شناسهٔ خبر: 41152847 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بر اساس نتایج اولیه انتخابات،

حزب حاکم کرواسی با ۷۱ کرسی پیروز انتخابات پارلمانی شد

بلگراد- ایرنا- حزب محافظه‌کار جامعه دمکراتیک کرواسی به رهبری «آندره پلنکوویچ» نخست وزیر، بر اساس نتایج اولیه اعلام شده از انتخابات پارلمانی در ترکیب جدید مجلس کرواسی با ۷۱ نماینده پیروز این دوره از انتخابات پارلمانی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه های اینترنتی بالکان، همچنین حزب سوسیال- دمکراتیک و احزاب ائتلافی آن با کسب ۴۵ نماینده و جنبش «میهن» با ۱۶ نماینده، حزب راست گرای «موست» و ائتلاف «زلنو» تحت عنوان (ما می توانیم)هر کدام با ۴ نماینده و ائتلاف «هوشیار»/ «فوکوس» و «سی سی پی» با ۳ کرسی و حزب «مردمی کرواسی» با یک نماینده موفق شدند که در ساختار جدید پارلمان کرواسی راه یابند.

طبق این نتایج، جامعه دمکراتیک کرواسی به تنهایی می تواند با کمک برخی احزاب کوچک و یا نمایندگان اقلیت های ملی، دولت جدید کرواسی را تشکیل دهد.

بنا بر نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در کرواسی، مشارکت مردم در این دور از انتخابات حدود ۴۰ درصد از واجدان شرایط رأی بوده است.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که مهاجرت جوانان به خارج و برگزاری انتخابات در زمان همه گیری کرونا از جمله دلایل شرکت شمار اندک مردم در انتخابات است.

در این انتخابات که از ساعت ۷ بامداد یکشنبه آغاز شد و تا ساعت ۱۹ ادامه داشت، ۳.۸۶ میلیون شهروند واجد شرایط رأی دادن در کرواسی می توانستند با حضور در حدود ۷ هزار حوزه رأی گیری در سراسر کشور به نمایندگان مورد نظر خود برای ورود به ساختار جدید مجلس رأی بدهند.

حدود هشت هزار و ۷۰۰ ناظر بر انتخابات نظارت کردند.

در ساختار جدید مجلس نمایندگان کرواسی مانند گذشته ۱۴۰ نماینده از ۱۵۱ نماینده پارلمان این کشور در ۱۰ حوزه انتخاباتی در درون کشور، سه نماینده از طرف اتباع کرواسی در ۴۹ کشور خارج و هشت نماینده از اعضای اقلیت های ملی انتخاب می شوند.

برای تشکیل دولت، دست کم به حمایت حداقل ۷۶ نماینده پارلمان نیاز است.

بر اساس قوانین کرواسی، احزاب و یا ائتلاف و یا گروه شهروندی با کسب حداقل ۵ درصد آرا می توانند وارد ساختار مجلس شوند.

در این دوره از انتخابات، ۱۹۲ لیست با ۲ هزار ۷۰۰ عضو احزاب سیاسی و داوطلب آزاد برای راه یافتن به پارلمان جدید کرواسی رقابت کردند. در این لیست ها ۴۱ درصد نامزد زن شرکت داشتند. همچنین میانگین سنی نامزدها ۴۸.۶ سال بوده است.

نظر شما