شناسهٔ خبر: 41152651 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بررسی بازی‌های روز اول هفته بیست و سوم لیگ برتر

علیپور رکورددار بازی در پرسپولیس شد

صاحب‌خبر -



حامد جیرودی
خبرنگار
هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال در حالی شنبه شب با برگزاری 3 بازی آغاز شد که رقابت‌های این هفته تحت تأثیر ابتلای تعدادی از بازیکنان و اعضای کادر تیم‌ها بخصوص فولاد و استقلال به کرونا قرار گرفت. کار تا جایی پیش رفت که آبی‌پوشان پایتخت قید سفر به جم برای دیدار با پارس جنوبی را زدند و دیروز هم فولادی‌ها که برای دیدار با نساجی راهی قائمشهر شده بودند، بدون برگزاری بازی به اهواز برگشتند. با این حال، در شب نخست بازی‌های این هفته، پرسپولیس 1-0 برابر شاهین به برتری رسید تا با 53 امتیاز جایگاه خود در صدر جدول را مستحکم‌تر کند. شاگردان یحیی گل‌محمدی که از زمان حضور او ۷ بازی در لیگ برتر انجام داده‌اند، با 6 پیروزی و یک تساوی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. این نتایج باعث شده گل‌محمدی بهترین شروع تاریخ را در بین مربیان پرسپولیس داشته باشد. در بین مربیان قبلی، گابریل کالدرون از ۷ بازی نخست، 3 بازی را واگذار کرد و بقیه را با برد پشت سر گذاشت. برانکو هم در آغاز لیگ پانزدهم عملکرد خوبی نداشت و تنها 2 برد برابر تراکتور و فولاد به دست آورد. علی دایی هم در دوره دوم حضورش در پرسپولیس، 4 پیروزی، یک تساوی و 2 باخت کسب کرد. پس از یحیی، افشین قطبی قرار دارد که در لیگ برتر هفتم صاحب 5 برد و 2 تساوی در 7 بازی ابتدایی‌اش با سرخپوشان شد و علی پروین هم در اولین دوره لیگ برتر از همین تعداد بازی، 4 برد و 3 تساوی کسب کرد. نکته جالب اینکه پروین و قطبی با این آمار پرسپولیس را به قهرمانی رساندند و به نظر می‌رسد گل‌محمدی هم در همین مسیر قرار دارد.
ترابی ناجی شد، علیپور رکورددار
تک گل 3 امتیازی پرسپولیس در بازی مقابل شاهین، توسط مهدی ترابی در دقیقه 66 به ثمر رسید تا این بازیکن یکبار دیگر ناجی قرمزها لقب بگیرد. ترابی که در بازی قبل مقابل پیکان به دلیل محرومیت حضور نداشت، نهمین گل خود را در این مسابقه به ثمر رساند. او همچنان بهترین گلزن پرسپولیس در فصل جاری محسوب می‌شود و در جدول گلزنان لیگ هم به همراه مهدی قائدی در رده سوم قرار دارد. نکته حائز اهمیت اینکه ترابی در این فصل، 4 بار در لیگ و یکبار هم در جام حذفی زننده تک گل پیروزی بخش سرخپوشان بوده تا سهم بسزایی در موفقیت‌های این تیم داشته باشد. از ترابی که بگذریم، بررسی شرایط علی علیپور هم نکات جالبی پیش روی‌مان قرار می‌دهد. مهاجم سرخپوشان که در بازی رفت مقابل شاهین هت‌تریک کرد، این بار 93 دقیقه در زمین حضور داشت اما موفق به گلزنی نشد. با این حال، مهاجم شماره 70 قرمزها با حضور در این بازی به رکوردی ویژه دست یافت تا نام خود را در تاریخ باشگاه پرسپولیس ماندگار کند. این بازیکن قائمشهری که از نیم فصل دوم لیگ چهاردهم در جمع سرخپوشان پایتخت حضور دارد، دویست و دومین بازی خود را برای پرسپولیس در مجموع همه رقابت‌ها (لیگ برتر، جام حذفی، سوپرجام و لیگ قهرمانان آسیا) انجام داد. حالا علیپور در بین بازیکنان فعلی، رکورددار بازی برای پرسپولیس است. مهاجم سرخپوشان در بازی قبل با رکورد زنده‌یاد ‌هادی نوروزی که 201 بازی برای پرسپولیس انجام داده برابری کرد و حالا بالاتر از او در رده نهم رکوردداران بازی برای پرسپولیس ایستاده است. علیپور که با 67 گل زده ششمین گلزن برتر تاریخ این باشگاه نیز محسوب می‌شود، حالا کریم باقری را در رده هشتم و بالاتر از خود می‌بیند که 214 بازی برای قرمزها انجام داده است. گفتنی است علی پروین با 341 بازی، رکورددار دست نیافتنی بازی در پرسپولیس است.
طلسم‌هایی که شکست
شنبه شب دو بازی دیگر هم برگزار شد که در یکی از آنها تراکتور 2-0 از سد صنعت نفت آبادان گذشت. سرخپوشان تبریزی با دبل احسان حاج صفی، بعد از تعطیلات کرونایی طعم پیروزی را چشیدند. در دیگر دیدار هم ذوب آهن در خانه خود 4-1 مغلوب پیکان شد تا با حضور لوکا بوناچیچ هم تغییری در روند این تیم حاصل نشود. از سویی پیکان برد بازی رفت مقابل ذوب آهن را تکرار کرد تا بعد از 12 بازی نبردن، به 3 امتیاز برسد. ضمن اینکه آنها یک طلسم طولانی مدت برابر ذوبی‌ها در اصفهان داشتند و 17 سال از آخرین پیروزی این تیم در فولادشهر می‌گذشت و حالا بعد از سال 81 دوباره در این ورزشگاه به برد رسیدند. با این پیروزی طلسم نبردن‌های عبدالله ویسی هم شکست. او بعد از پیروزی در هفته بیست و نهم لیگ هفدهم به عنوان سرمربی استقلال خوزستان در برابر سپاهان که ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ برگزار شد، دیگر هیچ وقت در لیگ برتر به پیروزی نرسیده بود و در این مدت با استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان، شاهین و پیکان در 16 بازی، 9 باخت و 7 تساوی کسب کرده بود اما حالا پس از 804 روز یا به عبارتی 2 سال و 2 ماه و 12 روز، موفق شد به این طلسم عجیب پایان دهد. در این مسابقه شهریار مغانلو هم گلزنی کرد تا با 12 گل زده جایگاه خود را در صدر جدول گلزنان لیگ برتر بهبود بخشد.

نظر شما