اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر استفاده از ماسک در ابتلا به کرونا بی‌تأثیر ‌است تا الان که پویش «من ماسک می‌زنم» به ‌راه‌ افتاده ‌است، پنج ماه می‌گذرد، همین تناقض در تأثیرگذاری ماسک هم شاید دلیلی باشد بر بی‌توجهی اغلب شهروندان در استفاده نکردن از آن. اما از دیروز 15‌تیرماه استفاده از ماسک اجباری شده‌، بالاخره‌ پس از بحث و تبادل‌نظرهای زیاد میان اعضای ستاد ملی کرونا، بنا به دستور ‌رئیس‌جمهوری همه مردم باید در فضاهای شلوغ و پرتردد از ماسک استفاده کنند.
اجبار به استفاده از ماسک قطعاً تأثیر مهمی در میزان تقاضای آن خواهد داشت. میزان تولید ماسک از ابتدای فراگیری تاکنون هم جهش معناداری داشته است. در همان روزهای ابتدایی وقتی ماسک در بازار نایاب شد محتکران، مقصر این کمبود بودند و به‌دنبال آن دستور به ماندن در خانه مورد تأکید مسئولان قرار گرفت. اکنون بار دیگر این مهم اتفاق افتاده که همه در مکان‌های شلوغ و فضای بسته باید ماسک داشته باشند،اما با این امید که دیگر با کمبودی در این زمینه مواجه نشویم. در چند روز اخیر برخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان؛ هرمزگان و خوزستان به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز یا هشدار قرار گرفته‌اند که امید است با توجه با اجباری شدن ماسک کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد و به دغدغه‌ای دیگر تبدیل نشود.
دکتر «فاطمه نوروزیان»؛ مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در این باره به خبرنگار ما گفت: دراوایل شیوع این بیماری مانند برخی از استان‌ها کمبود ماسک داشتیم اما خوشبختانه درحال حاضر در استان در این زمینه مشکلی نداریم. ضمن اینکه قیمت ماسک هم تغییر و نوسان نداشته است.
دکتر«حسین کاملی»، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم با بیان اینکه طی یک ماه گذشته کارگاه تولید ماسک در اهواز راه‌اندازی شده، ادامه داد: این کارگاه روزانه 400 هزار ماسک تولید می‌کند که امید است با این میزان تولید با توجه به استفاده اجباری آن در اماکن عمومی با کمبود مواجه نشویم. وی افزود: البته کمک خیرین و نیروهای جهادی استان هم در تولید ماسک را نباید نادیده گرفت که کمک بزرگی در این زمینه بوده است. دکتر«آرزو فلاحی»، مدیر روابط عمومی علوم پزشکی کردستان هم با اعلام اینکه شهر استان ما هم در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: با کمک بخش خصوصی روزانه 20 هزار ماسک تولید می‌شود که قرار است این تعداد به 500 هزار ماسک در روز افزایش پیدا کند. وی با اشاره به همکاری خیرین و افرادی که خودجوش اقدام به تولید ماسک می‌کنند، افزود: در تعدادی از کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان به هنرجویان آموزش دوخت ماسک داده می‌شود که با آموزش آنها میزان ماسک‌های تولیدی استان بالا خواهد رفت. نیروهای کادر درمان هم با توجه به اینکه از ماسک‌های مخصوص استفاده می‌کنند و اعتبار ماسک آنها به‌طور جداگانه از سوی وزارت بهداشت اختصاص داده می‌شود، تاکنون با کمبودی مواجه نشده‌اند.
درهمین حال دکتر«محمدهادی عباسی»، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با بیان اینکه تاکنون ماسک در داروخانه‌ها به مقدار نیاز مردم موجود بوده؛ اظهار داشت: خوشبختانه با کمک خیرین با تولیدات روزانه ماسک، کمبودی نداریم.
امید است تهیه ماسک به‌دلیل استفاده اجباری از آن در ایام کرونایی کشور که قطعاً میزان تقاضا را در بازار بالا می‌برد، به دغدغه‌ای دیگر برای مردم و مسئولان تبدیل نشود.‌

نظر شما