شناسهٔ خبر: 41152609 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

اختصاصی: تیم منتخب تاریخ بروسیا دورتموند

Red Phoenix

صاحب‌خبر -

سلام

 تیم منتخب تاریخ دورتموند رو براتون آماده کردم.سعی کردم همه بهترینا حضور داشته باشن و با آمار و دقت دقیق و همچنین نظرسنجی هایی که داخل ایران صورت گرفته این پست رو آماده کردم.با این حال چون سلایق و نظرات متفاوتن ممکنه باز ایراداتی از نظرتون داشته باشه

رومن وایدنفلر


به نظر می آید این روزها تحمل کردن دروازه بان کاملا متوسط سوییسی در درون دروازه دورتموند برای هواداران این باشگاه حتی کمی سخت تر از طلسم چند ساله فتح بوندس لیگا باشد؛ چرا که آن ها به دروازه بان هایی مانند تیلکوفسکی،کلوس،لمن و البته رومن وایدنفلر عادت کرده اند.
او طی شانزده سال حضور در دورتموند طی سال های 2002 تا 2018 453 بار در درون دروازه این باشگاه ایستاد و موفق شد 148 بار دروازه اش را بسته نگه دارد تا بدین ترتیب از ارکان اصلی موفقیت های دورتموند در کسب تمامی جام های داخلی و نایب قهرمانی در اروپا به شمار بیاید.
وی در عرصه ملی چندان خوش شانس نبود چرا که هم دوره بزرگان دروازه بانی تاریخ فوتبال جهان مانند اولیور کان و مانوئل نویر بود و تنها پنج بار برای تیم ملی آلمان به میدان رفت.
با این حال او یکی از نفرات تیم ملی آلمان در فتح جام جهانی 2014 بود.
افتخارات کسب شده با دورتموند:

×2 بوندس‌لیگا
×2 جام حذفی 
×1 سوپر جام آلمان
×1 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا

یورگن کولر

شاید برای کسانی که با اکانجی و زاگادو به عنوان عناصر دفاعی دورتموند آشنایی دارند کمی عجیب باشد که روزگاری خط دفاعی دورتموند با بازیکنانی مانند کولر و سامر مهم ترین عامل موفقیت این تیم در فتح لیگ قهرمانان اروپا به شمار می آمد.
او که یکی از بهترین مدافعان آلمانی عصر خود به شمار می آمد طی سال های 1995 تا 2002 250 بار برای دورتموند به میدان رفت و ضمن عملکرد خوب دفاعی 18 گل و 12 پاس گل نیز برای تیمش به ثبت رساند. 
همچنین وی در عرصه ملی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد و با 105 بازی ملی و دو گل از بازیکنان پرسابقه است.وی با تیم ملی آلمان موفق به فتح جام جهانی و جام ملت های اروپا نیز شده است.
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×2 بوندس لیگا
×2 سوپرجام آلمان
×1 لیگ قهرمانان اروپا
×1 جام بین قاره ای
×2 حضور در تیم منتخب بوندس لیگا از نگاه کیکر
×1 بازیکن سال فوتبال آلمان

متس هوملز

مدافع باتجربه فعلی دورتموند نیز به عنوان زوج کولر در قلب خط دفاع قرار می گیرد.
وی طی بیش از نه سال حضور در این باشگاه در سال های 2008 تا 2016 و 2019 تا کنون 350 بار برای دورتموند به میدان رفته و ضمن عملکرد خوب به عنوان یک مدافع موفق به ثبت 26 گل و 19 پاس گل نیز شده است.
وی به همراه مارکو رویس،لوکاس پیشچک و مارسل اشملزر از بازمانده های نسل طلایی دورتموند با یورگن کلوپ به شمار می آیند.
در عرصه ملی هم او از ستون های خط دفاعی آلمان در قهرمانی جام جهانی 2014 بود و در هفتاد بازی ملی که برای آلمان به میدان رفته در هفتاد بازی پنج بار گلزنی کرده است.
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×2 بوندس لیگا
×1 جام حذفی آلمان 
×3 سوپرجام آلمان
×1 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا
×1 حضور در تیم منتخب بوندس لیگا
×3 حضور در تیم منتخب بوندس ليگا از نگاه کیکر
×2 حضور در تیم منتخب سال جهان از نگاه ESM

لوکاس پیشچک 

مدافع راست باتجربه دورتموند که از سال 2010 تا کنون در ترکیب تیم است بازیکن انتخابی برای سمت راست خط دفاعی است.
او که به همراه متس هوملز،نون سوبوتیچ و مارسل اشملزر خط دفاع دورتموند را در دوران یورگن کلوپ تشکیل میدادند تاکنون 363 بار برای دورتموند به میدان رفته و 18 گل و 64 پاس گل را برای تیمش به ثبت رسانده است.
وی با 66 بازی ملی و سه گل زده از لهستانی های با سابقه در عرصه ملی نیز به حساب می آید.
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×2 بوندس لیگا
×2 جام حذفی
×2 سوپر جام آلمان
×1 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا 
×2 حضور در ترکیب منتخب بوندس ليگا

یورگ هاینریش

مدافع چپ آلمانی بورسیا دورتموند طی پنج سال حضور در باشگاه در سال های 1996 تا 1998 و 2000 تا 2003 در سمت چپ این ترکیب قرار می گیرد.
وی که سابقه فتح لیگ قهرمانان اروپا با دورتموند را دارد در 195 بازی برای تیمش به میدان رفت و موفق به زدن 24 گل و ارسال 34 پاس گل شد. 
در کارنامه ملی وی 37 بازی ملی وجود دارد که موفق به زدن دو گل هم به عنوان یک مدافع چپ شده است. 
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×2 بوندس لیگا
×1 سوپرجام آلمان
×1 لیگ قهرمان اروپا
×1 جام بین قاره ای

ماتیاس سامر

بسیاری این سویپر و هافبک دفاعی آلمانی را برترین بازیکن تاریخ دورتموند به شمار می آورند. پایه گذار اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا  طی سال های 1993 تا 1998 در 153 بازی موفق شد 23 بار دروازه حریفان را باز کند و 24 پاس گل را هم به ثبت برساند.فتح جام ملت های اروپا باعث شد تا بزرگترین افتخار فردی فوتبال دنیا یعنی توپ طلای بهترین بازیکن جهان در سال 1996 به او برسد و دورتموند در زمره باشگاه هایی که بازیکنان آن ها موفق به کسب توپ طلا شده اند قرار گیرد.وی همچنین در قهرمانی دورتموند در اروپا طی سال 1997 نقش موثری داشت.در عرصه ملی وی 25 بار برای تیم ملی آلمان شرقی و 51 بار برای تیم ملی آلمان بازی کرد که سهم هر کدام به ترتیب هفت و هشت گل می باشد.او در سال 1996 با آلمان به قهرمانی اروپا رسید. 

افتخارات کسب شده با دورتموند:
×2 بوندس ليگا 
×2 سوپرجام آلمان
×1 لیگ قهرمانان اروپا
×1 توپ طلای فوتبال جهان
×1 اونز طلایی
×2 بازیکن سال فوتبال آلمان
×1 حضور در تیم منتخب بوندس لیگا از نگاه کیکر
×1 حضور در تیم منتخب سال جهان از نگاه ESM
×2 بهترین لیبروی بوندس لیگا از نگاه کیکر
×1 بهترین هافبک بوندس لیگا از نگاه کیکر
×1 انتخاب به عنوان یکی از صد بازیکن برتر تاریخ فوتبال

میشائیل تسورک(زورک) 

در وسط زمین و جلوی مدافعان یکی از برترین و وفادارترین اساطیر دورتموند قرار دارد.با هفده سال سابقه در سال های 1981 تا 1998 میشائیل تسورک پرسابقه ترین بازیکن این ترکیب از لحاظ حضور در باشگاه به شمار می رود.وقتی صحبت از تک باشگاهى ها می شود همه از فرانچسکو توتی می گویند اما خوب است بدانید تسورک هم در تمامی سال های فوتبالی خود فقط در دورتموند توپ زد.مدیر ورزشی فعلی دورتموند در 571 بازی که برای باشگاه انجام داد موفق به ثبت 158 گل و 31 پاس گل شد که برای یک هافبک دفاعی آمار قابل توجهی به شمار می رود.وی چندی پیش از نظر باشگاه دورتموند به عنوان یکی از چهار اسطوره برتر تاریخ باشگاه نیز معرفی شد.
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×2 بوندس لیگا
×1جام حذفی
×3 سوپرجام آلمان
×1 لیگ قهرمانان اروپا
×1 جام بین قاره ای

آندریاس مولر


نام خانوادگی مولر همیشه یادآور بازیکنان بزرگ آلمانی است و آندریاس هم از این قاعده مستثنی نیست. او از نسل طلایی دهه ۹۰ آلمان بود، یعنی زمانی که هافبک‌های عالی و پرقدرت در تیم ملی آلمان بیش از حد زیاد شده بودند. اما او خودش رو به عنوان هافبک هجومی ثابت تیم ملی معرفی کرد. مولر یکی از بازیکنان آلمان است که تقریباً تمامی جامهارا کسب کرده است.وی طی شش سال حضور در دورتموند 301 بازی انجام داد و 88 گل و 85 پاس گل به عنوان هافبک هجومی برای دورتموند ثبت کرد.در کارنامه رده ملی او 85 بازی ملی و 29 گل به چشم می خورد. 
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×2 بوندس ليگا 
×1 جام حذفی
×2 سوپرجام آلمان
×1 لیگ قهرمانان اروپا
×1 جام بین قاره ای
×1 آقای پاس گل بوندس لیگا
×1 با ارزش ترین بازیکن جام بین قاره ای
×1 حضور در تیم منتخب بوندس لیگا از نظر کیکر

استفان روتر

در بال راست ترکیب روتر قرار دارد؛دفاع-هافبک با سابقه آلمانی که جزو پرافتخارترین بازیکنان تاریخ دورتموند نیز هست.او طی دوازده سال حضور در دورتموند و در 421 بازی 15 گل و و 29 پاس گل به ثبت رساند.در عرصه ملی نیز نسبتا فعال بود و طی 69 بازی ملی دو گل نیز به ثبت رساند و در قهرمانی آلمان در جام جهانی 1990 و جام ملت های 1996 حضور داشت.
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×3 بوندس لیگا
×3 سوپرجام آلمان
×1 لیگ قهرمانان اروپا
×1 جام بین قاره ای

مارکو رویس

برای بال چپ این ترکیب مارکو رویس را انتخاب میکنیم؛ نماد تعصب،وفاداری و البته مصدومیت در فوتبال مدرن.مرد دوست داشتنی آلمانی که با مصدومیت و بدشانسی های فراوان جام های زیادی کسب نکرده اما قلب هواداران دیوار زرد را به دست آورده است.در روزگاری که نیمار بخاطر ثروت تیمش را رها کرد و دوستانش همچون ماریو گوتزه و روبرت لواندوفسکی تیمشان را برای کسب موفقیت های بیشتر ترک کردند او ماند تا نشان دهد چیزهای مهم تری هم وجود دارد.اوج بدشانسی برای بازیکنی با کیفیت او آنجاست که او تنها بازیکن لیست است که هرگز موفق به فتح بوندس لیگا نشده است.او از سال 2012 تا کنون طی 266 بازی 129 گل به ثمر رسانده و 82 پاس گل نیز ارسال کرده است.
در عرصه ملی باز هم مصدومیت شانس کسب جام جهانی را از او گرفت. با این حال 44 بازی ملی و 13 گل در کارنامه او به چشم می خورد.
افتخارات کسب شده با دورتموند:
×1 جام حذفی
×3 سوپرجام آلمان
×1 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا
×2 بازیکن سال آلمان 
×3 بازیکن فصل بوندس لیگا
×6 حضور در تیم منتخب بوندس لیگا
×1 حضور در تیم منتخب یوفا 
×1 حضور در تیم منتخب لیگ قهرمانان اروپا

لوتار امریش 

مهاجم سال های دور دورتموند که سابقه دو بار آقای گلی بوندس لیگا با دورتموند را دارد در 77 درصد بازی هایش در این تیم موفق به ثبت گل یا پاس گل شده که آمار خیره کننده ای است. امریش 249 بار برای دورتموند به میدان رفت و موفق به زدن 148 گل و دادن 43 پاس گل شد.
وی در سال 2003 در سن 62 سالگی در گذشت. 
در عرصه ملی او تنها پنج بازی ملی به چشم میخورد که دو گل در آن ها به ثمر رسانده است. 
افتخارات کسب شده با دورتموند: 
×1 بوندس ليگا 
×1 جام حذفی
×1 جام در جام اروپا
×2 آقای گلی بوندس ليگا

بازیکنان ذخیره:
کلوس،تیلکوفسکی،سوبوتیچ،ورنز،دده،کهل،لارس ریکن،برگزمولر،ریدله،سوسا،هلد،چاپیوسات،لواندوفسکی و پریبلر


چاپیوسات ستاره سابق دورتموند 

اوتمار هیتسفلد(سرمربی) 

نهایتا انتخاب ما برای سرمربیگری این تیم سرمربی نسل طلایی دورتموند و فاتح لیگ قهرمانان اروپا اوتمار هيتسفلد است.او در دورتموند طی سالیان 1991 تا 1997 نسلی پرافتخار را رهبری کرد که موفق به فتح بوندس لیگا،سوپرجام آلمان و لیگ قهرمانان شدند. 

افتخارات کسب شده با دورتموند:

×2 بوندس لیگا

×2سوپرجام آلمان

×1 لیگ قهرمانان اروپا

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید 

نظراتتون هم بدید 

ممنون ️

نظر شما