شناسهٔ خبر: 41152545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

گروه کلان |عملکرد واقعی اقتصاد ایران در سال 98 به روایت مرکز آمار ایران نشان می دهد که محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1390 در سال 1398 به رقم 7037 هزار میلیارد ریال با نفت و 6121 هزار میلیارد ریال بدون نفت رسیده است.

صاحب‌خبر -

رشد قدرت خرید مردم منفی 5.4 درصد 

گروه کلان |عملکرد واقعی اقتصاد ایران در سال 98 به روایت مرکز آمار ایران نشان می دهد که محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1390 در سال 1398 به رقم 7037 هزار میلیارد ریال با نفت و 6121 هزار میلیارد ریال بدون نفت رسیده است. این ارقام برای تولید ناخالص داخلی با نفت در سال 97 معادل 7567 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 6157 هزار میلیارد ریال بوده است. در نتیجه رشد اقتصادی با نفت 7- درصد و رشد اقتصادی بدون نفت معادل 0.6- درصد بوده است.  به گزارش «تعادل»، رشد بخش های اقتصادی در سال 98  نیز برای کشاورزی 3 درصد، صنایع و معادن 14.7- درصد، نفت و گاز 35-  درصد، معادن 2.1- درصد، صنعت 1.8- درصد، برق 1.6 درصد، ساختمان 6.1 درصد، خدمات 0.3- درصد نسبت به سال 97 بوده است.  همچنین مصرف بخش خصوصی 5.4- درصد، مصرف دولت 1.7- درصد، رشد سرمایه گذاری 3.4- درصد، رشد صادرات 24.5- درصد و رشد واردات 39.8- درصد بوده است. در بخش سرمایه گذاری نیز سرمایه گذاری در ماشین‌آلات 11.8- درصد و سرمایه گذاری در ساختمان 6.1 درصد بوده است. مرکز آمار گزارش عملکرد واقعی اقتصاد سال گذشته را منتشر کرد. براساس این گزارش محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٨ با احتساب نفت برابر هفت میلیون و ۳۷ هزار میلیارد ریال شد که در مقایسه سال قبل از آن (۱۳۹۷) که هفت میلیون و ۵۶۷ هزار ریال بود منفی هفت درصد رشد داشت. تولید ناخالص داخلی بدون نفت سال 98 به میزان  ۶ میلیون و ۱۲۱ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن منفی ۰.۶ درصد رشد داشته است. براساس این گزارش سال گذشته رشته فعالیت‌های کشاورزی سه درصد، صنایع و معادن منفی ۱۴.۷ درصد و خدمات منفی ۰.۳ درصد رشد داشته‌ است.

قدردانی برای تامین ارز دارو و کالاهای اساسی

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور روند تخصیص ارز برای تامین دارو و کالاهای اساسی را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه‌ها نگرانی برای تامین کالاهای اساسی و دارو وجود ندارد. جلسه بررسی نحوه تامین ارز کالاهای اساسی و ضروری روز یکشنبه به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. دکتر اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش‌های ارایه شده، روند تخصیص ارز برای تأمین دارو و کالاهای اساسی را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری خوب بانک مرکزی و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، دغدغه و نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی و دارو وجود ندارد. دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حل مشکل کمبود انسولین در کشور و اقدامات انجام شده این وزارتخانه برای تأمین واکسن آنفلوآنزا تصریح کرد: معمولاً در فصل پاییز مطالبه جدی برای واکسن آنفلوآنزا وجود دارد و لازم است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا مردم نسبت به تأمین این واکسن اطمینان خاطر داشته باشند. معاون اول رییس‌جمهور از بانک مرکزی نیز به خاطر تعامل مناسب و همکاری برای تأمین ارز مورد نیاز دستگاه‌های متولی تأمین دارو و کالاهای اساسی قدردانی کرد و گفت: بانک مرکزی با وجود فشارها و محدودیت‌های ارزی، عملکرد مناسبی در تأمین ارز مورد نیاز کشور داشته که قابل تقدیر است. دکتر نمکی از رفع مشکل کمبود انسولین در کشور خبر داد و به ارایه گزارشی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای واردات و تأمین واکسن آنفلوآنزا پرداخت. وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت ذخایر نهاده‌ها نظیر ذرت، جو، کنجاله، روغن خام و دانه‌های روغنی ارایه کرد و گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشکل و نگرانی در تأمین این اقلام نخواهیم داشت. نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گزارشی از وضعیت ذخایر ۲۰ قلم از کالاهای اساسی، میزان ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص این کالاها ارایه کرد. در ادامه این جلسه رییس سازمان بنادر و کشتیرانی و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارشی از آخرین وضعیت موجودی کالای اساسی در بنادر کشور، آمار شناورهای حامل کالاهای اساسی در لنگرگاه‌ها و بنادر و آمار موجودی اقلام ضروری به تفکیک نوع کالا ارایه کرد و به مقایسه روند تخلیه کالاهای اساسی از کشتی و بارگیری این اقلام پرداخت.

عبور از مشکلات معیشتی  با هماهنگی ظرفیت‌ها

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه برای عبور از مشکلات و چالش‌های پیش روی کشور همه باید به میدان بیایند، گفت: تاب آوری و مقاومت مردم و مسوولان در برابر فشار‌ها و تحریم‌های گسترده زمانی حاصل می‌شود که در کنار دولت، همه گروه‌های مورد اعتماد مردم که دارای اعتبار هستند وارد صحنه شده و شرایط را برای مردم تبیین کنند. اسحاق جهانگیری در نشست هم‌اندیشی با جمعی از علما و روحانیون‌ در تبیین شرایط خاص کشور به همه‌گیری بیماری کرونا و آثار منفی آن بر اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: کشورهای بزرگ که ادعا و توانمندی فراوانی در حوزه اقتصادی و پزشکی دارند دچار رکود و نزول اقتصادی شده‌اند که از رکود اقتصاد جهانی سال 1930 نیز بزرگ‌تر است. در امریکا که به تنهایی 30 درصد تولید ناخالص دنیا را به خود اختصاص داده، 40 میلیون نفر بیکار شده‌اند.

 

نظر شما