شناسهٔ خبر: 41151755 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

رشد 1.9 درصدی معدن در سال 98

صاحب‌خبر -

سرپرست وزارت صمت

رشد 1.9 درصدی معدن در سال 98

سرپرست وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت با تشریح عملکرد سه‌ماهه وزارتخانه متبوعش افزایش تاب‌آوری تولیدی و حرکت بر مبنای اقتصادمقاومتی را از جمله برنامه‌های وزارت صمت دانست و گفت: بخش معدن به 1.9درصد و رشد صنعت به 2.1درصد رسید.

حسین مدرس‌خیابانی در جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس شورای‌اسلامی‌که به منظور ارائه گزارش عملکرد سه‌ماهه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت در حوزه جهش‌تولید برگزار شد، گفت: در سال 98 علی‌رغم اینکه بسیاری از بخش اقتصادی رشد را تجربه نکرده‌اند، اما در بخش معدن شاهد 1.9 درصد و بخش صنعت 2.1 درصد رشد شدیم.

وی ادامه داد: رشد صدور جواز تأسیس صنعتی را در شدیدترین تحریم‌ها بر علیه کشورمان شاهد هستیم، به نحوی که از نظر تعداد 25درصد و از لحاظ شاخص اشتغال 18.1درصد رشد ایجاد شده است.

به گفته وی، وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت با دارا بودن 72 هزار واحد صنعتی، سهم اشتغال 2.5 میلیون نفری را به خود اختصاص داده است که 60 درصد آنها در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر شده‌اند.

سرپرست وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت افزود: در حوزه «جهش‌تولید»، بخش عمده‌ای از واحدهای نیمه‌فعال، فعال خواهند شد؛ این در حالی است که یکی از کارهایی که در سه ماهه اخیر در کشور رخ داده، تأمین مواد اولیه کارخانه‌هاست که وقفه یک ماهه را به خاطر محدودیت منابع ارزی، تجربه کرده است. این در حالی است که در خردادماه، بانک‌مرکزی همکاری خوبی با این وزارتخانه داشته که براساس همین همکاری، توانستیم مواد اولیه کارخانه‌ها را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه معادن، 53 هزار میلیارد تن ذخیره معدنی کشف شده در کشور وجود دارد که 11 هزار معدن به بهره‌برداری رسیده نیز مشغول به فعالیت هستند. وی افزود: 500 میلیون تن برداشت مواد معدنی در حوزه معادن فلزی، غیرفلزی، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی در حال انجام است.

به گفته مدرس‌خیابانی، آزادسازی پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری حبس شده، در دستور کار وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت است.

وی اظهار داشت: در بخش تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات کشور، بیش از 33 هزار کارت بازرگانی فعال وجود دارد که بر این اساس، سال98 صادرکنندگان که بخش عمده‌ای از آنها تولیدکنندگان هستند، حماسه آفریدند و 41.3 میلیارد دلار صادرات را تحت شدیدترین تحریم‌ها به ثبت رسانده‌اند؛ به طوری که رکورد وزنی صادرات با بیش از 135 میلیون تن شکسته شده است.

نظر شما