شناسهٔ خبر: 41147245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پاد:

مواضع ظریف یکی از دلایل انزوای مجدد آمریکا در نشست اخیر شورای امنیت بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل، برجام و مدیریت برجام پس از خروج آمریکا از آن را نتیجه دیپلماسی موفق ایران عنوان کرد و در خصوص مواضع ظریف در نشست اخیر شورای امنیت گفت: ارائه مستندات یکجانبه‌گرایی آمریکا از سوی رئییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این نشست در کنار دیپلماسی موفق ایران از مهمترین دلایل انزوای مجدد آمریکا در نشست شورای امنیت و عدم همراهی روسیه، چین و طرف‌های اروپایی برجام با تمدید تسلیحاتی ایران بود.

صاحب‌خبر -

حضور ظریف در نشست آنلاین شورای امنیت و سخنرانی مقتدارنه  او با استقبال بسیاری رو به رو شد. در این نشست علی رغم تلاش‌‌های اخیر برایان هوک، پمپئو و ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان که نقض صریح قطعنامه 2231 و به معنای مرگ برجام است، کشورهای عضو شورای امنیت  حمایت خود را از توافق اتمی اعلام کردند.

در این خصوص نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: شکست و انزوای مجدد آمریکا در این نشست کاملا قابل پیش بینی بود.

او در خصوص دلایل انزوای آمریکا در خصوص برجام گفت: اولین عامل به رفتار ترامپ طی چهار سال گذشته بازمی گردد؛ چرا که این رفتارها برخلاف موازین بین‌المللی بوده و مطالبات و موضع‌گیری‌های او در عرصه بین‌المللی طرفداران زیادی ندارد.

به گفته شفیعی آمریکا در دوره ترامپ به لحاظ اعتبار بین المللی ضربه بسیاری خورد.

این کارشناس حوزه بین الملل با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام نقض تعهد چندجانبه بوده و این کشور را در موضع انفعال قرار داده گفت: این اقدام هیچ زمینه‌ای را برای دفاع از دیدگاه آمریکا باقی نگذاشته است.

شفیعی در بخش دیگری از اظهارات خود تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان را نقض صریح قطعنامه 2231 عنوان کرد و گفت: یکی از تعهدات موجود در برجام لغو تحریم های تسلیحاتی ایران بود و مخالفت با درخواست آمریکا برای ادامه تحریم های تسلیحاتی و حمایت اعضا از برجام دومین  عامل انزوای مجدد آمریکا در این نشست بوده است.

این کارشناس حوزه بین الملل در ادامه گفت: دلیل سوم و مهمترین دلیل شکست آمریکا در این نشست به دیپلماسی ایران بازمی‌گردد.  

به گفته او برجام و مدیریت برجام پس از خروج آمریکا نتایج دیپلماسی موفق ایران بوده است.

شفیعی تصریح کرد: هم قبل و هم در حین جلسه شورای امنیت، دیپلماسی ایران به اندازه کافی فعال بود و در واقع دیدگاه آمریکا پیش از آنکه درصحن شورای امنیت مطرح شود وتو شده بود.

 او افزود: در واقع این وتو به این معنی نیست که چین یا روسیه آن را وتو کرده‌اند بلکه از پیش مشخص بود که به دلیل سستی مواضع آمریکا این دیدگاه در شورای امنیت رای نمی‌آورد.

این کارشناس حوزه بین الملل با بیان اینکه دیپلماسی ایران توانسته برجام را ایجاد و تحولات آن را پیگیری کند، گفت: وزیر امور خارجه در جلسه شواری امنیت توانست با استناد به برجام مواضع آمریکا را محکوم کند  و این مساله از عوامل مهم در انفعال قرار گرفتن ایالات متحده آمریکا بود.

برچسب‌ها:

نظر شما